Gjest 64026...949 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Heisann. Jeg jobber for tiden i min første og eneste jobb, og må ha ting litt inn med teskje føler jeg. Jeg skal trolig snart søke ny jobb, og dersom jeg skulle få et jobbtilbud jeg ønsker å takke ja til så vil jeg bare være 100% sikker på at jeg har forstått ting riktig. Spørsmål 1: Oppsigelsestid. Jeg har jobbet i 9 år i bedriften. I min kontrakt står det følgende om oppsigelsestid: Spoiler Videre står det i AML §15-3: Spoiler (2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder. Forstår jeg det da rett at jeg har oppsigelsestid på 2 måneder fordi jeg har vært ansatt mellom 5 og 10 år? -------------------------------------------- Spørsmål 2: Dersom jeg for eksempel skulle si opp i morgen, vil det løpe 2 måneder fra den 1. april, som vil si at jeg kan begynne i ny jobb den 1. juni? -------------------------------------------- Spørsmål 3: Hva skjer dersom jeg sier opp og oppsigelsestiden løper over den datoen hvor jeg har vært ansatt i 10 år? For å bruke eksempelet over: dersom jeg den 1. mai har vært ansatt i bedriften i 10 år, vil det fortsatt være 2 måneders oppsigelsestid fordi jeg sa opp før 1. mai? Takker på forhånd så mye for svar! Anonymous poster hash: 64026...949 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Det står /minst/ X måneder, ergo må du forholde deg til hva som står i arbeidskontrakten din, der vil det i tillegg stå om oppsigelsen teller fra dagen du leverer eller fra den første måneden etter. Forøvrig står du og arbeidsgiver fritt til å avtale en annen dato, forutsetter selvfølgelig at begge parter er enige. Paragrafen du har funnet frem sikrer et minimum av oppsigelsestid hvis kontrakten f.eks har oppsigelsestid på 1 månede, du går ikke ned fra f.eks 3 måneder til 2 måneder oppsigelsestid som følge av den. Endret 15. mars 2021 av Nwader Lenke til kommentar
Gjest 64026...949 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Nwader skrev (17 minutter siden): ergo må du forholde deg til hva som står i arbeidskontrakten din, der vil det i tillegg stå om oppsigelsen teller fra dagen du leverer eller fra den første måneden etter. Det står ingenting mer i kontrakten min angående oppsigelse enn det jeg postet bilde av. Anonymous poster hash: 64026...949 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Spørsmål 1: Ettersom det ikkje er gjort nærmare avtale om oppseiingstid så seier AML § 15-3 fyrste ledd at oppseiingstida skal være 1 måned. I tillegg står det i andre ledd at oppseiingstida skal være 2 månedar om du har jobba i meir enn 5 år, og 3 månedar om du har jobba der i 10 år. Du har derfor 2 månedars oppseiingstid når du har jobba i 9 år. Spørsmål 2: Ja, med to månedars oppseiingstid så startar oppseiingstida 1 april om du seier opp no i mars. Då skal du jobbe heile april og heile mai før du er ferdig med oppseiingstida. Siste arbeidsdag vil med andre ord bli måndag 31 mai og du er fri for å starte i ny jobb tysdag 1 juni. Spørsmål 3: Det er berre kor lenge du har vært tilsatt ved oppseiingstidspunktet som har innvirking på oppseiingstida. AML § 15-3 andre ledd seier at du skal ha 3 månedards oppseiingstid om du har jobba minst 10 år samanhengande ved oppseiingstidspunktet. Generelt så vil eg anbefale deg å skrive i oppseiinga kva du anser som siste arbeidsdag. Då styrer du litt prosessen og du legg litt ansvar på arbeidsgiver til å korrigere om du skulle ha misforstått eller rekna feil. I tillegg så bør du ha best mulig dialog med noværande arbeidsgiver. Det er ikkje uvanleg å gjere avtale om at du kan slutte tidlegare, særleg om arbeidsgiver ikkje må ha deg i arbeid fram til ein kan finne ein erstattar. Mange arbeidsplassar klarer seg stort sett med ein person mindre i ei lita periode, særleg når ein då også sparer lønnsutgiftene. Tilsvarande vil det kunne være rom for å avtale at du tek ut ferie i oppseiingstida, og på den måten kuttar ned på talet med arbeidsdagar som du treng å jobbe. Etter ferielova kan du som arbeidstakar berre kreve å få ta minst 3 veker ferie i hovedferieperioda frå 1 juni til 30 september, men du kan be om å få ta ut ferie i oppseiingsperioda slik at du kan starte tidlegare i den nye jobben. Lenke til kommentar
Gjest 64026...949 Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Tusen takk for utfyllende svar! Anonymous poster hash: 64026...949 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå