Redaksjonen. Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Batteri skal kutte effekttoppene på hurtigladere i øde strøk Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Hvorfor øde strøk? Dette kan være nyttig alle steder hvor nettet er for svakt for en kraftig lader. Det kan jo like gjerne være langs innfartsårene til de store byene. Mange eksisterende bensinstasjoner sliter jo med at de ikke har nok effekt tilgjengelig til å bygge hurtigladere. Så lenge de har tilgjengelig effekt resten av døgnet vil en batteripakke kunne levere energi i rushtiden. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Kahuna skrev (1 time siden): Hvorfor øde strøk? Fordi det alltid er 11 eller 22 kV linjer i tettbygde strøk! Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden): Fordi det alltid er 11 eller 22 kV linjer i tettbygde strøk! Det er det i «øde» strøk også. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 TorHansen skrev (1 time siden): Det er det i «øde» strøk også. Strengt tatt ikke! Se bare på Finnmark! Så klart det finnes, problemet er at det kan være langt mellom et godt sted for ladere og disse nettene i "øde" strøk. Eller er ikke det tilfellet? Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden): Strengt tatt ikke! Se bare på Finnmark! Så klart det finnes, problemet er at det kan være langt mellom et godt sted for ladere og disse nettene i "øde" strøk. Eller er ikke det tilfellet? Jeg antar at løsningen skal brukes det det faktisk er kraftnett. En kan jo ikke dempe en effekttopp om det ikke finnes forsyning i det hele tatt. Distribusjonsnettet i Norge er på 11 og 22 kV. I tillegg kommer det kundenære lavspentnettet. Endret 15. mars 2021 av TorHansen 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 TorHansen skrev (10 timer siden): Jeg antar at løsningen skal brukes det det faktisk er kraftnett. En kan jo ikke dempe en effekttopp om det ikke finnes forsyning i det hele tatt. Distribusjonsnettet i Norge er på 11 og 22 kV. I tillegg kommer det kundenære lavspentnettet. Jeg tror at du helt har glemt utgangspunktet for diskusjonen! Når det er langt til 11 og 22 kV-nettet (og knapt lavspentnett i nærheten), så kan batteri være en løsning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Er det lavspentnett, så kan det ikke være veldig langt unna høyspent (med mindre det er øydrift). Men det kan være at det ikke er gunstig å sette opp en hurtiglader nært høyspenten likevel. Samt at selv høyspenten kan ha i høyeste laget med spenningsfall langt ute i distriktene, sånn at det hjelper på å begrense effekten. Uansett fint at det finnes slike problemløsninger, samt at batteriet har dobbel funksjon. Både effektredusering ved hurtiglading og spenningsstabilisering av det lokale kraftnettet (om jeg forsto det rett). 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): Jeg tror at du helt har glemt utgangspunktet for diskusjonen! Når det er langt til 11 og 22 kV-nettet (og knapt lavspentnett i nærheten), så kan batteri være en løsning. Shell sin løsning, dvs. den vi kommenterer, var relatert til ladere som er tilknyttet distribusjonsnettet. En bruker batterier for å muliggjøre raskere lading enn det nettet legger til rette for. Slik fergen Ampera gjør. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Kahuna skrev (På 14.3.2021 den 13.57): Hvorfor øde strøk? Dette kan være nyttig alle steder hvor nettet er for svakt for en kraftig lader. Det kan jo like gjerne være langs innfartsårene til de store byene. Mange eksisterende bensinstasjoner sliter jo med at de ikke har nok effekt tilgjengelig til å bygge hurtigladere. Så lenge de har tilgjengelig effekt resten av døgnet vil en batteripakke kunne levere energi i rushtiden. Tror det rett og slett kommer av effektprising. Det blir dyrt å betale for den høye effekten når den sjeldent benyttes. Et slikt batteri vil gjøre at den kan levere høy effekt i perioder med stort trykk, typisk scenarie ved utfartsdager, men lader seg opp på langt lavere effekt samt solcellepaneler. Prising av effekt gjør det lønnsomt å sette opp slike batterier. I mer sentrale strøk er nok tiden det tar mellom hver bil som trenger høy effekt langt mindre, slik at kostnaden ikke blir veldig stor per kWh (flere kWh å fordele effektprisen på), og det er dessuten mer begrenset areal til å sette opp både batteripakken og de nødvendige solcellepanelene. Dessuten er tomteprisen langt høyere i sentrale strøk, som er med på å øke kostaden. Da kan det fort bli dyrere for arealet man trenger, enn det man tjener på å sette opp slikt. Og selvsagt, det som har vært nevnt med tilgang til god kapasitet i strømnettet. Endret 15. mars 2021 av Snowleopard Ufullstendig første setning i andre avsnitt 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå