AndersT2 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Har en gammel SSD som jeg ønsker å omgjøre til 1 disk. Det var Windows 10 disk. Fikk slettet C disken og den andre partisjonen jeg hadde på den, men får ikke slettet gjennopprettingspartisjonen på den. Står kun "hjelp" ved høyreklikk, og ikke noe jeg finner ut av. De 2 gamlepartisjonene får jeg heller ikke samlet til 1 . Noen tips? Jeg la Windows inn som ny på den, ikke noe ferdig kjøpt. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Høyreklikk på Disk 10 og velg konverter til dynamisk disk. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) https://www.windowscentral.com/how-clean-and-format-storage-drive-using-diskpart-windows-10 Har vel virker de fleste tilfeller. Husk å velg riktig disk. Da diskpart kan være lett å ta feil. Endret 15. mars 2021 av LMH1 2 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 LMH1 skrev (1 minutt siden): https://www.windowscentral.com/how-clean-and-format-storage-drive-using-diskpart-windows-10 Har vel virker de fleste tilfeller. Husk å velg riktig disk. Da diskpart kan være lett å ta feil. Jeg kobler alltid ut alle disker annet enn system før jeg gir meg ut på diskpart. Slettet feil disk engang, det er kjipt. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Pc Lynet skrev (9 timer siden): Høyreklikk på Disk 10 og velg konverter til dynamisk disk. Har testet det, funket ikke. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Bruk ein tredjeparts diskhandsamar. Den innebygde funksjonaliteten i Windows er veldig avgrensa. Kan knapt røra partisjonar han ikkje har laga sjølv. Eg brukar Paragon til sånt. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Et annet triks er å boote til f.eks. Ubuntu via USB og slette derfra. Evt. koble til en annen maskin og slette der. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Diskpart er nok det enkleste. Har selv brukt WD Data Lifeguard tool for å dybdeslette harddisker. Fungerer med disker fra andre produsenter også. Fordelen er at du får gått over hele disken og avdekket svake områder som vil bli reallokert. I Linux kan du nulle ut en disk ved å kjøre dd mot blockdevice (hdX,sdX); dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=1M Vær helt sikker på at du jobber mot riktig disk ved å sjekke partisjonene med f.eks fdisk. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 AndersT2 skrev (5 timer siden): Har testet det, funket ikke. https://gparted.org/liveusb.php Men koble ut alle andre SSD/HD du har før du bruker det for å være sikker. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Har brukt GParted mye, og det er et svært godt program for å sjonglere partisjoner. Du får nok gjort det du trenger der som Diskmanageren i Windows nekter deg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 DiskPart er allerede innebygd i Windows og det er kun noen få linjer man må skrive. List Disk Select disk x clean Hvor x er nummeret til disken du skal slette. Disken vil etterpå fremstå som ny, uten partisjoner og ikke initialisert. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Diskpart er nok det enkleste da man allerede har programmet siden det følger med Windows 10. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 5 hours ago, vidor said: I Linux kan du nulle ut en disk ved å kjøre dd mot blockdevice (hdX,sdX); dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=1M Vær helt sikker på at du jobber mot riktig disk ved å sjekke partisjonene med f.eks fdisk. Burde du være litt mer forsiktig med på SSDer. Du sløser en skriving til flash minnet og controlleren i SSDen vil ikke nødvendigvis skrive over alt fysisk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) On 3/16/2021 at 1:59 PM, xaco said: Burde du være litt mer forsiktig med på SSDer. Du sløser en skriving til flash minnet og controlleren i SSDen vil ikke nødvendigvis skrive over alt fysisk. Det er sant. Tenkte primært på ordinære disker når jeg skrev det. For SSD bør en bruke Diskpart eller GParted. Endret 17. mars 2021 av vidor Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Støtter Diskpart, har bestandig hatt suksess med det. Ellers syns jeg også at MiniTool Partition Wizard er et godt program. link 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Takk for hjelpen Diskpart funket bra. Har den i ekstern usb kabinett, så tok den i en bærbar med kun 1 disk i, så ikke noe problem med å ta feil disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå