Gå til innhold

Misvisende harddiskplass

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pc bygget av Komplett, og valgte en western dig caviar SE 160 gb harddisk. Etter å ha innstallert XP på maskinen har jeg nå - fordelt på to partisjoner - henholdsvis 19,5 og 108 gb harddiskplass. Hvor har det blitt av de resterende 30 gb egentlig? Kanskje et dumt spørsmål, men hvis noen har et svar på det så hadde det vært flott!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo forstå at harddiskprodusentene benytter dette systemet....selv om man i realiteten aldri får 160GB ut av en "160GB" disk....Regner med at man må gjøre noe snart, for etterhvert som harddiskene blir større og større, så blir den oppgitte størrelsen lenger og lenger fra sannheten.

Lenke til kommentar

nja, det er noen luringer som har lært seg hva kilo og mega betyr så fant

de plutselig på at kilobyte og megabyte ikke lenger var 1024.

så de kaller det nå Kib og MiB, litt sent siden normale folk har brukt kilobyte og megabyte siden "tidenes morgen" og det har alltid vært 8 bit i en byte og 1024 bytes i en kilobyte osv osv...

Og dette kan faktisk ikke skyldes på microsoft heller!! :wow:

Lenke til kommentar

Ja, det er slik (de fleste) HD-produsenter velger å oppgi størrelsen... De har egentlig sitt på det tørre, fordi 160 GB = 160 milliarder bytes som du skal ha fått... Windows vil vise en HD på 160 milliarder bytes som 149 GB (som egentlig er GiB). For HD-produsentene virker harddiskene større enn det som er "vanlig folkemunne", samtidig som det likevel er "korrekt". Men det har vært masse diskusjoner om dette før på forumet så vi trenger ikke en til :)

Men som du sier viser Windows bare 130 GB, så du mangler fortsatt 19 av dem... Har ikke dette noe med å måtte aktivere støtte for store harddisker å gjøre?

Lenke til kommentar

Ok. Det kom som en liten overraskelse på meg da jeg så forskjellen. Måtte dobbeltsjekke om jeg faktisk hadde fått det jeg hadde bestilt, og det hadde jeg jo. Rart at jeg først har hørt om det nå, anser ikke selv som helt grønn, og flere mer eller mindre oppegående kamerater av meg har heller ikke forstått hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Kjøpte en pc bygget av Komplett, og valgte en western dig caviar SE 160 gb harddisk. Etter å ha innstallert XP på maskinen har jeg nå - fordelt på to partisjoner - henholdsvis 19,5 og 108 gb harddiskplass. Hvor har det blitt av de resterende 30 gb egentlig? Kanskje et dumt spørsmål, men hvis noen har et svar på det så hadde det vært flott!

Utregningen til DrDoogie var forsåvidt riktig men løser ikke problemet ditt. Selv om du egentlig skulle hatt ca 149 GB ledig så hadde du kun 127,5 (19,5 + 108). Dette skyldes antagelig begresninger ved hovedkort/os/partisjoneringsprogram.

Dette har blitt tatt opp mange ganger før så ta en titt på f.eks. denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

Lenke til kommentar

Hmm... Er det noe automatisk fiks i SP1 for WinXP for store disker eller noe som jeg kan ha lasta ned?

Akkerat kjøpt en 250 gig disk, har formattert NTFS - og hadde ingen problemer med å bruke hele disken på en partisjon (250 mrd bytes).

Ikke har jeg aktivert no støtte for big disks heller :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...