Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeilvarsler gir alarm

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Siden jeg kjøpte hus i januar har jordfeilvarsler gitt alarm innimellom. Noen ganger har den bare lyst, andre ganger gir den også lydalarm. Den siste uka har alarmen gått hver kveld i 22-tiden, og står på noen timer.

Tidligere eier av huset har informert om at de har hatt varsel om jordfeil innimellom, men at problemet ligger i nettet utenfor huset, og ikke inni huset. Han jobber i elektrobransjen, og jeg har tillit til at det kan stemme. MEN: Nå som det har kommet alarm de siste dagene har jeg prøvd å skru av og på sikringer. Jordfeilvarsleren (og bryteren) er koblet til 4 av sikringene i sikringsskapet. Når 2 av disse skrus av, slår varselet seg av. Det rare er at begge må skrus av, for at alarmen skal skru seg av. Skrur jeg en og en av og på, forblir varslet på. Disse to kursene er 1 varmekabler + stikk kjøkken og kjøl/komfyr  og 2 - garasje.

Hva kan grunnen til dette være?

Selv om alt på kjøkken er skrudd av og koblet fra, gjør det ingen forskjell på alarmen. Garasjen har varmekabler, og ellers ingenting tilkoblet utenom lys styrt av bevegelsessensor. 

Ja, jeg vet at jeg bør ringe en elektriker, men ville høre her først. Å ha en elektriker til å komme hit i 22-tiden på kvelden og drive feilsøking er ikke helt ideelt for lommeboka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, steinrawr said:

Siden jeg kjøpte hus i januar har jordfeilvarsler gitt alarm innimellom. Noen ganger har den bare lyst, andre ganger gir den også lydalarm.

Dette høres ut til å være en eldre installasjon, med jordfeilvarsel og forankoblet felles jordfeilbryter. Gamle løsninger er mer sensitive for jordfeil utenfra, så her kan det være en kombinasjon av jordfeil inne og ute, hvor summen blir så stor at varsel trigges. Du kan starte med å koble fra enkeltobjekter som er tilkoblet, for å se hvor feilen kommer fra. En omfattende feilsøking med elektriker på kveldstid kommer fort på noen tusenlapper. Beste løsning på sikt er å få oppgradert med jordfeilautomater pr kurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
49 minutes ago, steinrawr said:

Installasjonen er fra 2016 tror jeg, så jeg vil vel påstå den er relativt ny.

For meg ser installasjonen ut til å være betydelig eldre enn 2016. Jordfeilvarsel har jeg ikke sett nyinstallert siden 90-tallet. Jordfeilvarsel sikrer ingenting, det gir bare varsler, og det har vært påbudt med jordfeilbryter for alle kurser fra ca 2002 (gjelder nye anlegg og ved rehabilitering).

Hva mener du med "Jordfeilvarsleren (og bryteren) er koblet til 4 av sikringene i sikringsskapet"? Du har jo ingen jordfeilbryter, såvidt jeg kan se. Posisjon 2-7 er vanlige automater, og pos 9, 10 og 14 er jordfeilautomater.

Lenke til kommentar

Hmm. Det var i alle fall det jeg mener jeg  ble fortalt: at anleegget ble oppgradert ifbm. oppussing i 2016, men det kan jo bety mye rart.

Jordfeilbryter (jordfeilrele) står på  plass 11 på bildet, vil tro den er tilkoblet alle kursene, mens varsleren som lager lyd kun er koblet til 8, 9, 10 iht. informasjon på døra (men må jo også være 14. siden alarmen reagerer når denne skrus av?)..

Nå gikk faktisk alarmen på nytt, og det eneste med kabel som ikke har vært forsøkt koblet ut av anlegget er kjøleskapet og en helt ny vv-bereder. Alt i garasjen ble frakoblet og avslått, men likevel fortsatte alarmen. 

Må vel bare innse at jeg må ha mer kyndig hjelp om det faktisk ikke bare er det at alarmen gir utslag på et problem utenfor huset, slik jeg opprinnelig ble fortalt. Bare rart at alarmen plutselig har begynt å varsle i tide og utide når det har vært stille så lenge.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke jeg elektriker, men automatiker, men et par syn på saken:

Dette kan vel se ut som et IT anlegg av blandet årgang. Nederst til høyre så har vi vel en hovedsikring på 63A. Usikker årgang.

Oppe til høyre overspenningvern med smeltesikringer, tror jeg.

Kurs 2-3-4-5-6-7. Kurssikringer uten jordfeilvern. 90 taller er nevt over og det er vel ikke usansynlig?!

Kurs 9-10-14. Kurssikringer med jordfeilvern. Årgang 2016 er vel ikke utenkelig.

Kurs 14 er vel en 32A 3 fase automat. Hvorfor er den der? 

Har anlegget blitt bygd ut i forbindelse med et tilbygg eller noe slikt i 2016?

Hva med å åpne lokket på jordfeilvernet, (plass 11) eller hva det nå er, nede til venstre og hente ut et detaljbilde?

Finnes det en kursfortegnelse eller noen annen dokumentasjon?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Tidligere eier av huset har informert om at de har hatt varsel om jordfeil innimellom, men at problemet ligger i nettet utenfor huset, og ikke inni huset. Han jobber i elektrobransjen, og jeg har tillit til at det kan stemme.

En gjenganger er vel fort "skomakerens barn"... Jeg kjøpte selv et hus hvor det bodde en el-inspektør. Noe av det første som måtte gjøres var å renovere sikringsskapet. Og starten på problemene var en jordfeilvarsler som startet hver gang man tok i bruk vaskemaskinen (elektriker kunne videre da påpeke en rekke andre feil, men mistanken knyttet til jordfeilvarsleren var vel at den var for sensitiv. Tekniker fra Miele fant ikke noe feil på vaskemaskinen, og 11 år senere er vaskemaskinen fortsatt i bruk, og uten at den har utløst jordfeilbryter som det kom på kursen etter renoveringen). Når jeg ellers tenker på venner og bekjente som har hatt "mye rart når det gjelder det elektriske", er det en del som har overtatt hus der det har bodd elektrikere, el-ing o.l. tidligere...

Hos meg megget elektriker ellers anlegget, og fant ikke noe feil. Jordfeilvarsler ble bare fjernet, og jeg gjorde ellers en oppgradering der jeg byttet ut alle kursene og fikk ryddet opp i ting som ikke var etter boka. Forstod det vel også at en jordfeilvarsler kunne bli "slitt".

Som det ellers sier her: Store deler av sikringsskapet er langt fra nytt. Det er kanskje oppgradert i 2016 med noen nye kurser, men det har ikke vært en full "renovering" av det på lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgraderinger er kanskje at dei monterte 9, 10, 14 og 13. Resten er sjølvsagt eldre.

Det beste er å skifte alt til nye jordfeilautomater, eventuelt la 9 og 10 stå igjen. Då kastar ein samtidig ut jordfeilvarslaren som kan vere slutt på heile problemet. Om det framleis er jordfeil stor nok til å løyse ut på 30 mA så vil du finne den skuldige kursen.

Om jordfeilvarslaren ser på heile anlegget kan summen av fleire feil føre til at alarmen går, sjølv om den enkelte ikkje nødvendigvis er så høg.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, steinrawr said:

Jordfeilbryter (jordfeilrele) står på  plass 11 på bildet, vil tro den er tilkoblet alle kursene, mens varsleren som lager lyd kun er koblet til 8, 9, 10 iht. informasjon på døra (men må jo også være 14. siden alarmen reagerer når denne skrus av?)..

Pos 11 er vel sensoren for jordfeilvarsleren, ikke en jordfeilbryter? Den tiden disse var i bruk ble de tilkoblet før fordelingen, slik at de dekket alle kursene. De eneste kursene som er sikret mot jordfeil er de 3 med jordfeilautomat. Jeg ville byttet til jordfeilautomater på alle kurser, og kuttet ut rælet fra forrige årtusen. Dersom du fortsatt opplever feil, må det kyndig feilsøking til!

Disclaimer: Jeg er ikke elektriker (men kan en del om strøm)

Lenke til kommentar

Okei! Mange tilbakemeldinger her nå. Jeg tok kontakt med en kompis som er elektriker, og vi feilsøkte oss fram til at problemet ikke er i mitt hus. Det var overraskende enkelt å finne ut av med et multimeter. 

Resultatet: Jeg fjernet i samråd med elektriker alarmen/varsleren. Og avventer om det gjøres noe der i nabolaget feilen er.

NULL skrev (2 timer siden):

En gjenganger er vel fort "skomakerens barn"... Jeg kjøpte selv et hus hvor det bodde en el-inspektør. Noe av det første som måtte gjøres var å renovere sikringsskapet. Og starten på problemene var en jordfeilvarsler som startet hver gang man tok i bruk vaskemaskinen (elektriker kunne videre da påpeke en rekke andre feil, men mistanken knyttet til jordfeilvarsleren var vel at den var for sensitiv. Tekniker fra Miele fant ikke noe feil på vaskemaskinen, og 11 år senere er vaskemaskinen fortsatt i bruk, og uten at den har utløst jordfeilbryter som det kom på kursen etter renoveringen). Når jeg ellers tenker på venner og bekjente som har hatt "mye rart når det gjelder det elektriske", er det en del som har overtatt hus der det har bodd elektrikere, el-ing o.l. tidligere...

Hos meg megget elektriker ellers anlegget, og fant ikke noe feil. Jordfeilvarsler ble bare fjernet, og jeg gjorde ellers en oppgradering der jeg byttet ut alle kursene og fikk ryddet opp i ting som ikke var etter boka. Forstod det vel også at en jordfeilvarsler kunne bli "slitt".

Som det ellers sier her: Store deler av sikringsskapet er langt fra nytt. Det er kanskje oppgradert i 2016 med noen nye kurser, men det har ikke vært en full "renovering" av det på lang tid.

Jeg tror også jeg skal gjøre en liten oppgradering her. Skapet er også ekstremt lite/stygt og elektriker mente også disse sikringene ikke alle var så moderne, så det blir nok utskiftinger av en del litt etterhvert. Det er også noen ganske merkelige kurser, som må endres og dokumenteres. 

arne22 skrev (2 timer siden):

Nå er vel ikke jeg elektriker, men automatiker, men et par syn på saken:

Dette kan vel se ut som et IT anlegg av blandet årgang. Nederst til høyre så har vi vel en hovedsikring på 63A. Usikker årgang.

Oppe til høyre overspenningvern med smeltesikringer, tror jeg.

Kurs 2-3-4-5-6-7. Kurssikringer uten jordfeilvern. 90 taller er nevt over og det er vel ikke usansynlig?!

Kurs 9-10-14. Kurssikringer med jordfeilvern. Årgang 2016 er vel ikke utenkelig.

Kurs 14 er vel en 32A 3 fase automat. Hvorfor er den der? 
- Hovedsikring til garasje.

Har anlegget blitt bygd ut i forbindelse med et tilbygg eller noe slikt i 2016?
Tilbygg i 95 (tror jeg), omfattende oppussing i 16 og 17, samt nybygg garasje i 2018.

Hva med å åpne lokket på jordfeilvernet, (plass 11) eller hva det nå er, nede til venstre og hente ut et detaljbilde?
- Poster et bilde av den snart

Finnes det en kursfortegnelse eller noen annen dokumentasjon?
- Ikke som stemmer særlig godt... dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Finnes det samsvarserklæringer for elektriske arbeider som er utført etter 01. januar 1999? Fra denne datoen er dette et krav.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (47 minutter siden):

Pos 11 er vel sensoren for jordfeilvarsleren

Nei, sensoren er en spole/trafo som faseledningene går gjennom, den ligger inne i skapet. Pos 11 er elektronikkboksen som sjekker signalet fra sensoren og gir signal til indikatoren.

Har selv hatt jordfeilvarsler som ga alarm støtt og stadig. For et år siden ble skapet ombygd med jordfeilautomater på alle kurser. Ingen av dem har slått ut. Varsleren ble ikke tatt ut, det er fremdeles mulig å sette strøm på den. Og da varsler den kontinuerlig, dvs den er defekt.
Har også en bekjent som har problemer med en slik varsler. Har konkludert med at disse ikke er å stole på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
10 hours ago, Hårek said:

Nei, sensoren er en spole/trafo som faseledningene går gjennom, den ligger inne i skapet. Pos 11 er elektronikkboksen som sjekker signalet fra sensoren og gir signal til indikatoren.

Har konkludert med at disse ikke er å stole på.

Poenget mitt er at dette er ingen jordfeilbryter, kun varsel. Ikke vært tillatt siste 20 år.

30 år gammel elektronikk er sjelden til å stole på, derfor bør man oppgradere tidligere. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
On 3/18/2021 at 11:19 PM, Slettet-fsaSP0zV said:

Poenget mitt er at dette er ingen jordfeilbryter, kun varsel. Ikke vært tillatt siste 20 år.

Ikke tillatt i bolig, men så vidt vites fortsatt i vanlig bruk i andre sammenhenger (?!)

Men sant no. Det vil jo være både enklere og bedre å få vekk den gamle jordfeilvarsleren og erstatte den med jordfeilautomater på alle kursene.

Før man eventuelt setter i gang med endringer, så bør man vel få et pristilbud fra en installatør som omfatter "hele jobben". I følge regelverket (NEK400) så krever "større endringer" at man gjennomfører "dagnes regelverk" for hele instalalsjonen. 

Tolkningen av egelverket kan jo da enten bli at "ja vi beholder den gamle tavla og skifter ut med jorfeilautomater" eller alternativt "dette er en så stor endring at det behøves en ny tavle og ombygging av hele elinstallasjonen til dagens standard."

Hvis tolkningen av regelverket går over mot den siste varianten, så kan det vel bli temmelig dyrt slik at man kanskje bør vite litt på forhånd hvordan den aktuelle installatøren forholder seg til denne problemstillingen.

Prinsippet er vel det at har man et gammelt elanlegg som var "lovlig" når det var nytt, så kan man bruke det så lenge som det varer. Ved "større ombygginger" så må man skifte om til "en ny installasjon ut i fra dagens regelverk".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Å skifte innmat i sikringsskapet er ikkje stor nok endring til å medføre behov for å oppgradere heile anlegget. Det går som rehabilitering etter Elsikkerhet 78: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-78.pdf

Hensikten med nye normer er å få sikrare anlegg. Om du måtte skifte heile anlegget ved oppgradering til jordfeilautomater ville nesten ingen gjort det pga. pris. Ergo ville kravet fungert mot sin hensikt. Med jordfeilautomater blir anlegget stort sett alltid sikrare.

Lenke til kommentar

Denne utgaven av elsikkerhet er jo fra 2010. Det er jo i alle tilfeller intallatøren som "bestemmer" hvordan regelverket tolkes og hvordan jobben skal utføres. Her vil det nok også være snakk om skjønn. Det stemmer jo ellers også at det står noe i NEK'en om at anlegget må ha samme sikkerhetsnivå som originalt, eller bedre, etter utbedringer.

Det stemmer nok sannsynligvis i dette tilfellet at man kan få skitet til jordfeilautomater uten endringer ut over dette, men for sikkerhets skyld så bør man vel klare opp i den problemstillingen før man eventuelt setter i gang. 

Bor selv med stikkontakter uten jording, unntatt kjøkken og bad, og uten både jordfeilalarm og jordfeilvern. Det fungerer nå ganske greit det også.   

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...