Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hovedbryter Sikringsskap skrur seg av i tide og utide

Anbefalte innlegg

Har ett problem som har vart noen år nå, plutselig kan hovedbryter/Jordfeilbryter i sikringsskapet finne på å slå ut, når jeg skrur den på igjen, er det en annen sikring som spretter ned, jeg må ta den opp en gang til før den vil stå inne, denne kursen er ikke jordet, så jeg regner med at det ikke kan være jordfeil på denne kursen som slår ut alt, men hva kan gjøre dette? 

Det er ikke noe slags system på når tid den slår seg ut, detr kan gå måneder mellom hver gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en AMS-måler kan du ta kontakt med det lokale e-verket, så kan de sjekke opp måleren din om den har registrert noe unormalt. For min del gikk sikringen p.g.a av en oljeovn som ble litt vel ivrig. Heldigvis skjedde dette heller enn at den eksploderte og laget brann.

AMS-målere har så langt kunne avdekke strømproblemer som har forhindret brann, så verdt en sjekk.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med de og han kunne egentlig ikke fortelle meg noe mer enn jeg allerede visste, at det enten var overbelastning eller jordfeil, jordfeil er det ikke da jeg har målt for dette før og ikke overbelastning heller da det kan skje midt på natten.

Men han snakket om at jordfeilbryter kunne være litt sensitiv, å slå ut på hver minste lille spike.

De hadde ikke noe direkte overvåkning annet enn at de kunne se at strømmen hadde vært borte, men de holdt visst på å bygge ut systemet med overvåkning.

Om problemet vedvarer kunne de sette opp en egen måler her hos meg.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med dette? Hvilket merke og modell er den?

Nå glemte jeg å legge merke til om det var jordfeilbryter eller hovedsikring som var gått.

Men tror kanskje det var hovedsikringer.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Dragonlove said:

Har ett problem som har vart noen år nå, plutselig kan hovedbryter/Jordfeilbryter i sikringsskapet finne på å slå ut, når jeg skrur den på igjen, er det en annen sikring som spretter ned... 

Er dette et eldre anlegg med forankoblet felles jordfeilbryter? De første typene var ikke selektive, og kunne slå ut ved jordfeil utenfor din bolig. Det at en sikring løser ut når du slår inn jfb igjen kan skyldes høy oppstartsbelastning på kursen. Prøv å slå av / koble fra noe som henger på denne kursen før du slår inn jfb. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (11 minutter siden):

Er dette et eldre anlegg med forankoblet felles jordfeilbryter? De første typene var ikke selektive, og kunne slå ut ved jordfeil utenfor din bolig. Det at en sikring løser ut når du slår inn jfb igjen kan skyldes høy oppstartsbelastning på kursen. Prøv å slå av / koble fra noe som henger på denne kursen før du slår inn jfb. 

Det vet jeg ikke, var oppgradert i 2000 med automat sikringer på alle kurser, jordfeilautomat for varmepumpe kom vel i 2013 eller 2014 tror jeg vi monterte den.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (12 minutter siden):

Vil også bare understreke at du fint kan ha jordfeil på en ujorda kurs, avhengig av forholdene. Men ja, et bilde av sikringsskapet med info om hvilket vern som har løst ut kunne vært til god hjelp for å feilsøke over nett.

Hvordan kan en ujordet kurs slå ut på jordfeilbryter? kan være enig i at det kan være jordingsfeil på en varmeovn for eksempel selv om den er koplet til en kurs uten jording, men dette er uansvarlig i mitt hode og kan vel være livsfarlig.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (23 minutter siden):

Hvordan kan en ujordet kurs slå ut på jordfeilbryter? kan være enig i at det kan være jordingsfeil på en varmeovn for eksempel selv om den er koplet til en kurs uten jording, men dette er uansvarlig i mitt hode og kan vel være livsfarlig.

En jordfeil er jo bare at strømmen går et sted der den ikke skal være. Om vi overfører det til vannledninger kan man si at en ujorda elektrisk kurs tilsvarer et vanlig rør. En jorda elektrisk rør tilsvarer det nye de bruker i dag, altså "rør i rør", og det er for å beskytte ting om det blir lekkasje i det røret som faktisk leder vann, så har man et varerør utenpå. Men du kan jo fint ha en lekkasje i et rør som er ellers ubeskytta i veggen.

Før var det ikke krav til jording overalt, slik det er i dag. Og ja, etter dagens standard er det uforsvarlig å ikke legge opp jording til utstyr som krever det. Men slike regler har ikke tilbakevirkende kraft.

Dragonlove skrev (22 minutter siden):

Så det ble litt liten skrift på bildet med sikringsskap.

men  Helt til venstre er overspenningsvern, deretter hovedsikringer, den bryteren til høyre er jordfeilautomat for hele systemet, mens den oppforbi er en jordfeil automat for varmepumpe.

Og hvilke av disse er det som har gått? Den jordfeilbryteren som tar for seg hele anlegget?

Lenke til kommentar

Det kan jeg forstå. Men skal jeg gjette er det denne felles jordfeilbryteren som har gått, sannsynligvis. Det er en dårlig og utdatert løsning, men fortsatt "innafor", du har hvertfall jordfeilbryter på hele, eller i det minste deler, av anlegget. Når du deretter satte denne på så kan det ha vært høy startstrøm på den kursen som deretter gikk. Vanskelig å si om det er en reell feil i ditt hus eller ikke, og om det er det må det i så fall være en feil som "kommer og går", så de kan være vanskelige å finne.

Om du plages av det videre, ha kontroll på hvilke vern som løser og og hva som står på når det skjer.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg forstå. Men skal jeg gjette er det denne felles jordfeilbryteren som har gått, sannsynligvis. Det er en dårlig og utdatert løsning, men fortsatt "innafor", du har hvertfall jordfeilbryter på hele, eller i det minste deler, av anlegget. Når du deretter satte denne på så kan det ha vært høy startstrøm på den kursen som deretter gikk. Vanskelig å si om det er en reell feil i ditt hus eller ikke, og om det er det må det i så fall være en feil som "kommer og går", så de kan være vanskelige å finne.

Om du plages av det videre, ha kontroll på hvilke vern som løser og og hva som står på når det skjer.

Ja, har jo tenkt på å få byttet til jordfeil automater på samtlige kurser da, men det er ikke øverst på prioriteringslista for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Det kan jeg godt skjønne, blir jo en investering og sikringsskapet du har nå er jo helt greit sikkerhetsmessig. Om du hadde hatt gamle skrusikringer og ingen jordfeilbryter hadde jeg anbefalt sterkere å gå for en oppgradering.

Fordelen med jordfeilautomater på hver kurs er at det gjør en slik feilsøkingsjobb mye lettere, da man i utgangspunktet vet i det minste hvilken kurs feilen er på. Men får håpe det ordner seg uansett da, hvis ikke er det jo bare å oppdatere oss videre her. ;)

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (33 minutter siden):

Det kan jeg godt skjønne, blir jo en investering og sikringsskapet du har nå er jo helt greit sikkerhetsmessig. Om du hadde hatt gamle skrusikringer og ingen jordfeilbryter hadde jeg anbefalt sterkere å gå for en oppgradering.

Fordelen med jordfeilautomater på hver kurs er at det gjør en slik feilsøkingsjobb mye lettere, da man i utgangspunktet vet i det minste hvilken kurs feilen er på. Men får håpe det ordner seg uansett da, hvis ikke er det jo bare å oppdatere oss videre her. ;)

Skal følge med å se hva som skjer fremover, oppdaterer tråden om det skjer noe mer ja :grin:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Dragonlove said:

elt til venstre er overspenningsvern, deretter hovedsikringer, den bryteren til høyre er jordfeilautomat for hele systemet, mens den oppforbi er en jordfeil automat for varmepumpe.

Det du kaller jordfeilautomater er jordfeilbrytere, du har ingen jfa her. Pos 1-16 er automatsikringer uten jordfeilbeskyttelse. Anbefaler å bytte 1-16 til jfa på sikt, da får du et mye mer driftsikkert anlegg. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 minutt siden):

Det du kaller jordfeilautomater er jordfeilbrytere, du har ingen jfa her. Pos 1-16 er automatsikringer uten jordfeilbeskyttelse. Anbefaler å bytte 1-16 til jfa på sikt, da får du et mye mer driftsikkert anlegg. 

Trodde det het Jordfeil automat pga det ikke var skrusikringer jeg, den er jo ganske lik som nr17 som er Jordfeil automat for varmepumpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...