Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsetting av DNS server i windows 2003

Anbefalte innlegg

Dette er vel egentlig en fortsettelse på denne tråden

Jeg har et domene på internett, og har tilgang til sonefilen. Slik det er akkurat nå, bruker domene dns serverene til de jeg kjøpte domenet av, men peker til IP adressen min (slik at f.eks web og ftp peker til min pc).

Jeg vil altså sette opp en DNS server, og knytte dette domenet til denne serveren.

Hvordan?

Dette har jeg gjort:

- satt "Forwarders" til DNS serverene til min ISP

- Laget en forward lookup zone, kalt "domenet.tld".

- SOA = serveren.domenet.tld

- NS = serveren.domenet.tld

Dette er nesten ren gjetting fra min side, dvs, jeg vet jo hva PC navnet er, og hvilket domene jeg har.

Men det er dette som er forvirrende:

Er ikke det dette som er "sonefilen" til domenet mitt? Hvordan skal den sonefilen som tilhører det ekte domenet mitt se ut? (altså den jeg har tilgang til gjennom de jeg kjøpte domenet av) Jeg regner med jeg skal jeg legge inn min IP adresse som DNS server der, men hva med alt det andre? (SOA, MX og slikt) er ikke det meningen at DNS serveren min skal definere dette?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette opp i konfigurasjonen av domenet at du har egen DNS-server og spesifiserer IP til denne. Da vil etter en stund alle DNS-queries mot dittdomene.tld bli sendt til din DNS-server. ( Husk å redirect/åpne/forwarde port UDP/TCP 53(DNS)).

Lenke til kommentar

Den dns serveren du har satt opp trenger ikke være annet enn en caching server for å nå internet, evt. med en sone for intern dns dersom du trenger dette i lan`et.

For å sette opp din egen public dns server, som "styrer" ditt eget offisielle domene må du ha to maskiner med hver sin offentlige ip adresse.

Lenke til kommentar
Du må sette opp i konfigurasjonen av domenet at du har egen DNS-server og spesifiserer IP til denne. Da vil etter en stund alle DNS-queries mot dittdomene.tld bli sendt til din DNS-server. ( Husk å redirect/åpne/forwarde port UDP/TCP 53(DNS)).

Sonfilen til domenet mitt ser slik ut:

$TTL 3600
@               in      soa     dns1.norskweb.net.      postmaster.norskweb.net$
                               1071909706           ;serial
                               3600           ;refresh
                               1800           ;retry
                               604800         ;expiration
                               3600 )         ;minimum

ns      dns1.norskweb.net.
                       ns      dns2.norskweb.net.
                       mx      10 mail.domenet.tld.
localhost               a       127.0.0.1
@                       a       82.134.xx.xx
www                     a       82.134.xx.xx
ftp                     a       82.134.xx.xx
mail                    a       82.134.xx.xx

Skal jeg bare da ta å bytte ut de dns serverene med min IP adresse, og fjerne alt annet (alt under MX?)

Den dns serveren du har satt opp trenger ikke være annet enn en caching server for å nå internet, evt. med en sone for intern dns dersom du trenger dette i lan`et.

For å sette opp din egen public dns server, som "styrer" ditt eget offisielle domene må du ha to maskiner med hver sin offentlige ip adresse.

:wow: Hvorfor må jeg ha to IP'er?

Min plan var slik:

noen skriver www.domene.com i nettleseren --> I sonefilen til domenet står IP'en til min DNS server, forespørselen sendes altså til den IP'en --> Routeren min sender forespørsel på port 53 til den riktige maskinen på nettverket, den som har dns serveren. DNS serveren finne ut hvilken maskin som er "www" og sender det videre til den.

Dette funker altså ikke? Jeg hadde håp om at med egen DNS server, så får jeg mulighet for å få forskjellige subdomener til å peke til forskjellige PC-er på nettverket. Altså jeg kan legge til subdomenet geezuzz, og knytte det til IP'en til PC-en min på dns serveren. (geezuzz = 10.0.0.3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...