Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo spiller høy musikk/bass

overwatch

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over loven at den sier det skal være stille etter klokken 23. Men her er jeg uenig. En nabo skal ikke ha lov til å spille høy musikk og bass flere ganger i uka, helt fram til klokken 23:00 og og deretter stoppe rett før 23. Har pratet til han ved flere anledninger, en gang hvor han spilte over 23 og en gang på helligdag. Når jeg forlater området hører jeg den klassiske fnisinga og respektløsheten ovenfor mennesker som sier ifra om ting som er ugreit. Har ringt politiet, men de bryr seg fint lite. Jeg har ofte tidlig vakter og må legge meg lenge før klokken 23. Lovverket trenger en revolusjon...

Hvilke andre valg har jeg, og er dette etisk riktig å holde på slik?

Endret av overwatch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bor i sameie/borettslag er alltid første steg etter å ha snakket med  vedkommende direkte som du har gjort å ta det opp med styret der du bor. Jeg sitter selv som styreleder i et sameie og har meglet og ordnet opp i flere saker uten noe mye styr, men mulig jeg har vært heldig med menneskene som bor her :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (36 minutter siden):

Du kan snakke med politet. Men de vil si at du kan ikke gjøre noe så lenge hen følger reglene som er satt av huseier/sameie/borettslag etc.

Mao. greit å se seg om etter noe annet sted å bo.

Det er synd det skal komme til noe slikt når vi har kjøpt leilighet.

andr3as skrev (32 minutter siden):

Hva med å kjøpe en pakke "sov i ro" på apoteket for 99 kr

Funker dessverre ikke imot  bassen..

Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

Om du bor i sameie/borettslag er alltid første steg etter å ha snakket med  vedkommende direkte som du har gjort å ta det opp med styret der du bor. Jeg sitter selv som styreleder i et sameie og har meglet og ordnet opp i flere saker uten noe mye styr, men mulig jeg har vært heldig med menneskene som bor her :)

Skal ta dette til ettertanke. Det er ikke samme borettslag som oss, men skal kontakte dem.

Lenke til kommentar

Få noen kompiser med anlegg I bilen til å ha bass demoer for hverandre, gjerne med bakluka åpen og pekt mot huset der Han bor.

Hadde en nabo som gjorde det samme, var visst ikke like kult når anlegget i bilen min gjorde sånn at han ikke fikk hørt på musikken sin lenger. Et par dager med det, så spilte han ikke like mye musikk lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bodde i sameie (tidligere en del av borettslag) før og vedtektene der var i hvertfall stille mellom 23 og 07 og ellers ingen sjenerende støy, mener jeg å huske.
Ergo ingen spilling av musikk på unødvendig høyt volum eller annet som kan defineres som sjenerende støy, dette gjaldt da også unødvendig bråk selv på dagtid.

Selv endte jeg opp med å flytte pga. en kombinasjon av dårlig isolert/lytt hus og en nabo som tilsynelatende ikke tålte det minste lyd etter 23, selv vanlig prating når jeg iblant hadde overnattingsbesøk var visst galt.
Her snakker vi dóg om den typen person som tåler så lite at de slett ikke burde bo i flermannsbolig, men det er så, ikke mitt problem lenger.

Uansett, hvis denne naboen spiller veldig høy musikk med kraftig bass helt til klokka nesten slår 23, høyt og kraftig nok til at det er til bry og irritasjon, vil jeg anta at det går under vedtektene ang. sjenerende støy, uten at jeg vet hvordan vedtektene til dette borettslaget er. Men du burde definitivt ta det opp med styret i borettslaget hvis det er ille nok til at det går utover søvnen din og dermed jobben i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etisk riktig er det selvfølgelig ikke.

Uheldigvis er man ikke særlig vernet mot støy fra naboer i norsk lovgivning, heller ikke fra menneskerettighetene. 

Hvor alvorlig støyen er, er også veldig vanskelig å bevise. 

Enig i at det trengs endring i lovverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...