Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av kompressor og trykkluftslange

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe meg en kompressore + tilbehør.

Noen som kan anbefale meg en grei kompressor til lette oppgaver, pumpe opp dekk, blåse rent, sandblåsing i mindre skala og spikerpistol/stiftepistol.

Har kun 10A tilførsel så kan ikke få på plass noe råere enn det krever.

Noen anbefalte meg å kjøpe en skikkelig slange da de billige er ofte stive og litt uhåndterlige. Fint om noen kan anbefale noe her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags dekk er det vi snakker om her? Du skal ha en relativt kraftig kompressor om det er bildekk du ønsker å pumpe opp. Hvor stor kapasitet tank trenger du? Prisnivå? Lydstyrke? De fleste lette byggkompressorer går vel opp til 8 bar. Tok et kurs for kompressorverktøy en  gang og husker de sa at man egentlig bare trenger litt over 7 bar for å betjene de fleste lette verktøy. Har en lett byggkompressor til ca. 2000,- men den er 99db og bråker mye. Har også en liten kompressor til hobbybruk som ikke lager et eneste pip så her kan du velge og vrake alt etter hva du er ute etter. Du kan også kjøpe deg et par vannutskillere som fanger det meste av vanndampen som går gjennom systemet. Det koster nok litt de mykere slangene, men er enig i at de er 10 ganger bedre enn de stive variantene. Anbefaler at du kiker på Finn på 500,- og oppover for å se hva som er tilgjengelig i ditt område (pris, lav-høy)  

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?page=8&q=kompressor&sort=PRICE_ASC

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (39 minutter siden):

Hva slags dekk er det vi snakker om her? Du skal ha en relativt kraftig kompressor om det er bildekk du ønsker å pumpe opp. Hvor stor kapasitet tank trenger du? Prisnivå? Lydstyrke? De fleste lette byggkompressorer går vel opp til 8 bar. Tok et kurs for kompressorverktøy en  gang og husker de sa at man egentlig bare trenger litt over 7 bar for å betjene de fleste lette verktøy. Har en lett byggkompressor til ca. 2000,- men den er 99db og bråker mye. Har også en liten kompressor til hobbybruk som ikke lager et eneste pip så her kan du velge og vrake alt etter hva du er ute etter. Du kan også kjøpe deg et par vannutskillere som fanger det meste av vanndampen som går gjennom systemet. Det koster nok litt de mykere slangene, men er enig i at de er 10 ganger bedre enn de stive variantene. Anbefaler at du kiker på Finn på 500,- og oppover for å se hva som er tilgjengelig i ditt område (pris, lav-høy)  

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?page=8&q=kompressor&sort=PRICE_ASC

De fleste kompressorer jeg ser har på rundt 8 bar og såvidt jeg vet så burde det holde plenty til mine dekk. Er vanlige bildekk som ligger på rundt 2,2- 2,5 bar.
Prisnivå er maks 2500 tenker jeg
Lyd er ikke så viktig. Selv om det er greit om den ikke bråker så mye så er funksjonaliteten viktigst.

Sjekket på finn og utvalget er ikke så heftig i mitt område. Rogaland.

Litt usikker på hva en vannutskiller gjør og hvor jeg kobler den til? Er det for å fjerne vanndamp i lufta?
Hva slags hobbykompressor er det du har?

Lenke til kommentar
2 hours ago, MrVilla said:

Litt usikker på hva en vannutskiller gjør og hvor jeg kobler den til? Er det for å fjerne vanndamp i lufta?

En vannutskiller skiller ut vann. Flytende vann. Den skiller ikke ut vanndamp. Da trenger du en luftavfukter. En vannutskiller holder som regel til det meste av vanlig verktøy.Den kobles i linje med luftslangen. Enten på slangen eller fast på kompressoren. Husk å smøre luftverktøyet med jevne mellomrom.

Billige kompressorer er ofte ikke beregnet til kontinuerlig drift. Typisk kun 2-5 minutter av gangen.

Biltema hadde i hvertfall en silikonslange som er ganske bra. Veldig myk og medgjørlig. Husk at du trenger stor diameter til f.eks. muttertrekkere.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sedsberg said:

En vannutskiller skiller ut vann. Flytende vann. Den skiller ikke ut vanndamp. Da trenger du en luftavfukter. En vannutskiller holder som regel til det meste av vanlig verktøy.Den kobles i linje med luftslangen. Enten på slangen eller fast på kompressoren. Husk å smøre luftverktøyet med jevne mellomrom.

Billige kompressorer er ofte ikke beregnet til kontinuerlig drift. Typisk kun 2-5 minutter av gangen.

Biltema hadde i hvertfall en silikonslange som er ganske bra. Veldig myk og medgjørlig. Husk at du trenger stor diameter til f.eks. muttertrekkere.

Snakker vi om vann eller kompressorer her? Vanndamp og vann er nesten det samme så da trenger vi ikke skifte fokuset bort fra kompressorer heller.

Lenke til kommentar
3 hours ago, MrVilla said:

De fleste kompressorer jeg ser har på rundt 8 bar og såvidt jeg vet så burde det holde plenty til mine dekk. Er vanlige bildekk som ligger på rundt 2,2- 2,5 bar.
Prisnivå er maks 2500 tenker jeg
Lyd er ikke så viktig. Selv om det er greit om den ikke bråker så mye så er funksjonaliteten viktigst.

Sjekket på finn og utvalget er ikke så heftig i mitt område. Rogaland.

Lyd er alltid viktig men ikke kjempeviktig. Det spørs vel om du skal bruke hørselsvern eller om du har dårlig hørsel fra før da spiller det ikke så stor rolle annet enn for dine naboer. Det er ikke nødvendigvis slik at du må kjøpe noe på Finn men det er en veldig grei plass å bruke for å orientere seg om hva som finnes på markedet og hvor prisnivået ligger etc. etc. Mener bestemt at vanndamp oppstår inne i tanken mens tanktrykket bygger seg opp før det blir sendt gjennom slangene som...vanndråper. Luft inneholder stort sett vann/fuktighet til en viss grad som ved bruk finner veien inn i kompressoren. Her er ihvertfall en til en rimelig penge.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211232773

Den jeg har for hobbybruk er en Hansa HTC 20a som nok koster en del penger men ikke fungerer for kraftige saker.  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne fra Stanley til egen hobbybruk (blåse rent, pumpe opp dekk etc.) - har også bare 10A sikringer:
https://prisguiden.no/produkt/stanley-24l-1-5hk-oljefri-321826

Har en liten drenskran for kondens på undersiden. Klarer fint dekk med 2,5+ Bar - selv om hovedbruken for min del er til støvfjerning i PC-en. ^^

OBS: fungerte dårlig med konstant bruk, f.eks. luftdrevet eksentersliper.

Stod lite informasjon å resten av utstyret jeg har, til tross for at det skal være "proft" utstyr (kjøpt på den lokale Tools butikken - lokale Felleskjøpet klarte å kløne til alt på bestillingen): "Professional Line 1200/1 blåsepistol med manometer", "Rectus Tema B-1200" blåsepistol og en 10 meter Bahco spiralslange.

Kjøpte en vanlig "rett" slange fra Felleskjøpet også, men den var håpløs å ha med å gjøre! Alt for stiv, og med "billig" konstruksjonsfølelse (men så var prisen billig også) - slangen jeg også kjøpte hos Tools fra Bahco, derimot, føles verdt den ekstra prisen. Og fungerer som et kvalitesprodukt også.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest Baardsen said:

Snakker vi om vann eller kompressorer her? Vanndamp og vann er nesten det samme så da trenger vi ikke skifte fokuset bort fra kompressorer heller.

Nesten det samme ja. En av forskjellene er at damp går rett gjennom filtre og vannutskillere.

Det blir mye vann i kompressorer. Det er derfor de har en dreneringsskrue i bunnen som man skal åpne hver gang man har brukt den.

Når lufta komprimeres blir den veldig varm og kan da ta opp mye fuktighet. Når trykket da faller ( i f.eks. verktøyet) så kan dette kondensere og bli til vann. Stort sett ikke noe problem ved enkel hobbybruk men f.eks. på jobb må vi ha lufttørker på kompressorene.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (7 timer siden):

Jeg kjøpte denne fra Stanley til egen hobbybruk (blåse rent, pumpe opp dekk etc.) - har også bare 10A sikringer:
https://prisguiden.no/produkt/stanley-24l-1-5hk-oljefri-321826

Har en liten drenskran for kondens på undersiden. Klarer fint dekk med 2,5+ Bar - selv om hovedbruken for min del er til støvfjerning i PC-en. ^^

OBS: fungerte dårlig med konstant bruk, f.eks. luftdrevet eksentersliper.

Stod lite informasjon å resten av utstyret jeg har, til tross for at det skal være "proft" utstyr (kjøpt på den lokale Tools butikken - lokale Felleskjøpet klarte å kløne til alt på bestillingen): "Professional Line 1200/1 blåsepistol med manometer", "Rectus Tema B-1200" blåsepistol og en 10 meter Bahco spiralslange.

Kjøpte en vanlig "rett" slange fra Felleskjøpet også, men den var håpløs å ha med å gjøre! Alt for stiv, og med "billig" konstruksjonsfølelse (men så var prisen billig også) - slangen jeg også kjøpte hos Tools fra Bahco, derimot, føles verdt den ekstra prisen. Og fungerer som et kvalitesprodukt også.

Synes den ser ganske grei ut. 

Bacho verktøy er jeg godt fornøyd med selv så en slik slange høres ut som et godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...