Thunderhead Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Jeg har en vare som har vært inne til reparasjon og som er nettopp kommet tilbake. I den anledning har jeg vært i kontakt med butikken (norsk butikk) hvor varen ble kjøpt og referert til Forbrukerkjøpsloven §30 hvor det står " Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.", for å få refundert mine utlegg i forbindelse med transport og innsending til norsk verksted. Butikkens representant nekter for at de har slike forpliktelser lenger siden jeg er andre eier av varen (varen ble kjøpt ny i fjor av første eier og jeg kjøpte den i løpet av fjoråret), og hevder at jeg heller skal stille kravet til første/forrige eier. Hva medfører riktighet i denne saken? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Du kan gå rett på butikken så lenge de har solgt til forbruker og forbruker har solgt videre til deg. Vis til kjøpsloven § 84. 3 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 Takk for svar Herr Brun! Å lese noen lovtekster som f.eks kjøpsloven § 84 gjør meg mere forvirret etter å ha lest den fem ganger enn før jeg begynte. Men, forstår jeg deg riktig når du mener det er butikken som skal dekke min utgifter i forbindelse med transport/frakt til norsk verksted? Gjelder dette i såfall bare transportørutgifter (som f.eks fraktutgifter med Posten/Postnord), eller gjelder det også mine reelle utgifter med å komme meg til nærmeste innleveringsted med privatbil (drivstoffutgifter)? Hva når det på denne strekningen passeres en bomstasjon? Vil denne utgiften også være naturlig å inkludere, siden det for meg er umulig å komme til inn/utleveringsstedet uten å passere denne bomstasjon? Hva med henting på mitt utleveringsted når transportør ikke leverer på døra etter endt reparasjon? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Reglene om krav mot tidligere salgsledd er dessverre veldig kronglete skrevet, antageligvis fordi det er ganske krevende regler å forstå. Dine utgifter med å kjøre til innleveringssted tror jeg du må dekke selv altså. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 Takker igjen Herr Brun! Hvis utgifter til eksternt transportselskap skal dekkes, forstår jeg ikke helt hvorfor utgifter for å komme seg fra eget hjem til nærmeste inn/utleveringsted ikke skal dekkes? Kan nevnes at det ble kjørt ens ærende både ved levering og henting. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Hvor ble maskinen kjøpt? Ble den kjøpt i butikk så må den leveres i butikk for service Har du kvittering? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Som nevnt i første innlegg så ble varen kjøpt i norsk butikk, reparasjon er utført og varen er mottatt av meg, og fungerer som den skal. Første eier, butikk, serviceverksted og meg selv er alle i Norge. Har kvittering fra første eier. Endret 15. mars 2021 av Thunderhead Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) 20 hours ago, Herr Brun said: Dine utgifter med å kjøre til innleveringssted tror jeg du må dekke selv altså Det er ikke alle som er like "flinke" som Ikea men forbrukerkjøpslovens §52 sier vel at man *kan* ha krav på dette. Endret 16. mars 2021 av BearCat Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 BearCat skrev (11 minutter siden): Det er ikke alle som er like "flinke" som Ikea men forbrukerkjøpslovens §52 sier vel at man *kan* ha krav på dette. Jeg er ikke sikker på om kjøregodtgjørelse i neste salgsledd er noe man med rimelighet kunne ha forutsett, altså. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 "Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet" Spørsmålet er vel hvilke ledd som har "kontrakt" med hverandre, men §30 1. ledd "Avhjelp skal skje uten kostnad.." er vel også aktuell ? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Å bringe en pakke til innleveringsted og igjen hente den på utleveringsted burde ikke komme uforutsett på noen. Nå finnes det vel muligheter at transportør både henter og bringer på døra, men koster vel ekstra? Har ikke brukt tjenesten, og nødvendiggjør at man faktisk er hjemme på det aktuelle tidsrommet, med potensielt tapt arbeidsinntekt det ville ha medført. Ville i såfall utgiften med at transportør henter/leverer på døra være mere gyldig å få dekket enn mine personlige utgifter med kjøre til inn/utleveringssted selv? Forøvrig fikk jeg svar fra butikken i dag hvor selger innrømmer at jeg kan få fraktutgiftene dekket etter å ha presentert kjøpsloven § 84, men nekter fortsatt for å dekke mine utgifter i forbindelse med transport til inn/utleveringsted. Så vidt jeg kan se, åpner ikke forbrukerkjøpsloven §30 opp for at man kan skille på ulike og nødvendige utlegg man måtte ha. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Hvis butikken skal dekke f.eks. opphenting og utlevering til din adresse, så bør dette avklares med butikken i forkant. Butikken kan f.eks. ha rimeligere avtaler med Posten/Bring eller andre samarbeidspartnere, enn du som privatperson får. Uten å avklare dette på forhånd så har du brukt eget initiativ og indirekte frasagt deg krav for denne delen av frakten. De aller fleste tar nok selve det å levere inn/hente pakker på egen kappe - vil ofte være mer beleilig å levere/hente på post-i-butikk på kvelden, enn å levere/hente fra fysisk butikk i dennes åpningstid - og når forsendelse er via post-i-butikk kombineres det jo gjerne med vanlig handletur. Om det er spesielle forhold som gjør transporten ekstra kostbar, så blir det desto viktigere å avklare på forhånd. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Hvilken lovtekst referer du til når butikken kan se bort ifra noen av utleggene jeg har i forbindelse med transport og frakt ved reparasjon hvis dette ikke avtales på forhånd? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. april 2021 Forfatter Del Skrevet 27. april 2021 Jeg oppdaterer denne da jeg har fått svar fra forbrukerrådet og som sier kort og godt: "Alle tap som du kan dokumentere å ha blitt påført på grunn av mangelen kan du kreve dekket av selger." Da forstår jeg det slik at privatbil frem og tilbake til inn/utleveringsstedet kan være vanskelig å dokumentere, så da er det enklere med drosje eller budbil. Og, begynner man å nevne drosje/bud på forhånd, går nok selger med på statens satser for kilometergodtgjørelse samt bompenger vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå