MrNoGo Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Mårn! Jeg er i oppstartsfasen når det kommer til å lansere egen bedrift/enkeltmannsforetak. Tjenestene jeg kommer til å tilby vil være Web hotel, Spillservere og dedikerte servere med mere. Jeg vil ikke begrense meg til kun Norge eller EU ved salg av mine digitale tjenester. Alt er i boks når det kommer til software/hardware som f.eks servere, nettside, betalningsløsninger og fakturering, refusjon og forskjellige vilkår for bruk (TOS) for de forskjellige tjenestene. I grunn så er jeg klar til å lansere tjenestene mine i dag. Men, jeg har ett litet problem, som jeg vil bruke god tid på. Selv om jeg har god innsikt og erfaring når det kommer til IT, servere, webdesign, kundebehandling, fakturering, skatter og avgifter som hvert land har osv. Så er jeg noe usikker når det kommer til Norske regler som er relevant til salg av digitale tjenester fra Norge, til både ett annet EU land og ett land utenfor EU. Jeg har noen spørsmål som er relatert til informasjonen nevnt ovenfor. 1. I mitt yrke kan man justere inntekter bassert på hvor mange kunder man har, slik at man kan "se ann" om man kommer til å overstige MVA registreringsplikten, og i verste fall stoppe inntekter hvis man overstiger den årlige 50.000 kroners grensen for MVA. Er dette lov, og/eller er dette anbefalt? 2. Når man selger digitale tjenester som jeg har nevnt ovenfor, som ett enkeltmannsforetak, er det noe man skal forholde seg til i de forskjellige EU land man selger digitale tjenester til? Som f.eks skatter og avgifter. 3. Skal man skatte til andre land enn Norge, hvis man selger digitale tjenester fra Norge til ett annet EU land eller ett land utenfor EU? 4. Betyr det å selge digitale tjenester til personer som oppholder seg utenfor EU land, at de er fraskrevet/slipper å betale MVA? 5. Hva er fordelene i forhold til enkeltmannsforetak og ett NUF foretak når det kommer til salg av digitale tjenester til både EU land og land utenfor EU? Og er ett NUF foretak en anbefaling tanke på salg av digitale tjenester til land både innefor og utenfor EU? 6. Før jeg lanserer digitale tjenester til både EU land og land utenfor EU, hva burde jeg tenke over, og hva er viktig for meg å følge med på? For jeg vil neppe ha verken fengselsstraff eller straffegebyrer for regelbrudd. Lover, regler, skatter og avgifter er viktig for meg, fordi jeg vil at dette skal bli en suksess. Selv om jeg ikke har så god erfaring når det kommer til salg av digitale tjenester til både EU land og land utenfor EU, samt lover og regler, så vil jeg så gjerne bruke kunnskapene jeg har innen IT til å kanskje være heldig med å tjene noen kroner. Derfor er jeg her for å bli matet med teskje når det kommer til informasjonen jeg leter etter. Jeg er takknemlig for all informasjon som jeg mottar :] Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) MrNoGo skrev (2 timer siden): 1. I mitt yrke kan man justere inntekter bassert på hvor mange kunder man har, slik at man kan "se ann" om man kommer til å overstige MVA registreringsplikten, og i verste fall stoppe inntekter hvis man overstiger den årlige 50.000 kroners grensen for MVA. Er dette lov, og/eller er dette anbefalt? Merk at grensen ikke gjelder pr år, med er for enhver 12-mnd periode. Det er sikkert lov, men hvorfor skulle du ville gjøre det? Ved å bli mva registeret så får du tilbake mvakostnader du har til servere etc. Ved eksport av tjenester så er mva satsen 0%. Eneste ulempen er at det blir dyrere for nordmenn. MrNoGo skrev (2 timer siden): 3. Skal man skatte til andre land enn Norge, hvis man selger digitale tjenester fra Norge til ett annet EU land eller ett land utenfor EU? Du må kreve inn VAT for de landene du selger til når du selger til privatpersoner. I hvert fall i EU. Vet ikke om det er noen VAT-grense som må overstiges. MrNoGo skrev (2 timer siden): 4. Betyr det å selge digitale tjenester til personer som oppholder seg utenfor EU land, at de er fraskrevet/slipper å betale MVA? Er som sagt 0% MVA på eksport av tjenester, men det kan være at landene du selger til har div krav, feks at du skal kreve inn VAT til dem. MrNoGo skrev (2 timer siden): 5. Hva er fordelene i forhold til enkeltmannsforetak og ett NUF foretak når det kommer til salg av digitale tjenester til både EU land og land utenfor EU? Og er ett NUF foretak en anbefaling tanke på salg av digitale tjenester til land både innefor og utenfor EU? Hvorfor NUF og ikke AS? Uansett så gir NUF/AS lavere risiko. Ved underskudd så står du ikke personlig ansvarlig for tapet. Endret 15. mars 2021 av nirolo Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 MrNoGo skrev (7 timer siden): 4. Betyr det å selge digitale tjenester til personer som oppholder seg utenfor EU land, at de er fraskrevet/slipper å betale MVA? Du må sjekke reglene for hvert land du selger til. Når det gjelder salg av digitale tjenester til privatpersoner i EU, så må du beregne merverdiavgift fra første krone. Denne merverdiavgiften må rapporteres og betales 4 ganger i året. Lenke til kommentar
MrNoGo Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) nirolo skrev (23 timer siden): Merk at grensen ikke gjelder pr år, med er for enhver 12-mnd periode. Det er sikkert lov, men hvorfor skulle du ville gjøre det? Ved å bli mva registeret så får du tilbake mvakostnader du har til servere etc. Ved eksport av tjenester så er mva satsen 0%. Eneste ulempen er at det blir dyrere for nordmenn. Du må kreve inn VAT for de landene du selger til når du selger til privatpersoner. I hvert fall i EU. Vet ikke om det er noen VAT-grense som må overstiges. Er som sagt 0% MVA på eksport av tjenester, men det kan være at landene du selger til har div krav, feks at du skal kreve inn VAT til dem. Hvorfor NUF og ikke AS? Uansett så gir NUF/AS lavere risiko. Ved underskudd så står du ikke personlig ansvarlig for tapet. Sitat Merk at grensen ikke gjelder pr år, med er for enhver 12-mnd periode. Denne informasjonen har jeg funnet :] Sitat Det er sikkert lov, men hvorfor skulle du ville gjøre det? Ved å bli mva registeret så får du tilbake mvakostnader du har til servere etc. Ved eksport av tjenester så er mva satsen 0%. Eneste ulempen er at det blir dyrere for nordmenn. La oss se det på det litt hypotetisk. Hvis jeg er sikker på at mine inntekter ikke overskrider 50.000 i løpet av ett år, eller i løpet av det resterende kalender året som er igjen, hvorfor skal jeg da slenge på MVA på en digital tjeneste? Det er jo tross alt snakk om noen kroner når det kommer til slike tjenester jeg skal tilby andre. Slik jeg har forstått det så er det den siste fakturaen (summen) som som overskrider 50.000 MVA plikten som skal inkluderes som MVA. SITAT: "Du blir mva-pliktig i det øyeblikket omsetningen din passerer 50.000,- i løpet av en tolvmånedersperiode. Du skal altså ikke legge til mva på prisen før du overstiger grensen på 50.000,-. Den fakturaen som gjør at omsetningen passerer 50.000,- skal være med mva (men ikke før du er registrert i mva-registeret)" Vennligst korrekter meg hvis jeg tar feil her. Sitat Du må kreve inn VAT for de landene du selger til når du selger til privatpersoner. I hvert fall i EU. Vet ikke om det er noen VAT-grense som må overstiges. Er som sagt 0% MVA på eksport av tjenester, men det kan være at landene du selger til har div krav, feks at du skal kreve inn VAT til dem. Kan du være grei å henvise meg hvor jeg finner informasjon at land utenfor EU skal kreve inn VAT fra digitale tjenester fra en selger fra ett EU land, da firma er registrert i Norge? Dette er ett spørsmål, og jeg kverulerer ikke. Jeg har bare ikke klart å finne noen fornuftig informasjon når det kommer til dette. Det jeg har klart å lest meg frem til er at land utenfor EU er fraskrevet MVA. Men om dette gjelder VAT fra andre land, det spørsmålet har jeg ikke klart å løst ennå. Sitat Hvorfor NUF og ikke AS? Uansett så gir NUF/AS lavere risiko. Ved underskudd så står du ikke personlig ansvarlig for tapet. Jeg ser poenget. Selvsakt hadde det vært best med både NUF og AS, men jeg har ikke klart å regne meg ut til at det skal bli noen større kostnader hvis det skulle komme til "konkurs". Dessuten koster det ca 30.000 kr å registrere ett AS, og ca 3000(?) for ett NUF. Jeg starter veldig smått her, og skulle dette over all formodning bli en mega suksess, så kan man jo alltids etablere både NUF og AS i etterkant. Venligst korrekter meg her også hvis jeg er helt på jordet. Takk for at du bruker tid på dette innlegget :] Endret 16. mars 2021 av MrNoGo Lenke til kommentar
MrNoGo Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 mobile999 skrev (17 timer siden): Du må sjekke reglene for hvert land du selger til. Når det gjelder salg av digitale tjenester til privatpersoner i EU, så må du beregne merverdiavgift fra første krone. Denne merverdiavgiften må rapporteres og betales 4 ganger i året. Kan du være grei å være mere detaljert når det kommer til at jeg må sjekke reglene for hvert land jeg selger til? Jeg er ikke i stand til å finne ett greit svar på dette selv. Takk Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 MrNoGo skrev (2 minutter siden): hvorfor skal jeg da slenge på MVA på en digital tjeneste? For å kunne redusere kostnadene dine med 20% MrNoGo skrev (4 minutter siden): Kan du være grei å henvise meg hvor jeg finner informasjon at land utenfor EU skal kreve inn VAT fra digitale tjenester fra en selger fra ett EU land, da firma er registrert i Norge? Dette er ett spørsmål, og jeg kverulerer ikke. Jeg har bare ikke klart å finne noen fornuftig informasjon når det kommer til dette. Det jeg har klart å lest meg frem til er at land utenfor EU er fraskrevet MVA. Men om dette gjelder VAT fra andre land, det spørsmålet har jeg ikke klart å løst ennå. Mva er norsk avgift og gjelder ikke ved eksport. VAT (eller tilsvarende) kreves inn for kjøpers land uavhengig av hvor du selger fra, på samme måte som enhver som selger til norske forbrukere må kreve inn mva og betale det til Norge. Hvis bedriften din skal drive næring i EU så kan det godt tenkes at det kreves papirarbeide for å gjøre det lovlig. Jeg ser ikke helt hvordan du har kommet fram til at bedriften din selger fra EU mens den et norsk registrert. Uavhengig av det så er det altså forbrukerens land som du må kreve inn VAT for, det spiller ingen rolle om du selger fra Norge eller EU så vidt jeg kan skjønne. MrNoGo skrev (11 minutter siden): Jeg ser poenget. Selvsakt hadde det vært best med både NUF og AS, men jeg har ikke klart å regne meg ut til at det skal bli noen større kostnader hvis det skulle komme til "konkurs". Dessuten koster det ca 30.000 kr å registrere ett AS, og ca 3000(?) for ett NUF. AS koster ikke 30K, men du må skyte inn 30K i selskapet ja. Ser at det kan være mye penger hvis man driver smått. Se for deg at du har misforstått regler rundt VAT eller lignende. Så blir det oppdaget i en kontroll og skatteetaten i passende land krever pengene. Du har hatt en liten profitt men mesteparten har gått med til servere og div kostnader. Dvs du har lite penger til overs. Som ENK er du fullt ut ansvarlig for det du skylder med alt du eier. Det er ikke en situasjon jeg ville sittet i. MrNoGo skrev (18 minutter siden): Jeg starter veldig smått her, og skulle dette over all formodning bli en mega suksess, så kan man jo alltids etablere både NUF og AS i etterkant. Venligst korrekter meg her også hvis jeg er helt på jordet. Det er sant. Lenke til kommentar
MrNoGo Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 nirolo skrev (12 minutter siden): For å kunne redusere kostnadene dine med 20% Mva er norsk avgift og gjelder ikke ved eksport. VAT (eller tilsvarende) kreves inn for kjøpers land uavhengig av hvor du selger fra, på samme måte som enhver som selger til norske forbrukere må kreve inn mva og betale det til Norge. Hvis bedriften din skal drive næring i EU så kan det godt tenkes at det kreves papirarbeide for å gjøre det lovlig. Jeg ser ikke helt hvordan du har kommet fram til at bedriften din selger fra EU mens den et norsk registrert. Uavhengig av det så er det altså forbrukerens land som du må kreve inn VAT for, det spiller ingen rolle om du selger fra Norge eller EU så vidt jeg kan skjønne. AS koster ikke 30K, men du må skyte inn 30K i selskapet ja. Ser at det kan være mye penger hvis man driver smått. Se for deg at du har misforstått regler rundt VAT eller lignende. Så blir det oppdaget i en kontroll og skatteetaten i passende land krever pengene. Du har hatt en liten profitt men mesteparten har gått med til servere og div kostnader. Dvs du har lite penger til overs. Som ENK er du fullt ut ansvarlig for det du skylder med alt du eier. Det er ikke en situasjon jeg ville sittet i. Det er sant. Takk for svar. Sitat det altså forbrukerens land som du må kreve inn VAT for, det spiller ingen rolle om du selger fra Norge eller EU så vidt jeg kan skjønne. VAT (eller tilsvarende) kreves inn for kjøpers land uavhengig av hvor du selger fra, på samme måte som enhver som selger til norske forbrukere må kreve inn mva og betale det til Norge. Har du noen formening om hvor på nettet man finner informasjon om betalning av VAT fra Norge til ett land utenfor EU? Jeg klarer ikke helt å finne, se og skjønne hvordan f.eks Japan klarer eller kan å kreve inn VAT av de 150.- jeg solgte til f.eks Haruto Takahashi i Japan (dette gjelder i grunn for land innenfor EU også). Dette er ikke ett forøk på å lure meg unna, men jeg har bare ikke kunnskapen ennå til å forstå hvordan, eller om dette er ett krav av meg som selger av digitale tjenester. Takk for svar :] Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) MrNoGo skrev (5 timer siden): Kan du være grei å være mere detaljert når det kommer til at jeg må sjekke reglene for hvert land jeg selger til? Jeg er ikke i stand til å finne ett greit svar på dette selv. Det er ikke så rart at det er vanskelig å finne svar på dette. Dersom man søker etter informasjon får man "bare" treff på tjenester som ber deg kontakte dem og betale så og så mye for informasjonen. Jeg kan ta et eksempel med Norge. Her finner man informasjon fra skatteetaten om VAT på elektroniske tjenester for utenlandske foretak som selger til Norge: https://www.skatteetaten.no/en/business-and-organisation/vat-and-duties/vat/foreign/e-commerce-voec/electronic-services/legal-information/ Tilsvarende for hvert land man selger til, EU-land eller ikke, må man ha kontroll på om man som leverandør av elektroniske tjenester er pliktig å kreve inn, rapportere og betale inn VAT på det man selger til en kjøper som bor i det landet. Det er komplisert og nærmest en umulig oppgave for et lite firma å holde styr på mange forkjellige lands ordninger på området. Dette kan forenkles ved å begrense salgene til f.eks. eu-land (felles rapportering/innbetaling) og utvalgte land med f.eks. en omsetningsgrense man kan holde seg under, eller benytte en handelsplattform som holder styr på det for deg (jeg kjenner ikke til noen slik plattform som jeg kan anbefale). Forøvrig: Man oppretter nuf eller as. Dersom man oppretter nuf er det vanligvis en årlig kostnad til administrasjon av det utenlandske morselskapet, noe som kan medføre at det er dyrere å drive nuf enn et norsk as. Endret 17. mars 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 MrNoGo skrev (22 minutter siden): Har du noen formening om hvor på nettet man finner informasjon om betalning av VAT fra Norge til ett land utenfor EU? Beklager, det vet jeg ikke. Jeg driver bare med B2B og bare innenfor Norge og EU. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 MrNoGo skrev (37 minutter siden): Jeg klarer ikke helt å finne, se og skjønne hvordan f.eks Japan klarer eller kan å kreve inn VAT av de 150.- jeg solgte til f.eks Haruto Takahashi i Japan (dette gjelder i grunn for land innenfor EU også). For Japan (10%, threshold JPY10000000) skal informasjonen finnes her et sted: https://www.mof.go.jp/english/index.htm For Sveits (7,7%, threshold CHF100000) skal informasjonen finnes her et sted: https://www.estv.admin.ch/estv/en/home.html For Sør Korea (10%, threshold 0) skal informasjonen finnes her et sted: https://www.nts.go.kr/english/main.do ...continue for every country in the world Lenke til kommentar
MrNoGo Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 mobile999 skrev (10 minutter siden): For Japan (10%, threshold JPY10000000) skal informasjonen finnes her et sted: https://www.mof.go.jp/english/index.htm For Sveits (7,7%, threshold CHF100000) skal informasjonen finnes her et sted: https://www.estv.admin.ch/estv/en/home.html For Sør Korea (10%, threshold 0) skal informasjonen finnes her et sted: https://www.nts.go.kr/english/main.do ...continue for every country in the world Tusen takk for velinformerende svar. Jeg kan se for meg at man trenger ett litet team av dedikerte soldater som holder orden på de forskjellige land, hvis man driver business utenom EU. Forutenom den massive mengden av informasjon, skatter, avgifter, hit og dit, så er det i grunn ikke så komplissert, men det er rett og slett for mye å forholde seg til, spesiellt for én IT tekniker og én utdanket grafisk designer som kolega (sorry Mathew if you're reading this)🙃 Jeg skal ta meg en titt rundt når det kommer til firmaer som jobber med nettopp dette, og jeg trur jeg skal forholde meg til land innenfor EU til å starte med, og heller ekspandere hvis de planer jeg har for firmaet blir en suksess (hvem vet!). Jeg lærte mye i kveld, og hvor komplissert ting kan bli hvis man vil tygge over for mye. Men jeg ser også hvorfor det er smart å starte i det små, og jeg ser at jeg fortsatt har en "liten" vei å gå før jeg kan lansere en 100% lovlig virksomhet. Men det skal vi klare. Takk igjen for verdifull informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå