Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hovedbryter Sikringsskap skrur seg av i tide og utide

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 minutes ago, Dragonlove said:

Trodde det het Jordfeil automat pga det ikke var skrusikringer jeg, den er jo ganske lik som nr17 som er Jordfeil automat for varmepumpen.

Automatsikring erstatter skrusikring som vern mot overbelastning eller kortslutning, men har ikke vern mot jordfeil. Jordfeilbryter er vern mot jordfeil, men ikke mot overbelastning eller kortslutning. Jordfeilautomat har begge deler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Hva foregår her? Hva er planen med en ny 16A sikring?

Ser jeg skrev feil skulle stå 10A treg sikring der.

Planen er å bytte en 10A vanlig sikkring med en 10A C sikring, altså en tregere sikring, da jeg ikke kan kople på en pc engang på datarommet uten at sikring ryker virker som om den er meget overfølsom eller dårlig kanskje?

Lenke til kommentar

Tviler på at en elektriker vil sette inn en automatsikring uten jordfeilbryter i dag og skrive under på papirer. Man kan til nød forsvare det med at man bytter likt med likt på eksisterende anlegg, men det er ingen grunn til å ikke sette inn jordfeilautomat (som det er krav til i dag).

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (1 time siden):

Tviler på at en elektriker vil sette inn en automatsikring uten jordfeilbryter i dag og skrive under på papirer. Man kan til nød forsvare det med at man bytter likt med likt på eksisterende anlegg, men det er ingen grunn til å ikke sette inn jordfeilautomat (som det er krav til i dag).

Hmm, da får jeg muligens bytte ut alt med jordfeil automater kanskje.

Lenke til kommentar

La ikkje merke til kva type det var. Det er ingen som monterer nye sikringar i bustad i dag som ikkje har jordfeilvern. Send tilbake den 6A-sikringen og enten sørg for at du bestiller riktig sikring eller kjøp gjennom elektrikar.

Lenke til kommentar

Bare et lite PS: det er fullt mulig å kjøpe materiell selv, men det er ikke alltid det er veldig mye å spare. Men i så fall kommer sannsynligvis installatøren til å nevne det i dokumentasjonen (om de er smarte) at materiellet ikke er kjøpt gjennom de. Om det så blir en reklamasjonssak på defekt utstyr så kommer ikke elektrikeren til å dekke dette, og du må ta det med butikken du kjøpte det. Og de sponser ikke alltid jobben det koster med å skifte noe defekt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det ordnet seg, det var jordfeilbryter som slo ut gang på gang, sist gang det skjedde tror jeg det var 8-9 ganger på en natt, alltid på kveld/natt og etter å ha selektivt koblet ut alle kurser fant vi ut at det måtte være utenfor vårt anlegg, det viste seg nemlig at det var noen gatelys som var problemet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...