Gå til innhold

Blinkende LED's

Anbefalte innlegg

Ser ut som om ragstian traff spikeren på hodet.

Tror ellers at 74LS75N ikke vil være til så god hjelp. Den brukes for å "stabilisere" et logikksignal som kan være litt variabelt. Typisk vil den si at 5-2,6V = 1 og 2,4-0V = 0 (spenningsverdiene er bare ment som eksempel). En løs tråd på inngangen her vil i all hovedsak veksle rundt 0V(+/- noen få mV).

Benytter du en OpAmp med kraftig forsterkning vil du da få et utgangssignal som veksler mellom Vmin og Vmax. Dette signalet kan du fore på en transistor som styrer en LED. Det kan være nødvendig å ha et lavpassfilter mellom OpAmpen og transistoren for å få den til å blinke sakte nok. Regn også med en del knoting og banning for å få det til.

Tør påstå at det enkleste uten tvil må være brikka ragstian fant frem til deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var sånn jeg var på utkikk etter (Takker ragstian), men jeg finner ikke delen på Elfa, noen som kan hjelpe meg der... ?

Så også en på denne siden som var litt kul. (sjekk videoene)

Og der hadde han brukt en PIC12F675 mikroprosessor. Er denne også brukans ?

Lenke til kommentar
Og der hadde han brukt en PIC12F675 mikroprosessor. Er denne også brukans ?

Med en mikroprosessor kan du virkelig "ta av", men det krever at du har tilgangt til en del utstyr. Du trenger et program, hvis du da ikke skaffer deg en utviklingspakke og skriver ditt eget - noe som er virkelig tøft. I tillegg trenger du å få programmert PIC prosessoren. Da må du enten lage din egen "brenner", eller kjøpe en.... men det kan bli dyrere enn du hadde planlagt. Du vil også trenge minst like mange ytre komponenter som til kretsen ragstian foreslo.

Min konklusjon: Å benytte en mikroprosessor tar dette til et helt annet nivå når det gjelder kulhet, og kompleksitet. Tror ikke dette er nybegynnermateriale (hvis du ikke har lyst til å legge ned mye jobb, og samtidig lære masse!).

PS: Hør med elektronikkavdelingen ved den nermeste videregående skolen - de kan sikkert hjelpe til med kretsforslag, og evt. programmering av prosessoren hvis du går for en slik løsning.

Lenke til kommentar

Hm.... sikle.... Ikke noe dårlig forslag Nitromarsjipan.

Tilbehør kan jo være denne lille rakkeren... 41kr + mva... med 10bit A/D. Kan gjøre mye moro da - feks. la leden(e) blinke i et mønster som gjenspeiler lysnivå/temperatur/støynivå el.

Trenger selvsagt litt ekstra utstyr da, men 4 kanalers A/D... lukter viftekontroll av PC dette :-)

Eller hvorfor ikke gå litt opp i pris og kjøpe en modell med UART (serieport), så den kan styre et LCD-display også.. *drømme*.

Men rask realitycheck... med strømforsyning klokker han raskt inn mot 1200 inkl. mva. Han trenger også en del i tillegg for å lage selve kretsen... selvsagt et drømmeprosjekt for litt elektronikknerding, men er det noe for ham?

Lenke til kommentar

Spark i gang loddebolten, dra frem den hønngamle forsterkeren bestefar hadde en gang i tiden fra kjelleren, ta avbiteren og gå berzerk oppi. Klipp ut alt som ser ut som om det kan brukes. Ta 3-4 kondensatorer, et x antall motstandere, lodd det sammen og sett det på et 9-volts batteri. Etter noen forsøk fungerte det i hvertfall for meg.

:green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...