Redaksjonen. Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Elfly-ulykken: Dårlig vedlikehold kan ha bidratt til at motoren stoppet 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) Ikke første ulykke med dette flyet, både i fossil og elektro utgave her en ufullstendig wiki database.: https://aviation-safety.net/wikibase/dblist2.php?at=Pipistrel+Alpha&re=&pc=A&op=&lo=&co=&ph=&na=&submit=Submit Flg. står ikke i databasen.: https://www.onderzoeksraad.nl/en/page/12366/crash-pipistrel-alpha-electro-close-to-onstwedde-13-october-2018 Her er flere bilder fra redningen av flyet https://insideevs.com/photo/4298394/pipistrel-alpha-electro-g2-electric-plane-falls-in-norway/ Endret 16. mars 2021 av EremittPåTur 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ketill Jacobsen Skrevet 16. mars 2021 Populært innlegg Del Skrevet 16. mars 2021 Meget grundig forklaring på hva skjedde og det gir grunnlag for mye læring. Litt rart at mekanikerne nøyde seg med å fylle opp kjølevæskebeholderen uten videre lufting av systemet. På den annen side kommer en kanskje frem til enklere og sikrere måter å lufte på og gjøre hele systemet mer tilgjengelig og transparent. En opplagt feil var at systemet prioriterte å sikre motoren frem for å fortsett flyvningen på lavere effekt (bedre å smelte motoren enn å havarere). Mye å lære fra denne hendelsen! 11 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Burde være en smal sak å sette inn en fjærbelastet luke for inspeksjon av kjøleveske tilsvarende som Cessna 172 har for oljepeilepinne og fuel drain! Å måtte fjerne 12 skruer under pre-flight for å ta av motordeksel er drøyt! 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Her er det tydelig at det trengs praktiske og sikkerhetsmessige forbedringer. For lite å gå på. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Tommelen opp i første innlegg går til TU/forfatteren. Slik skal en artikkel være i et teknisk ukeblad. 9 Lenke til kommentar
studerebedre Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Risikovurdering Havarikommisjonen påpeker altså den sårbare strømforsyningskomponenten, og mener det er grunn til å stille spørsmål ved om påliteligheten til framdriftssystemet på Alpha Electro er akseptabel. De viser til punkter i flygerhåndboka («pilot's operating handbook», POH) for Pipistrel Alpha Electro (model 167), som Teknisk Ukeblad også har omtalt, der det advares om at motoren kunne svikte uten forhåndsvarsel og at strømstyringsenheten kunne forventes å kutte strømmen til motoren..... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå