Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 2 minutes ago, Dragonlove said: Trodde det het Jordfeil automat pga det ikke var skrusikringer jeg, den er jo ganske lik som nr17 som er Jordfeil automat for varmepumpen. Automatsikring erstatter skrusikring som vern mot overbelastning eller kortslutning, men har ikke vern mot jordfeil. Jordfeilbryter er vern mot jordfeil, men ikke mot overbelastning eller kortslutning. Jordfeilautomat har begge deler. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Nr 17 er en jordfeilautomat. Den umerka er jordfeilbryter. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 Larzen_91 skrev (Akkurat nå): Nr 17 er en jordfeilautomat. Den umerka er jordfeilbryter. Ja, jeg visste at no17 var jordfeilautomat, var derfor jeg sa at den andre var det og, men jeg ser jo det at dere har rett ja. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 2. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2021 (endret) hmm, tror jeg har bommet litt i bestillingen min, 6A sikring, hvor bruker man det da? skulle ha 10A treg sikring Jada til de som skal preke moral, jeg skal få elektriker til å skifte. Endret 2. mai 2021 av Dragonlove Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 Du kan fint bruke 6A på ting og tang, men du kan ikkje belaste den med meir enn 1400W. Til ein lyskurs eller stikk der det aldri er aktuelt å bruke meir effekt. Eventuelt returnere den. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 Dragonlove skrev (14 minutter siden): hmm, tror jeg har bommet litt i bestillingen min, 6A sikring, hvor bruker man det da? skulle ha 16A Hva foregår her? Hva er planen med en ny 16A sikring? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 2. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2021 mobile999 skrev (8 minutter siden): Hva foregår her? Hva er planen med en ny 16A sikring? Ser jeg skrev feil skulle stå 10A treg sikring der. Planen er å bytte en 10A vanlig sikkring med en 10A C sikring, altså en tregere sikring, da jeg ikke kan kople på en pc engang på datarommet uten at sikring ryker virker som om den er meget overfølsom eller dårlig kanskje? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 Tviler på at en elektriker vil sette inn en automatsikring uten jordfeilbryter i dag og skrive under på papirer. Man kan til nød forsvare det med at man bytter likt med likt på eksisterende anlegg, men det er ingen grunn til å ikke sette inn jordfeilautomat (som det er krav til i dag). Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 2. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2021 Larzen_91 skrev (1 time siden): Tviler på at en elektriker vil sette inn en automatsikring uten jordfeilbryter i dag og skrive under på papirer. Man kan til nød forsvare det med at man bytter likt med likt på eksisterende anlegg, men det er ingen grunn til å ikke sette inn jordfeilautomat (som det er krav til i dag). Hmm, da får jeg muligens bytte ut alt med jordfeil automater kanskje. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 Det har ikke tilbakevirkende kraft, men om du først skal gjøre jobb med skift er det like greit. Koster ikke noe særlig mer heller, det er jobben som koster. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 La ikkje merke til kva type det var. Det er ingen som monterer nye sikringar i bustad i dag som ikkje har jordfeilvern. Send tilbake den 6A-sikringen og enten sørg for at du bestiller riktig sikring eller kjøp gjennom elektrikar. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 Bare et lite PS: det er fullt mulig å kjøpe materiell selv, men det er ikke alltid det er veldig mye å spare. Men i så fall kommer sannsynligvis installatøren til å nevne det i dokumentasjonen (om de er smarte) at materiellet ikke er kjøpt gjennom de. Om det så blir en reklamasjonssak på defekt utstyr så kommer ikke elektrikeren til å dekke dette, og du må ta det med butikken du kjøpte det. Og de sponser ikke alltid jobben det koster med å skifte noe defekt. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 2. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2021 Men sånn of topic er det virkelig noen som installerer eller har installert 6A sikringer i hus? trodde minste kabeltverrsnitt i hus var 1,5mm på 10A jeg, jeg skjønner jo at man kan montere 6A på 1,5mm kabel, men ser ikke helt poenget Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 6A er bare tull i bolig ja. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2021 Det ordnet seg, det var jordfeilbryter som slo ut gang på gang, sist gang det skjedde tror jeg det var 8-9 ganger på en natt, alltid på kveld/natt og etter å ha selektivt koblet ut alle kurser fant vi ut at det måtte være utenfor vårt anlegg, det viste seg nemlig at det var noen gatelys som var problemet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå