Gå til innhold

Elfly-ulykken: Dårlig vedlikehold kan ha bidratt til at motoren stoppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke første ulykke med dette flyet, både i fossil og elektro utgave

her en ufullstendig wiki database.:

https://aviation-safety.net/wikibase/dblist2.php?at=Pipistrel+Alpha&re=&pc=A&op=&lo=&co=&ph=&na=&submit=Submit

 

Flg. står ikke i databasen.:

https://www.onderzoeksraad.nl/en/page/12366/crash-pipistrel-alpha-electro-close-to-onstwedde-13-october-2018

Her er flere bilder fra redningen av flyet

https://insideevs.com/photo/4298394/pipistrel-alpha-electro-g2-electric-plane-falls-in-norway/

 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde være en smal sak å sette inn en fjærbelastet luke for inspeksjon av kjøleveske tilsvarende som Cessna 172 har for oljepeilepinne og fuel drain! Å måtte fjerne 12 skruer under pre-flight for å ta av motordeksel er drøyt!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Risikovurdering

Havarikommisjonen påpeker altså den sårbare strømforsyningskomponenten, og mener det er grunn til å stille spørsmål ved om påliteligheten til framdriftssystemet på Alpha Electro er akseptabel.

De viser til punkter i flygerhåndboka («pilot's operating handbook», POH) for Pipistrel Alpha Electro (model 167), som Teknisk Ukeblad også har omtalt, der det advares om at motoren kunne svikte uten forhåndsvarsel og at strømstyringsenheten kunne forventes å kutte strømmen til motoren.....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...