DovreFaller Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Da har jeg havnet skikkelig i knipa. Det er jo min egen feil selvsagt, men håper noen kan komme med råd eller tips til hvordan jeg skal komme meg ut av den. Bakgrunnen er at jeg havna bakpå økonomisk i noen mnd. Jeg ble sykmeldt pga. utbrenthet/depresjon og måtte etter hvert over på arbeidsavklaringspenger. Jeg fikk innvilget dette i februar, og fikk etterbetalt en større sum nå i mars (etterbetalt fra november) Da jeg skulle betale avdrag og regninger på det jeg skylder, så hadde Sparebank 1 Østlandet sagt opp lånet og jeg fikk inkassokrav på 2,5 millioner (!). Dette vil jo selvsagt ta knekken på meg økonomisk, så jeg må vel selge leiligheten ASAP. Første avdrag jeg ikke betalte var i slutten av desember, og lånet ble sendt til inkasso i slutten av februar. Drøye 2 mnd altså. Er ikke dette noe raskt forresten? Det snur jo opp ned på hele livet mitt her. Jeg fikk betalt det jeg skyldte av telefon, internett og strøm og slikt. De holdt seg heldigvis for gode til å skru av dette... :) Er det noen som har vært i lignende situasjon, der dette har løst seg på noe vis? Jeg ringte banken, men ble bare satt over til inkassoselskapet som har "tatt over lånet". Er salg eneste mulighet? Jeg får vel ikke noe nytt lån i annen bank i denne situasjonen. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Ville vel først og fremst forsøkt å ta en dialog med banken og forklare situasjonen for å se om dere kan utarbeide en løsning sammen. Det ville i alle fall vært mitt første steg, før jeg hadde vurdert andre banker eller om leiligheten må selges. Endret 15. mars 2021 av NoTrace Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Ta kontakt med inkasso selskap snarest. Avtalen din er med de nå. Søk økonomisk rådgivning. Ta kontakt med NAV. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Ta kontakt med inkassoselskapet og forklar situasjonen. Ta samtidig kontakt med banken og forklar. Hvis du kvalifiserer til nytt boliglån løser dette seg, det blir bare en dyr lærepenge. Hvis du med nåværende inntekt ikke kvalifiserer til boliglån, har du et skikkelig problem, og det kan være du må selge leiligheten. Mest sannsynlig er det for sent å få reversert oppsigelsen. Men man kan stort sett unngå oppsigelser om man snakker med banken når man misligholder. Det hjelper ikke deg nå, men kanskje det hjelper andre som leser dette, og kanskje du husker det om situasjonen dukker opp på nytt i fremtiden (særlig om du nå får refinansiert slik at det bare blir en dyr lærepenge). Edit: Det du kan gjøre nå for å begrense tapet er for øvrig å ha god dialog med inkassoselskapet slik at du får solgt leiligheten på frivillig salg. Tvangssalg er dyrt både i form av transaksjonskostnader og ikke minst verditap. Endret 15. mars 2021 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Ikke at det er relevant lengre, men hadde du en dialog med banken når betaling uteble? Hvis du bare slutter å betale og heller ikke sier noe så kan de være rask til si opp lånet. De fleste banker er imøtekommende med tanke på å hjelpe deg om du har økonomiske problemer i en liten periode og snakker med en av rådgiverne deres. Endret 15. mars 2021 av Tåkefyrste 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Mange som vegrer seg for å ta kontakt med folk de skylder penger, og da ender det opp med inkasso Regner med at du har fått purre- og inkassovarsel? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Så lenge lånet er sagt opp og sendt til inkasso så skal det svært mye til for at banken tar det tilbake. AAP er i utgangspunktet ikke "fast inntekt" da den er tidsbegrenset så det er ikke sikkert andre banker vil innvilge deg lån. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 For å se på den positive siden, så har boligprisene skutt i været. Det gjelder spesielt små leiligheter. Min anbefaling er at du fikser opp leiligheten så godt som du kan og selger den for profitt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Camlon skrev (4 timer siden): For å se på den positive siden, så har boligprisene skutt i været. Det gjelder spesielt små leiligheter. Min anbefaling er at du fikser opp leiligheten så godt som du kan og selger den for profitt. Nei det gjelder i all hovedsak østlandet. Her i vest er det ikke noe særlig økning, samme gjelder vell Nord. Har prøvd å selge leiligheten min i over ett år med samtlige nedjusteringer av renten(som skal gi økning i boligpris) men nada. Noe selger her, men langt i fra nok. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Nei det gjelder i all hovedsak østlandet. Her i vest er det ikke noe særlig økning, samme gjelder vell Nord. Har prøvd å selge leiligheten min i over ett år med samtlige nedjusteringer av renten(som skal gi økning i boligpris) men nada. Noe selger her, men langt i fra nok. Siden TS hadde lån i sparebank 1 østlandet er det vel grunn til å tro at TS har leilighet nettopp på Østlandet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 ITtraktor skrev (6 minutter siden): Siden TS hadde lån i sparebank 1 østlandet er det vel grunn til å tro at TS har leilighet nettopp på Østlandet. Sant nok, en detalje jeg overså:) Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 19 minutes ago, ITtraktor said: Siden TS hadde lån i sparebank 1 østlandet er det vel grunn til å tro at TS har leilighet nettopp på Østlandet. Østlandet er relativt "stort" det også, mange områder her med lav/ingen økning i boligpriser Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 20 hours ago, DovreFaller said: Jeg ble sykmeldt pga. utbrenthet/depresjon og måtte etter hvert over på arbeidsavklaringspenger. Jeg fikk innvilget dette i februar, og fikk etterbetalt en større sum nå i mars (etterbetalt fra november) Da jeg skulle betale avdrag og regninger på det jeg skylder, så hadde Sparebank 1 Østlandet sagt opp lånet og jeg fikk inkassokrav på 2,5 millioner Banken sendte deg flere varsler før lånet gikk til inkasso. Tok du ikke kontakt med banken i perioden, for eksempel for å avtale avdragsfrihet og ev renteutsettelse på lånet? De fleste kredittinstitusjoner er villige til å inngå avtaler dersom låntager tar kontakt for å justere betingelsene for en periode, men dersom man ignorerer henvendelsene og ikke kontakter banken vil lånet bli sendt til inkasso. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) Du finner sikkert en bank som driver med forbrukslån som vil gi deg 2,5 millioner i lån til rundt 5-10% rente med pant i bolig. Blir en dyr lærepenge dette. Endret 16. mars 2021 av ITtraktor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå