oophus Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Snowleopard skrev (13 minutter siden): Med Solid State er jo problemet med oppblåsing av posene en saga blott, og man trenger ikke ta slike hensyn lengre. Dermed trenger man ikke lengre dele opp batteriet slik, men cellene kan "stackes" sammen tett i tett gjennom hele batteripakkens lengde og bredde. Er Solid State som var illustrert til å utnyttes på den metoden angående Cell2Car slik jeg forstod det. Det er først da jeg også har tenkt at strukturelle celler vil få sitt inntog, spesielt siden kjøling blir noe man ikke får det samme problemet rundt. Angående lim mellom sylindriske celler og disse firkantede cellene (de må nok også ha litt rom innvendig for å huse elektronikk for å få til trådløs BMS for å spare ytterligere vekt) så vil jeg anta at man vil prøve å unngå lim så lenge det er mulig, og heller holde seg til materiale det er enklere å fjerne som ei gummiring f.eks i ytterkantene. Flate kontaktflater gir jo stabiliteten og rigiditeten man er ute etter når slikt blir presset mot hverandre, mens for ei strukturell pakke med sylindriske celler, så må en fylle tomrommene for å få effekten man er ute etter, og mengden er rimelig stor. Epoxy inkludert i knusingen vil bare øke behovet for et ekstra, eller flere ekstra steg i prosesseringen. Er jo en grunn til at slikt bare blir kastet på dynga idag. @AL123 Hvorfor tenker du at de vil være nødt til å utnyttee epoxy? Jeg ser ikke helt behovet for store mengder av dette i en slik løsning med prismatiske celler? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Snowleopard skrev (13 timer siden): Interessant at VW ser for seg å lage batteripakker som etterhvert skal ha battericellene rett i pakken, og ikke inni moduler. En viss annen produsent blir jo hudflettet av haterne pga dette, bl.a. pga påståtte problemer med resirkulering av batteriene. Tydeligvis har ikke VW de samme bekymringene. Spørsmålet er jo da hvordan dette slår ut for dem, når det er VW som gjør akkurat det samme. Riktignok ikke med sylindriske celler, men prinsippet er tross alt det samme. Huff ja det blir bare vanskeligere og vanskeligere å være Tesla-hater når "argumentene" deres bare blir plukket i småbiter av både tradisjonelle bilprodusenter og folk med kunnskap om temaet. Jeg føler virkelig (IKKE) med dem. 😎 Virkelig spennende at VW AG legger seg på en linje som er tydelig inspirert av Tesla. Kan komme mye godt ut av det. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Snowleopard skrev (7 timer siden): Ikke enig i din definisjon her. En pose er en celle, derav navnet posecelle. Settes flere poser sammen i en form for boks, enten det er metall eller plast, så er det en modul. Så settes flere slike moduler sammen til en batterikasse. Problemet ditt er at min definisjon følger batteri og bilfabrikkene. En slik plastboks som inneholder poseceller brukes av bla VW og BMW, samt de fleste hybridbiler er det som kalles en prismatisk celle. Ellers er jeg ikke uenig i hva du skriver, men poenget mitt er at man kan få store vektbesparelser selv med dagens teknologi ved å gjøre cellene bærende. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 oophus skrev (7 timer siden): @AL123 Hvorfor tenker du at de vil være nødt til å utnyttee epoxy? Jeg ser ikke helt behovet for store mengder av dette i en slik løsning med prismatiske celler? Jeg tenker ikke at de er nødt,. Poenget var vel at selv ved å lime cellene vil man ikke komme i den posisjonen Teslas 20700-pakker er i. Det vil dessuten kunne spare enda mer vekt enn bare ved å klemme cellene sammen i en ytre ramme ved at den rammen da kan lages lettere. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 AL123 skrev (55 minutter siden): Jeg tenker ikke at de er nødt,. Poenget var vel at selv ved å lime cellene vil man ikke komme i den posisjonen Teslas 20700-pakker er i. Det vil dessuten kunne spare enda mer vekt enn bare ved å klemme cellene sammen i en ytre ramme ved at den rammen da kan lages lettere. Ok, ja men jeg baserer meg på animasjonen de viste frem. De har ei "brønn" som cellene plasseres i, og lokket som skures fast etterpå. Vinkel på bolter og muttere kan fint gi press både nedover og litt sideveis for å få ting til å virkelig sitte sammen i et slikt oppsett f.eks. Så sånn sett så ser det ut til at denne "rammen" må inkluderes. Jeg tipper den uansett må inkluderes for å gi beskyttelse fra undersiden, og at den dermed må ha litt vekt for å være en grei nok barriere mellom X og batteriene. Jeg klarer ikke se hvordan de skulle serie og parallell koble cellene uten uansett. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 AL123 skrev (56 minutter siden): Problemet ditt er at min definisjon følger batteri og bilfabrikkene. En slik plastboks som inneholder poseceller brukes av bla VW og BMW, samt de fleste hybridbiler er det som kalles en prismatisk celle. Ellers er jeg ikke uenig i hva du skriver, men poenget mitt er at man kan få store vektbesparelser selv med dagens teknologi ved å gjøre cellene bærende. Vel, når jeg søker, så defineres prismatiske celler som et tredje alternativ til poseceller og sylindriske celler, og jeg har vel i utgangspunktet snakket om pose vs sylindrisk. At du antar prismatiske celler når jeg snakker om poseceller, er altså en feil du gjør her. Så da er vi forhåpentligvis enige fremover, at poseceller ikke er prismatiske celler. https://www.greenway-battery.com/news/Prismatic-Lithium-Ion-Battery-208.html En prismatisk celle er altså pakket firkantet, og gjerne rektangulært, og henter navnet sitt på definisjonen av en prisme, som ofte, men ikke alltid har denne formen. En prisme kan f.eks. også ha en trekant-form, men det er ikke optimalt her. https://snl.no/prisme_-_matematikk 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Snowleopard skrev (2 minutter siden): At du antar prismatiske celler når jeg snakker om poseceller, er altså en feil du gjør her. Så da er vi forhåpentligvis enige fremover, at poseceller ikke er prismatiske celler. Det er da tydelig i presentasjonen at dette er "byggeklossen" de snakker om videre for å ha til 80% av alle kjøretøyene de skal ha senere? Så det å prate om poseceller blir avsporing og har ingenting med dette å gjøre. Man kan ikke bare lime poseceller mot hverandre og håpe på at disse gir strukturell bærende kraft av noen høy grad, ettersom disse må kunne puste. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 oophus skrev (På 17.3.2021 den 1.20): Epoxy inkludert i knusingen vil bare øke behovet for et ekstra, eller flere ekstra steg i prosesseringen. Er jo en grunn til at slikt bare blir kastet på dynga idag. Hva blir kastet på dynga? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå