Knut Sigmund Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Jeg har en V70 med et meget spesielt problem som selv Volvo verksteder ikke kan gi noe svar på. Kanskje det er noen her som kan gi noe tips om hva feilen kan være? Problemet er at jeg må ta av batteripolen slik at bilen er strømløs i ca 5 minutter før jeg motoren starter. Når den starter fungerer alt som det skal, men dersom jeg stopper motoren og forsøker å starte igjen, drar starteren rundt uten at motoren tenner. Så da er det ut å ta av batteripolen, vente 5 minutter og så er alt i orden igjen. Det er litt tungvint i lengden, så jeg håper noen har en ide om hva som er feil. Jeg har fått forslag om feil på nøkler, startsperre og lignende uten at det har ført til noen løsning. Takknemlig for alle forslag. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Knut Sigmund skrev (4 timer siden): Problemet er at jeg må ta av batteripolen slik at bilen er strømløs i ca 5 minutter før jeg motoren starter Høres veldig ut som at det er ‘noe’ som nullstiller seg når du tar strømmen. Knut Sigmund skrev (4 timer siden): Jeg har fått forslag om feil på nøkler, startsperre og lignende uten at det har ført til noen løsning. Ville ha tenkt det samme selv. Hvordan har du feilsøkt og eliminert at det ikke er startsperre? Noe annet som ikke fungerer når du ikke får start? Forskjell på kald og varm motor, om du stopper og prøver å starte igjen? Bensin/diesel? Hva slags motor (og motorkode)? Er batteriet (relativt) nytt? 2000-modell, antar den har noen form for diagnosemuligheter (OBD?), ingen meldinger der? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 1 gen v70 eller V70N? Hva slags motor? Lenke til kommentar
Knut Sigmund Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Dette er en 2 liter bensinmotor med 163 HK som har gått 207000 km. Alt fungerer normalt når man først har fått startet bilen. Det fulgte 3 nøkler med bilen og det er meg blitt fortalt at det sitter en chip i nøkkelen som må samsvare med mottaker i bilen. Det spiller ingen rolle hvilke av nøklene som benyttes. Problemet er akkurat det samme. En kollega har diagnoseutstyr og han scannet systemet, men fikk ingen feilkoder. Jeg fikk også en annen til å teste, men med samme resultat. Mulig jeg må vente til at grensene åpnes igjen og at jeg må få hjelp av noen svensker. Det nytter jo ikke å sette en så gammel bil inn på et norsk merkeverksted. Da blir man ruinert. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Kan være bugs i programvaren som resettes med "svenskebrytern". Har hørt om tilfeller der programvaren må slettes og legges inn på nytt igjen, da var det heller ingen feilkoder ved diagnose. Kun et forslag men det blir jo litt som nåla i høystakken. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Knut Sigmund skrev (2 timer siden): Problemet er akkurat det samme. NoBo skrev (3 timer siden): Noe annet som ikke fungerer når du ikke får start? Har du satt inn en tredjeparts radio med fjernkontroll? Ville ha koblet den samt fjernkontrollen og eventuelt annet utstyr helt fra. Du kan også prøve å ta ut sikringer som ikke er nødvendige for å starte for å se om du kan finne ut om det er noe koblet på en kurs som skaper problemet. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Kan være noe så enkelt som et dårlig rele eller lignende som "kommer seg" igjen når strømmen forsvinner helt og du setter på batteripolen igjen. Det må jo da feilsøkes om bilen får bensin og har gnist når dette oppstår. Det er det mest grunnleggende og alt annet blir gjetting. Symptomer på startsperreproblemer er ofte at bilen starter og går i ett sekund før den kutter og du får som regel ei blinkende lampe eller annet varsel. Det er heller ikke nødvendig at bilen må på et merkeverksted, dette er enkel feilsøking som de fleste kan klare. Finnes mange flinke folk uten på kjedeverkstedene som tar inn alle merker. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Knut Sigmund skrev (13 timer siden): dersom jeg stopper motoren og forsøker å starte igjen, drar starteren rundt uten at motoren tenner. En bensinmotor trenger: Drivstoff Luft Gnist Kompresjon Riktig timing Kompresjon og timing er sannsynligvis i orden, noe som betyr at motoren har problem med enten drivstofftilførselen, sensorer i luftinntaket eller manglende gnist. Det er mulig å gjøre grunnleggende feilsøking på dette for å finne nærmere ut hvor feilen ligger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå