Densto Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Hei! Jeg ser i skattemeldingen min at min bolig står oppført med en markedsverdi på 4.000.000, den reelle verdien er 5.500.000. Hva vil den endring ha å si for meg? Vil denne endringen utgjøre en forskjell på skatt jeg får igjen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Spørs om du får formue over grensa for å måtte skatt (1.5m). I så fall må du betale formueskatt. Er du under så betyr det trengt tatt ikkje stort. Kan du ikkje legge in ny verdi og ev. få ny skatteberekning i skjemaet? Utan å sende inn altså. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Skattemessig boligverdi er en beregnet/estimert verdi, ikke en faktisk verdi. Bruk kalkulatoren på skatteetatens nettsider, så ser du om 4M stemmer. Jo høyere netto formue jo høyere formuesskatt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) Formuesverdi er ein redusert verdi (ca. 25%), men eg antar TS pratar om markedsverdi når det er snakk om så høge summar. Ein bustad med likningsverdi på 4-5m hadde hatt særs høg markedsverdi. Men det stemmer som zanta skriv at det finnes kalkulator for dette. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/ Endret 18. mars 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Densto Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Takk skal dere ha, da har jeg fått svar på det jeg lurte på:) Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Det er vel ikkje akkurat lurt å be om at verdien skal setjast høgare, sidan det vil føra til høgare offisiell formue. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå