Redaksjonen. Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Her er den nye elbilen fra Kia – EV6 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Den så jo skikkelig kul ut. Må si at konsernet Kia/Hyundai er virkelig i støtet nå. Ioniq 5 (som er bygget på samme platform/teknologi) er jo også en veldig flott og dugelig elbil. Så her har koreanerne virkelig noe stort på gang. 👍 5 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Enig. Flotte biler, bare trist at ladenettverket er som det er (uoversiktlig). Innen et par år skal jeg skaffe meg en ny elbil som kan brukes på ferie (og som bil nummer 1 generelt). Etter 4 år med Leaf 1. Gen er jeg lei av elendigheten med nåværende ladenettverk, så med mindre det blir bedre er Tesla det eneste alternativet - selv når jeg liker designet til de Koreansk bilene bedre :/ 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Så stilig ut, helt til jeg så baksiden 😮 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 The Very End skrev (1 time siden): Enig. Flotte biler, bare trist at ladenettverket er som det er (uoversiktlig). Innen et par år skal jeg skaffe meg en ny elbil som kan brukes på ferie (og som bil nummer 1 generelt). Etter 4 år med Leaf 1. Gen er jeg lei av elendigheten med nåværende ladenettverk, så med mindre det blir bedre er Tesla det eneste alternativet - selv når jeg liker designet til de Koreansk bilene bedre :/ Tenker du havner på en ny/nyere Model 3. Perfekt bil for (yngre?) folk, som kjører lengre turer enn kun rundt i nærmiljøet. Når det blir familie så er det bare å oppgradere til en TMY. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 The Very End skrev (2 timer siden): Enig. Flotte biler, bare trist at ladenettverket er som det er (uoversiktlig). Innen et par år skal jeg skaffe meg en ny elbil som kan brukes på ferie (og som bil nummer 1 generelt). Etter 4 år med Leaf 1. Gen er jeg lei av elendigheten med nåværende ladenettverk, så med mindre det blir bedre er Tesla det eneste alternativet - selv når jeg liker designet til de Koreansk bilene bedre 😕 Nå er jo Kia og Hyundai en del av Ionity, så du kan ihvertfall få en grei ladeavtale med de nyeste modellene gjennom de. Men de må få opp flere stasjoner raskt, også i Sverige og i Nord-Norge. Og Finland med. Danmark er relativt greit dekket, men kan bli noen flere langs vestkysten. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Om hovedmotivet i bildene vil jeg si: Kalde og kantete klimafientlige funkisklosser. Om sekundærmotivet vil jeg si: Fin bil og lovende at den skal dele plattform med Ioniq 5. 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) 1 hour ago, Hanhijnn said: Tenker du havner på en ny/nyere Model 3. Perfekt bil for (yngre?) folk, som kjører lengre turer enn kun rundt i nærmiljøet. Når det blir familie så er det bare å oppgradere til en TMY. Vi (mann i begynnelsen av 30-åra og kvinne i samme alder) testet M3 her om dagen. Jeg likte bilen, men frøken synes den ga et litt rart inntrykk i fra forsetet. Vanskelig å forklare, men en kombinasjon av lavt dashbord, lavt panser og måten frontruten er konstruert fikk henne til å føle seg ukomfortabel i den. Forstår hva hun mener, selv om det for min del er en ting jeg kunne tilpasset meg til. Vi skal derfor teste MY når den kommer, og håper at den ekstra bakkeklareringen gjør at hun føler seg litt mer komfortabel. Driver å arbeider med henne nå frem til vi skal teste den, i håp om at jeg kan overtale henne til at man venner seg til det meste etterhvert Vil ha en bil som vi kan ta på Eurotrip når vi ønsker uten noe stress; "Jeg skal til X via Y, kommer jeg frem eller må jeg lade - i så fall hvor?" Pris er ikke så viktig men denne fleksibiliteten er. 33 minutes ago, Snowleopard said: Nå er jo Kia og Hyundai en del av Ionity, så du kan ihvertfall få en grei ladeavtale med de nyeste modellene gjennom de. Men de må få opp flere stasjoner raskt, også i Sverige og i Nord-Norge. Og Finland med. Danmark er relativt greit dekket, men kan bli noen flere langs vestkysten. Må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvordan ladekartet ser nedover Europa. Eneste jeg vet er at jeg ønsker å kunne kjøre til der jeg vil uten bekymring. Jeg bryr meg ikke om jeg må ta noen ladepauser og slappe av i bilen / sola, så lenge jeg vet det er et tilgjengelig og funksjonibelt ladenettverk som får meg frem hele veien Endret 15. mars 2021 av The Very End 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 The Very End skrev (3 minutter siden): Vi (mann i begynnelsen av 30-åra og kvinne i samme alder) testet M3 her om dagen. Jeg likte bilen, men frøken synes den ga et litt rart inntrykk i fra forsetet. Vanskelig å forklare, men en kombinasjon av lavt dashbord, lavt panser og måten frontruten er konstruert fikk henne til å føle seg ukomfortabel i den. Forstår hva hun mener, selv om det for min del er en ting jeg kunne tilpasset meg til. Vi skal derfor teste MY når den kommer, og håper at den ekstra bakkeklareringen gjør at hun føler seg litt mer komfortabel. Driver å arbeider med henne nå frem til vi skal teste den, i håp om at jeg kan overtale henne til at man venner seg til det meste etterhvert Vil ha en bil som vi kan ta på Eurotrip når vi ønsker uten noe stress; "Jeg skal til X via Y, kommer jeg frem eller må jeg lade - i så fall hvor?" Pris er ikke så viktig men denne fleksibiliteten er. Smak er vanskelig å kommentere på, og glad vi ha forskjellig smak, alle og enhver. Selv liker jeg egentlig alle Teslaer, men S er favoritten. Hadde den bare fått støtte for tilhengerkrok og passelig med trekkapasitet (minst 1500 kg), så tror jeg mange hadde valgt den fremfor TMX. Synd de går vekk fra stående, integrert skjerm i refreshen, men velger en utstikkende skjerm i landscape istedet. Nå som konkurrentene har begynt med integrert stående skjerm (MB S-klasse https://www.tv2.no/a/11621074/), så forandrer altså Tesla til noe jeg synes ser kjipere ut. The Very End skrev (3 minutter siden): Må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvordan ladekartet ser nedover Europa. Eneste jeg vet er at jeg ønsker å kunne kjøre til der jeg vil uten bekymring. Jeg bryr meg ikke om jeg må ta noen ladepauser og slappe av i bilen / sola, så lenge jeg vet det er et tilgjengelig og funksjonibelt ladenettverk som får meg frem hele veien Her må man nesten bare sjekke kartet mot de destinasjonene man ser for seg. Mange ruter nå som kan tas bekymringsløst, bare basert på Ionity. Men fremdeles noen hull å tette. https://ionity.eu/en/where-and-how.html Her er Tesla i særklasse overlegent, men som sagt begynner det å komme seg. Problemet er fort alle de regionale og nasjonale selskapene som konkurrerer mest om innenlandskundene, og som er vanskelig og knotete å få ladet hos pga av at "alle" skal ha sin egenløsning. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Ser man for seg å ha bilen i kun noen år før man bytter igjen, så har jo SuC nettverket ei ekstra verdi. Men hvis man skal eie den bilen over en lengre periode, så er CCS nettverket generelt sett i større vekst enn SuC nettverket. Nå kommer jo Ionity med sine første 450kW ladere også, med Plug & Charge rett rundt hjørnet. Samt VAG "Power Day" avslørte akkurat at de sikter på å øke DC ladepunkter med 5x på kun 4 år innenfor Europa, i samarbeid med ulike ladetilbydere, og BP. Endret 15. mars 2021 av oophus 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Snowleopard skrev (32 minutter siden): Smak er vanskelig å kommentere på, og glad vi ha forskjellig smak, alle og enhver. Selv liker jeg egentlig alle Teslaer, men S er favoritten. Hadde den bare fått støtte for tilhengerkrok og passelig med trekkapasitet (minst 1500 kg), så tror jeg mange hadde valgt den fremfor TMX. Synd de går vekk fra stående, integrert skjerm i refreshen, men velger en utstikkende skjerm i landscape istedet. Nå som konkurrentene har begynt med integrert stående skjerm (MB S-klasse https://www.tv2.no/a/11621074/), så forandrer altså Tesla til noe jeg synes ser kjipere ut. Helt enig. Vil bare legge til at jeg synes S har utviklet seg både prismessig og ytelsemessig til en smalere og mindre folkelig nisje. I model S sine første år på markedet så håpet jeg den skulle uvikle seg mer i folkelig retning og bli en allemannsbil. Lavere batteripriser, økt masseproduksjon og modeller helt ned til 40 kWh virket den gang lovende for bred folkelig interesse. Jeg mener frykten for kanibalisering av model 3 har tatt helt overhånd og presset innstegsprisen alt for langt oppover. Samt at de ikke gidder å designe den om så de får et hengerfeste på den også gjør den mindre folkelig enn den kunne blitt. Tesla har en del fine egenskaper som f.eks superladernettverket og navigasjonen, så det hadde vært fint å få alt i en modell. Nå må man velge mellom det, og biler med hengerfeste og ok pris, men som da mangler tilgang til superladerne og ikke har like god navigasjon. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Simen1 skrev (2 minutter siden): Helt enig. Vil bare legge til at jeg synes S har utviklet seg både prismessig og ytelsemessig til en smalere og mindre folkelig nisje. I model S sine første år på markedet så håpet jeg den skulle uvikle seg mer i folkelig retning og bli en allemannsbil. Lavere batteripriser, økt masseproduksjon og modeller helt ned til 40 kWh virket den gang lovende for bred folkelig interesse. Jeg mener frykten for kanibalisering av model 3 har tatt helt overhånd og presset innstegsprisen alt for langt oppover. Samt at de ikke gidder å designe den om så de får et hengerfeste på den også gjør den mindre folkelig enn den kunne blitt. Tesla har en del fine egenskaper som f.eks superladernettverket og navigasjonen, så det hadde vært fint å få alt i en modell. Nå må man velge mellom det, og biler med hengerfeste og ok pris, men som da mangler tilgang til superladerne og ikke har like god navigasjon. Masse vi er enig på her, men jeg så vel aldri for meg at vi skulle få mindre enn 60 kWh, men mer at redusert pris på batterier hadde gjort den billigere, og så kunne man fått flere valg på batteristørrelse oppover. Som du sier, her trekkes stigen opp for å gjøre TMS/TMX mer eksklusiv, og man er da "tvunget" til å velge en mindre TM3 og nå snart en TMY, som er stor nok for mange, men ikke alle. Tror og førstepri til Tesla er å få opp produksjonskapasitet for dagens modeller, men og for modeller i flere andre segmenter der de mangler tilbud nå. F.eks. bil i golf-klassen som virker å være på vei, Cybertruck og etterhvert en variant for Europa og Asia (og andre markeder og), en varebil/kombibil og selvsagt Semi i diverse varianter. Dog Semi burde skilles ut i et eget selskap eller egen divisjon som ta for seg storbilmarkedet, og leverer både busser og andre typer kjøretøy basert på Semi. Men mulig flere fabrikker og større kapasitet, samt inntekt, kan gjøre at de etterhvert redesigner TMS og TMX slik at de fremdeles er så store som de er, og med alt snadderet som skiller de fra de mindre bilene, men gjør de billigere og enklere å produsere, og at de da kan gi S støtte for tilhengerkapasitet. Og da og lar bilene tildels gli inn i hverandres segmenter. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 The Very End skrev (1 time siden): Vi (mann i begynnelsen av 30-åra og kvinne i samme alder) testet M3 her om dagen. Jeg likte bilen, men frøken synes den ga et litt rart inntrykk i fra forsetet. Vanskelig å forklare, men en kombinasjon av lavt dashbord, lavt panser og måten frontruten er konstruert fikk henne til å føle seg ukomfortabel i den. Forstår hva hun mener, selv om det for min del er en ting jeg kunne tilpasset meg til. Vi skal derfor teste MY når den kommer, og håper at den ekstra bakkeklareringen gjør at hun føler seg litt mer komfortabel. Driver å arbeider med henne nå frem til vi skal teste den, i håp om at jeg kan overtale henne til at man venner seg til det meste etterhvert Vil ha en bil som vi kan ta på Eurotrip når vi ønsker uten noe stress; "Jeg skal til X via Y, kommer jeg frem eller må jeg lade - i så fall hvor?" Pris er ikke så viktig men denne fleksibiliteten er. Forslag; ta henne med på test i Model X, og liker hun den så bare fremhever du den høye prisen, og de unødvendig kompliserte bakdørene, og sier at den naturlige løsningen blir Model Y som har nesten like mye plass uten noen av bakdelene fra Model X. Lykke til! 😉👍 Jeg tenker på samme måte som deg når det gjelder langturer og ferier. Vil ha enkel lading og et GODT utbygd ladenettverk uten kø. Både i Norge og nedover i Europa. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Men slutt å snakke om Tesla da!!! 😎 Dette er en KIA EV6 tråd. Endret 15. mars 2021 av Hanhijnn 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Hanhijnn skrev (9 minutter siden): Vil ha enkel lading og et GODT utbygd ladenettverk uten kø. Både i Norge og nedover i Europa. Ta en kikk på Power Day som foregikk idag, som altså Kia EV6 vil få nytte av, så trur jeg de fleste hadde blitt betrygget ei del angående ladenettverk. Fastned med sine 300kW ladere, og Ionity med sine første 450kW ladere er oppe nå, og nå skal VAG gruppen i samarbeid med BP øke nettverket med 5x innen 4 år. Fordelen til SuC trur jeg kommer til å bli spist inn rimelig kjapt mot 2025. Men dette avhenger også av salg av elbiler utenfor de som kan bruke SuC nettverket. Jo flere folk som kjøper biler som Kia EV6, jo kjappere får man altså ladenettverket som vil gagne absolutt alle, som i sin tid vil tvinge SuC nettverket til å også bli åpnet til absolutt alle. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 oophus skrev (17 timer siden): Men hvis man skal eie den bilen over en lengre periode, så er CCS nettverket generelt sett i større vekst enn SuC nettverket. Nå må du huske på at det ikke finne 'ett' CCS-nettverk, det er *mange* CCS-nettverk. Så kan vi gjette på om alle små og store ladeaktører klarer å inngå et fornuftig samarbeid i løpet av den tiden man skal eie bilen. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Hyundai har lansert ChargeMyHyundai. Ikke et eget ladenett, men et samarbeid med ladeleverandører over hele europa. Ikke akkurat "tesla-priser", men sikkert veldig greit om man skal på europa-tur eller generelt hurtiglader mye. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 18 hours ago, oophus said: Ser man for seg å ha bilen i kun noen år før man bytter igjen, så har jo SuC nettverket ei ekstra verdi. Men hvis man skal eie den bilen over en lengre periode, så er CCS nettverket generelt sett i større vekst enn SuC nettverket. Nå kommer jo Ionity med sine første 450kW ladere også, med Plug & Charge rett rundt hjørnet. Samt VAG "Power Day" avslørte akkurat at de sikter på å øke DC ladepunkter med 5x på kun 4 år innenfor Europa, i samarbeid med ulike ladetilbydere, og BP. Det er ikke enten/eller. Med Tesla kan man bruke superladerne *og* CCS laderne. Valget står altså mellom enten kun CCS, eller CCS og superlading. 2 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Kajac skrev (42 minutter siden): Hyundai har lansert ChargeMyHyundai. Ikke et eget ladenett, men et samarbeid med ladeleverandører over hele europa. Ikke akkurat "tesla-priser", men sikkert veldig greit om man skal på europa-tur eller generelt hurtiglader mye. Med alle mulige forbehold om hvor bra dette fungerer i praksis så tror jeg dette er veien å gå for elbilprodusenter som ønsker å gi kundene sine enkel hurtiglading uten å ha sitt eget nettverk. Forutsatt at bilprodusenten tar seg av alt det mikket kundene ellers måtte håndtert selv med med lomma full av laderbrikker, en drøss apper på telefonen og enda flere avtaler mot ladeleverandørene.. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Kahuna skrev (1 time siden): Nå må du huske på at det ikke finne 'ett' CCS-nettverk, det er *mange* CCS-nettverk. Så kan vi gjette på om alle små og store ladeaktører klarer å inngå et fornuftig samarbeid i løpet av den tiden man skal eie bilen. Det blir styrt av konkurranse. Plug&Charge er nok ikke noe kun et av disse jobber med. Flere av disse hopper inn i samarbeid med hverandre, og til slutt så må en kanskje registrere 3-4 større nettverk på mobilen før man tar ei Europa tur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå