Gå til innhold

Kunstig intelligens og roboter vil ikke overta verden på lenge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Trestein said:

Har prøvd å finne en robot snøfreser til overkommelig pris. Det burde være enkelt.

Kunne også tenkt meg robotifisert kles håntering. En maskin som sorterte og vasket/ tørket klær og plasserte dem i skoffer. 

Tok meg 5 sekunder på ditt hjemsted:

Lenke til kommentar

Tja. Det kommer vel an på hva man tar som utgangspunkt. Det er nok riktig at de ikke vil erstatte menneskelig aktivitet med tilsvarende aktivitet. Men de vil nok løse mye av det mennesker gjør, men på en annen måte. Eks. Med at roboter ikke kan bygge hus er litt morsomt. Selvsagt vil ikke en robot være en snekker, men nå er det ikke sånn man nødvendigvis bygger hus lengre på plassen det skal stå. Hus kan bygges i moduler på fabrikker som bare kobles sammen på byggeplassen. Da er det like plutselig store deler av det å bygge et hus satt ut til en robot. Dette er forøvrig ikke noen nyhet og har jo eksistert i en evighet i industriproduksjon.

Så, jo stadig mer blir gjort av roboter og det kommer til eskalere enda raskere, men vi kommer ikke til å få "featurama roboter" - vi kommer rett og slett bare til å løse oppgavene på en annen måte enn det menneskelig arbeidskraft ville gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 timer siden):

Tok meg 5 sekunder på ditt hjemsted:

Da er ett problem løst. Har ikke vert å få kjøpt sist jeg sjekket. For et par år siden.

Denne kom i salg for noen måneder siden. Er imidlertid litt betenkt over effekt. Den freseren jeg bruker i dag er ca 10hk og det er knapt. Tung våt snø er problemet. Veien som skal brøytes er bratt og 120m lang

Finnes det Norsk forhandler?

Lenke til kommentar

"Kunne også tenkt meg robotifisert kles håntering. En maskin som sorterte og vasket/ tørket klær og plasserte dem i skoffer."

Jeg har en slik en. Hun heter Eva og har noen andre fantastiske egenskaper i tillegg. :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg en eneste chatbot som klarer å forstå konteksten i samtalen. Samtalene med Siri og ALLE andre chatboter er akkurat som samtaler med "SmarterChild" på MSN. Såklart, Siri kan forstå en hel del mer og gjøre handlinger, men hun tenker ikke det på som var sagt for to setninger siden.

Alskens gjennombrudd i AI har ikke klart å levere noe overbevisende på denne fronten.

Lenke til kommentar

Såkalt AI, og roboter er nyttige verktøy, som kan hjelpe butikken å halte videre, men

har nada med IQ å gjøre. De er papp-dumme.

Hater å si det, men den mest komplekse strukturen i hele universet er den grå greia i

huet ditt. Med bevissthet. Mulig vi er der om 100 000 år. Om vi ikke greier å krige oss i dass i mellomtida.

Men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...