Gå til innhold

Utbyggere: Oslo har byggeklare tomter til bare 7.022 nye boliger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme problem i Tromsø. Det er vel noen politikere som sitter på eiendommer og gnir seg i hendene over at prisene stiger til himmels, samtidig som andre politikere er nyttige idioter som kjøper argumenter mot byspredning (som har blitt et skjellsord av en eller annen grunn). Altså et godt samarbeid på tvers av den politiske skalaen. Næringslivet sitter pent på sidelinjen og høster av prisøkningene de også. Både de som sitter på eiendommer og de som skal bygge nye med fantastiske påslag, godt hjulpet av vedtatte fordyrende byggeregler i sikkerhetens og miljøets tegn. Tomter er umulig å kjøpe inne i bysonen med mindre man er et selskap med mye penger, og tomter utenfor bysonen legges ikke ut for salg pga byspredning. Kollektivtrafikken bygges ikke ut utenfor bysonen pga skjellsordet byspredning og trafikken strupes med både bompenger og rent fysisk med veikapasitet. Vanlige folk er skviset mellom barken og veden uten mulighet til å være noe annet enn husleieslave med mindre man vinner i lotto. Ytterligere prisøkninger hylles i et ensidig media som en positiv utvikling og meglerne smiler til ørene og godter seg.

Boligpolitikken i norske byer har vært totalt f*cked siden 90-tallet. Hvordan kommer vi ut av det gale sporet?

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg er dårlig på geografien i Oslo, men det bildet er i mine øyne ikke inneholdende noen elementer fra Helsfyr, selv om fotografen teoretisk sett kan ha stått på Helsfyr og tatt bildet. Dette baserer jeg meg på, ut fra at jeg selv har bodd på Helsfyr, og tråkka noen meter i områdene her.

I beste fall har man med visse deler av Etterstad som ligger på motsatt side av E6 i forhold til Helsfyr, selv om det og ser ut til å mangle. Etterstad starter litt til (skulle kommet til venstre for disse bygningene som er med.

Den rødgule rekka av trebygg helt i fronten av bildet, er øvre del av Vålerenga i Strømsveien, og Helsfyr ligger altså før Vålerenga om man ser det i denne rekka. Faktisk er heller ikke noen deler av Ensjø kommet med på bildet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 14.3.2021 den 10.50):

Samme problem i Tromsø. Det er vel noen politikere som sitter på eiendommer og gnir seg i hendene over at prisene stiger til himmels, samtidig som andre politikere er nyttige idioter som kjøper argumenter mot byspredning (som har blitt et skjellsord av en eller annen grunn). Altså et godt samarbeid på tvers av den politiske skalaen. Næringslivet sitter pent på sidelinjen og høster av prisøkningene de også. Både de som sitter på eiendommer og de som skal bygge nye med fantastiske påslag, godt hjulpet av vedtatte fordyrende byggeregler i sikkerhetens og miljøets tegn. Tomter er umulig å kjøpe inne i bysonen med mindre man er et selskap med mye penger, og tomter utenfor bysonen legges ikke ut for salg pga byspredning. Kollektivtrafikken bygges ikke ut utenfor bysonen pga skjellsordet byspredning og trafikken strupes med både bompenger og rent fysisk med veikapasitet. Vanlige folk er skviset mellom barken og veden uten mulighet til å være noe annet enn husleieslave med mindre man vinner i lotto. Ytterligere prisøkninger hylles i et ensidig media som en positiv utvikling og meglerne smiler til ørene og godter seg.

Boligpolitikken i norske byer har vært totalt f*cked siden 90-tallet. Hvordan kommer vi ut av det gale sporet?

Siden det i tillegg er regulert slik at man knapt får lov å bygge enebolig eller lavbebyggelse, men helst skal inn med større boligkompleks, så er det absolutt null sjanser for å bli bolig og tomte-eier i de større byene, med mindre man samtidig overtar en falleferdig bygningsmasse som ikke er lov å rive eller bebygge på annen måte, men medfølger en god kostnad i strengt regulert kravspesifikasjon fra byantikvaren.

Eller man betaler for en enebolig etter dagens pris etter heftig budkrig, og river eksisterende bebyggelse for å bygge drømmehuset inni byen. Man skal ha et godt budsjett for å klare å vinne et salg, som ikke blir spist opp av en utbygger som har råd og er villig til å vente til de har fått kjøpt naboeiendommene også, for så å sette opp en gigant i et område der eneboligene  drukner mellom de store byggene som kommer opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 3/14/2021 at 10:50 AM, Simen1 said:

Samme problem i Tromsø. Det er vel noen politikere som sitter på eiendommer og gnir seg i hendene over at prisene stiger til himmels, samtidig som andre politikere er nyttige idioter som kjøper argumenter mot byspredning (som har blitt et skjellsord av en eller annen grunn). Altså et godt samarbeid på tvers av den politiske skalaen. Næringslivet sitter pent på sidelinjen og høster av prisøkningene de også. Både de som sitter på eiendommer og de som skal bygge nye med fantastiske påslag, godt hjulpet av vedtatte fordyrende byggeregler i sikkerhetens og miljøets tegn. Tomter er umulig å kjøpe inne i bysonen med mindre man er et selskap med mye penger, og tomter utenfor bysonen legges ikke ut for salg pga byspredning. Kollektivtrafikken bygges ikke ut utenfor bysonen pga skjellsordet byspredning og trafikken strupes med både bompenger og rent fysisk med veikapasitet. Vanlige folk er skviset mellom barken og veden uten mulighet til å være noe annet enn husleieslave med mindre man vinner i lotto. Ytterligere prisøkninger hylles i et ensidig media som en positiv utvikling og meglerne smiler til ørene og godter seg.

Boligpolitikken i norske byer har vært totalt f*cked siden 90-tallet. Hvordan kommer vi ut av det gale sporet?

Jeg tror det er lite ideelt å sammenlikne Tromsø og Oslo-regionen. Oslo-regionen har alt blitt for stor for sitt eget beste, og en bør heller se på løsninger på hvordan man kan få andre steder i landet til å vokse. Husk at nesten hver av de 15 bydelene i Oslo har omtrent 2/3 av Tromsøs innbyggertall alene. Oslo som sådann har nesten tre ganger så mange innbyggere som Troms og Finnmark fylke. Så selv om Tromsø kanskje kunne hatt godt av byspredning, er Oslo-regionen alt så spredt at det neppe hjelper med mer spredning (husk at folk pendler helt fra Drammen, Moss, og enda lengre unna -- med svært gode tog- og bilforbindelser).

Dessuten er litt av problemet i Oslo at bydelene har enorme forskjeller. Faktisk spenner kvadratmeterprisen i Oslo mellom 36 000 kr/m^2 (rett under gjennomsnittet i Tromsø) til 100 000 kr/m^2. Enkelte områder sliter med sosiale problemer, mens andre fråtser i topp skoler og nesten problemfrie oppvekstvillkår. Jeg tror mye kunne vært løst i Oslo hvis man fikk gjort Groruddalen mer attraktiv for vanlige familier.

Og du kan dra langt utenfor Oslo og likevel ha god kollektivtilgang til Oslo (sammen med gode veier) med dertil lavere boligpriser. Jeg tror virkelig ikke problemet ligger i manglende byspredning for Oslo. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...