Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva synes dere menn om kvinner som er i husmorrolen?


Gjest 58bd7...bd0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjer som du vil og som passar dykkar tilvære best.

Kva meiner du for øvrig med husmorrollen? At ho ikkje jobbar eller jobbar mindre? At ho jobbar, men òg tar det meste av huslige sysler?

Kva nokon meiner er gammaldags eller feil betyr ingenting så lenge to personar i eit parforhold trivest med det. Om det er mann i 100% jobb og kvinne i 0%, omvendt eller ein anna variant. Det finnes utallige variantar rundt i dei millionar av heimer, så det finnes ingen fasit.

Edit: Uansett, pass på at begge kjem greit ut av det økonomisk, uansett om det er snakk om ekteskap eller sambuarskap. Om kun ein er i arbeid eller fullt arbeid så blir pensjonsoppteninga skeiv. Pensjon er ikkje noko som vil bli delt 50/50 ved skilsmiss eller brot.

Endret av Zeph
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det er i utgangspunktet å foretrekke, men det vanskeliggjøres ved at det ikke er noen sosiale koder i dag som "helliggjør" ekteskapet.

For hennes del er utfordringen den samme som den alltid har vært: Hun risikerer å bli økonomisk vanskeligstilt dersom han på et seinere tidspunkt velger å bytte henne ut med en yngre modell. Derfor må det økonomiske ansvaret være godt spikra i så tilfelle, så hun i det minste ikke risikerer å bli 50, fraskilt, fattig og uten arbeidserfaring.

Hans utfordring er av den litt mer moderne sorten: En mer holden eller muskuløs mann er alltid bare to tastetrykk unna (takk, sosiale medier og Tinder), og dermed er det også økonomisk risikofylt for mannen å praktisere felles økonomi da han risikerer at hun da stikker av med ungene, tar halvparten av alt og lopper ham for barnebidrag (basert på hans inntekt som eneste inntekt). Han risikerer også at hun etterhvert tilbakeholder sex, noe som er en del av "dealen". Hun har ikke det samme ansvaret om å underholde ham seksuelt slik han har for å underholde henne økonomisk (klassisk "bait and switch").

Det tryggeste for begge parter er derfor et mer økonomisk likestilt forhold hvor ingen er avhengig av hverandres inntekt, og begge har ryggen fri til enhver tid for når forholdet blir uholdbart for en av partene. Men samtidig tar det også bort mye av vitsen ved å praktisere livslange monogame forhold mellom mann og kvinne, hvor man utfyller hverandres svakheter og styrker og kjører Familien A/S.

Det er et vanskelig spørsmål, og jeg har ikke helt funnet ut av hvordan jeg vil organisere noe sånn selv. Det beste hadde helt klart vært at hun jobbet mer i heimen, og jeg jobbet mer ute. Jeg brenner mer for arbeidslivet enn hva hun gjør, og hun går meg en høy gang hva gjelder organisering av det huslige og sosiale. Spørsmålet er bare hvordan man gjør det til en tryggest mulig tilværelse for begge parter. Jeg vil ikke stå økonomisk ansvarlig dersom hun hopper på en svømmer som sender henne en melding i innboksen, og hun ønsker ikke å stå barføtt dersom jeg i et svakt øyeblikk får sjans på en 30-åring på jobben når hun er 50.

Endret av AntonMarkmus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...