Yessmann Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Vurderer å kjøpe Miele oppvaskmaskin (G7150SCVi). Denne har oppgitt hele 3,5 timers vasketid (!) for normalt program. Det er jo ekstremt. Vår nåværende maskin bruker 1 time og 50 minutter (65 °C vask). Men så har Miele-maskinen et kortprogram på kun 58 minutter. Spørsmålet er om kortprogrammet er bra nok for normal skitten oppvask. 3,5 time er så mye at jeg syns det gir begrenset fleksibilitet (vil da ikke starte maskinen senere enn kl. 19 - 19:30 f.eks.). Noen med erfaringer her? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Alle moderne oppvaskmaskiner bruker lang tid på oppgitt/målt eco-program fordi de skal bruke minst mulig vann og strøm med godt vaskeresultat. G7150SCVi har flere program som bruker noe kortere tid og "hurtig-knapp". I bruksanvisingen er det beskrevet: Programopsjonen Express medfører kortere programtid. For å få et optimalt oppvaskresultat økes temperaturen og dermed energiforbruket.Hvor mye programtiden forkortes, er avhengig av valgt program. Kortprogrammet kan fungere greit hvis oppvasken er "fersk" og du er flink til å fjerne matrester før oppvasken settes inn. Merk at iflg oppgitte data så bruker kortprogrammet 60% mer strøm og ca 18% mer vann enn eco-programmet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Eg har Miele-maskin og dei ulike programmene fungerer greit så lenge det du puttar inn stemmer med kva programmet er meint for. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 (endret) Maskiner laget for markeder med kullkraft.. Har aldri tatt tiden på min oppvaskmaskin, men den bruker ikke 3 timer (Snart 20 år gammel) Setter på en maskin 2-4 ganger i måneden og vasken blir alltid ren Skyller aldri fat eller bestikk før de settes i maskinen Endret 17. mars 2021 av Dubious Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Yessmann skrev (11 timer siden): Vurderer å kjøpe Miele oppvaskmaskin (G7150SCVi). Denne har oppgitt hele 3,5 timers vasketid (!) for normalt program. Det er jo ekstremt. Vår nåværende maskin bruker 1 time og 50 minutter (65 °C vask). Men så har Miele-maskinen et kortprogram på kun 58 minutter. Spørsmålet er om kortprogrammet er bra nok for normal skitten oppvask. 3,5 time er så mye at jeg syns det gir begrenset fleksibilitet (vil da ikke starte maskinen senere enn kl. 19 - 19:30 f.eks.). Noen med erfaringer her? Vi har miele vaskemaskin (usikker på modell, men nyere modell(2020ish). Den har 3,5 time på Eco. Mindre på resten. Bruker stort sett eco. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Spørsmålet er egentlig om jeg kan basere meg på programmet som bruker 58 minutter. Jeg håper det holder i hverdagen - da blir det veldig bra. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Yessmann skrev (24 minutter siden): Spørsmålet er egentlig om jeg kan basere meg på programmet som bruker 58 minutter. Jeg håper det holder i hverdagen - da blir det veldig bra. Tipper dette er "forklart" i manualen. Altså vill det være avhengig av mengde som går inn i maskin. Vi har stort sett full maskin hver dag og kjører daglig. 3,5 time er ikke noe problem for oss så vi bruker eco. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Eg brukar vanlegvis auto sidan det har stort sett har gitt gode resultat. Kortare program tar det meste, men kan få problem med enkelte matrestar på gryter og anna, spesielt om det er tørka litt inn. Stort sett klarar hurtigprogrammet å få det reint på ein time. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Yessmann skrev (5 timer siden): Spørsmålet er egentlig om jeg kan basere meg på programmet som bruker 58 minutter. Jeg håper det holder i hverdagen - da blir det veldig bra. Ja, som andre også sier, så vil det fungere hvis den brukes som angitt i bruksanvisningen: Men har du så dårlig tid at må bruke et program som bruker 60% mer strøm og ikke vasker like godt som lengre program? Kan også bruke auto-program med Express-funksjon, men da vil tiden kunne variere en del avhengig av hvor tilsmusset oppvasken er. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Dubious skrev (14 timer siden): Maskiner laget for markeder med kullkraft.. Mener du at det er forskjellige maskiner om man bruker kullkraft, vannkraft, vindkraft eller atomkraft...? Sitat Setter på en maskin 2-4 ganger i måneden og vasken blir alltid ren Skyller aldri fat eller bestikk før de settes i maskinen Hvis bestikk og servise står opptil 2 uker i maskinen, så mugner vel matrestene? Håper du vasker på høy temperatur etterpå. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 På auto med vanleg tidsforløp brukar mi maskin 3-3.5 timar. Då blir det meste reint, inkludert gryter og kjeler med feitt og fastbrente greier. Det kostar ikkje mange kronene per vask, så eg er ikkje så opptatt av å bruke Evo-program. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Det blir sikkert rent nok med 58 minutters program, men det bruker nok litt mer strøm enn de lange "eco" programmene. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Mr D skrev (5 timer siden): Ja, som andre også sier, så vil det fungere hvis den brukes som angitt i bruksanvisningen: Men har du så dårlig tid at må bruke et program som bruker 60% mer strøm og ikke vasker like godt som lengre program? Kan også bruke auto-program med Express-funksjon, men da vil tiden kunne variere en del avhengig av hvor tilsmusset oppvasken er. Poenget mitt at at vår nåværende maskin bruker 1 t og 50 min på standard program. Mitt inntrykk av Mielemaskinen var at man må velge mellom 58 minutter eller 3,5 time. Å bruke 3,5 time vs. 1 t, 50 min på en gammel maskin (ca. 2005-modell) er å gå bakover i tid. Men kanskje det finnes mellomprogrammer mellom 58 min og 3,5 time? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Du har ikkje sett i bruksanvisningen? https://m.miele.no/forms2/no/sa/manuals-125.aspx?mNo=11655910&asDownload=1 Side 62 og 63. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Zeph skrev (1 time siden): Du har ikkje sett i bruksanvisningen? https://m.miele.no/forms2/no/sa/manuals-125.aspx?mNo=11655910&asDownload=1 Side 62 og 63. Takk. OK - det finnes mellomting ja. Dessuten er det vel greit å koble maskinen til varmtvannet? Det er vel ingenting som skulle tilsi at jeg IKKE bør gjøre det? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Yessmann skrev (18 timer siden): Poenget mitt at at vår nåværende maskin bruker 1 t og 50 min på standard program. Mitt inntrykk av Mielemaskinen var at man må velge mellom 58 minutter eller 3,5 time. Å bruke 3,5 time vs. 1 t, 50 min på en gammel maskin (ca. 2005-modell) er å gå bakover i tid. Som sagt tidligere så bruker alle oppvaskmaskiner lenger til på eco/referanseprogammene. Dette er utviklingen i denne bransjen. Ny maskiner skal være miljøvennlige og bruke minst mulig vann og strøm. For å få til dette med godt resultat blir vasketiden lenger. Hvis man sammenlikner med en 15 år gammel maskin så er nok forbruket vesentlig lavere. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Yessmann skrev (16 timer siden): Dessuten er det vel greit å koble maskinen til varmtvannet? Det er vel ingenting som skulle tilsi at jeg IKKE bør gjøre det? Hvor varmt er varmtvannet ditt? Miele oppgir max 65°C. Eneste grunn til å koble på varmtvann er å spare tid. Grunner til å koble på kaldtvann: - Bedre vaskeresultat. En del av vasketiden er oppvarmingen, så det kan bli for kort vasketid. Noe smuss løses også bedre opp med kaldt vann først enn bare glodvarmt vann. - Sansynligvis lavere strømforbruk. Oppvaskmaskinen varmer bare opp vaskevann og siste skylling. Mellomskyllinger og eventuelle forskyllinger gjøres med kaldt vann. - Mister muligheten for program med lav temperatur. Liten vits med programmet Fin 45°C hvis man pøser på med glodvarmt vann. Det kan gå galt med krystallglass og/eller skjørt servise. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 (endret) Eg hadde ein tanke om å kople til varmtvatn ei gang, men i følgje manualen til Miele så påverkar det vasketida minimalt, så det vart ikkje noko av. Edit: Sitat - Du kan koble oppvaskmaskinen til varmtvann. Varmtvannstilkobling er spesielt godt egnet med en energieffektiv varmtvannsberedning, f.eks. solenergi med sirkulasjonssystem. Ved elektrisk oppvarmede anlegg anbefaler vi tilkobling til kaldtvannsledning. Sitat Oppvaskmaskinen kan kobles til kaldteller varmtvann inntil maks. 65 °C. Ved energiøkonomisk varmtvannstilberedning anbefaler vi varmtvannstilkobling. Det sparer strømkostnader og tid. Da blir det vasket med varmt vann i alle programmer. Endret 19. mars 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 19. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2021 Gode poeng. Når den er koblet til varmtvann mister man jo også muligheten for enkelt skylleprogram med kaldt vann også. Da gjør jeg ikke det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 USA har kobling til både varmt og kaldt vann Industrimaskiner bruker minutter, så jeg lurer på hvorfor disse maskinene trenger 3 timer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå