Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeilvarsler gir alarm

Anbefalte innlegg

steinrawr skrev (På 18.3.2021 den 21.06):

feilsøkte oss fram til at problemet ikke er i mitt hus. Det var overraskende enkelt å finne ut av med et multimeter. 

Resultatet: Jeg fjernet i samråd med elektriker alarmen/varsleren. 

Du kan ikke finne jordfeil med multimeter. Så det er ikke overraskende at dere ikke fant noe.

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 3/18/2021 at 9:06 PM, steinrawr said:

Resultatet: Jeg fjernet i samråd med elektriker alarmen/varsleren.

Så nå har du verken varsel eller sikkerhet mot jordfeil på de kursene som ikke er jordfeilautomater? Som nødløsning ville jeg satt inn et felles jordfeilvern foran de kursene som har gamle automater.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, grovetussen said:

Du kan ikke finne jordfeil med multimeter. Så det er ikke overraskende at dere ikke fant noe.

Det er i alle fall ikke lov å måle jordfeil med multimeter, uansett hvem man er, og det er jo på ingen måte lov for en elektriker eller en "usakkyndig" å koble ut en jorfeilvarsler.fra en eksisterende installasjon.  

Dette blir da til en ulovlig installasjon og man kan ikke endre på hverken det ene eller det annet uten å ta kontakt med en installatør som har lov til å utføre jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (38 minutter siden):

Bor selv med stikkontakter uten jording, unntatt kjøkken og bad, og uten både jordfeilalarm og jordfeilvern. Det fungerer nå ganske greit det også.   

Klart det fungerer. Eldre anlegg utan JFB er meir driftssikre, men om nokon puttar ein strikkepinne i stikkontakten så er det ikkje sikkert sikringen går. Det er tryggleiken som betyr noko, og det kan gå greit i mange tiår før det ikkje går greit.

Litt som å bruke sikkerhetsbelte i bil.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje kva elektrikaren brukte, men om han såg etter jordfeil ved å måle motstand med eit multimeter så er det neppe ein elektrikar.

Det er vel meir sannsynleg at han brukte multimeter med isolasjonstestar, ala Fluke 1577.

installationstester-nin-niv-fluke-1654b-

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Bor selv med stikkontakter uten jording, unntatt kjøkken og bad, og uten både jordfeilalarm og jordfeilvern. Det fungerer nå ganske greit det også.

Det fungerer også helt greit å kjøre rundt uten bilbelte i en bil uten bremser, er ikke sikkert at det er så lurt likevel. 

Lenke til kommentar

Litt off topic, men i følge statistikken så er det faktisk ikke så mange som dør på grunn av strømgjennomgang. Bare noen veldig få og de få som det dreier seg om er stort sett elektrikere. (på jobb). 

Brann er en annen problemstilling. Her oppstår det jo en del branner, spesielt i inntak og  tavler og ellers koblinger på gamle elektriske anlegg.

Bodde ellers på hotell i et land i Asia. Der hadde de plassert varmvannsheateren inne i dusjen, og så hadde de hengt dusjhodet opp på varmtvannsberederen. Der var det jorfeil og det kjentes ganske godt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (5 timer siden):

Slettet-fsaSP0zV skrev (5 timer siden):

Så nå har du verken varsel eller sikkerhet mot jordfeil på de kursene som ikke er jordfeilautomater? Som nødløsning ville jeg satt inn et felles jordfeilvern foran de kursene som har gamle automater.

Vel, jeg ser at misforståelser lett oppstår skriftlig, og jeg skal nå korrigere: Vi fant "jordfeil" på strømnettet inn til huset. Vi startet med det, siden mistanken var der. Siden min jordfeilvarsler ikke skiller mellom jordfeil på eget nett, og andres, gir den altså lyd. Jeg demonterte ikke varsleren, men selve alarmen. Teknisk sett har jeg nok ikke lov til å fjerne alarmen selv, men det er lov å fjerne den. 

Vet ikke deres bakgrunn, men jeg tror elektroinstallatøren jeg snakket med har peiling :)

Selv har jeg svært begrenseet peiling, men om jeg skal gjette målte vi ikke egentlig etter jordfeil min installasjon, så mye som vi sjekket spenningen på alle tre fasene mot jord i på inntaket i boligen, som indikerer en liten jordfeil.

Takk for hjelpen folkens. Det vil bli noen oppgraderinger i anlegget etterhvert, og jeg har fått bekreftet at feilen ligger på nettet, og har ingen indikasjoner på noen feil hos meg selv. (Y) God helg.

Lenke til kommentar
21 hours ago, grovetussen said:

Tja. Du kan i hvert fall finne indikasjoner på en noen typer jordfeil ved hjelp av et multimeter, hvis du måler mellom fase og jord på en stikkontakt eksempelvis. Dette må du da videre tolke ut i fra om huset har IT eller TN. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, steinrawr said:

Teknisk sett har jeg nok ikke lov til å fjerne alarmen selv, men det er lov å fjerne den. 

Nei egentlig ikke. Den installtøren som satte opp alarman hadde ansvaret for å riskiovurdere, planlegge og dokumentere anlegget med en samsvarserklæring.

En nye installatør kan ikke endre på noe av dette uten å riskovurere på nytt og skrive ny samsvarserklering.

Hvis installasjonen var riskovurtert og installert med jorfeilalarm så kan man jo ikke bare ta den vekk.

(Formelt og firkantet sett.)

Hvis dette skulle ta fyr en dag, for eksempel på grunn av en stående jordfeil, da har man nok en dårlig sak hvis man skrudde ut jorfeilalarmen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...