Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Elon Musk satelittbredbånd Starlink kommer til Norge


Anbefalte innlegg

I år 2022 i følge Dinside.no så får vi kanskje tilbud om Starlink bredbånd :laugh:

Endelig en alternativ til fiber kanskje, og dersom prisen er riktig så får man endelig litt konkurranse til Altibox med flere dyre bredbåndstilbydere. Inflasjonen leder jo også til at minstetilbudet hos Altibox kryper farlig nærmere og nærmere tusenlappen år for år. Jeg f.eks. betaler ågerpris for 80/80 Mbps hos Altibox. Som er den eneste som har fiberleveranse der jeg bor. De gidder jo ikke å konkurrere mot hverandre i boligstrøk. Kanskje er det annerledes for de som bor i borettslag og som har et dugende borettslagstyre?

Det er ihvertfall litt irriterende dyrt å ikke ha kollektivt bredbåndstilbud. Kr 619 pr mnd betaler jeg. Det utgjør kr 7428 pr. år for min del. Kun for 80/80 Mbps.

https://dinside.dagbladet.no/data/vil-tilby-nordmenn-raskt-internett-via-satellitt/73445806

 

73470590.jpg?imageId=73470590&width=980&

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Det er ihvertfall litt irriterende dyrt å ikke ha kollektivt bredbåndstilbud. Kr 619 pr mnd betaler jeg. Det utgjør kr 7428 pr. år for min del. Kun for 80/80 Mbps.

tror du bør lese før du jubler:

Sitat

Abonnementet koster for øvrig 99 dollar per måned, eller da drøye 850 kroner med dagens kurs.

Det er også en teknologi som kan hemmes av tungt snø- eller regnvær, for eksempel, selv om mottakeren har innebygd varmemulighet for å smelte snø.

Avhengig av fri sikt

For å bruke satellittbredbånd er man avhengig av fri sikt mellom satellittmottakeren på bakken og satellitten langt der oppe, så har man mye trær, høye bygninger og den slags rundt seg, vil en slik løsning være dårlig egnet. Så fort noe kommer i veien for «strålen» mellom satellitten og mottakeren vil nettforbindelsen bryte.

På nettsidene advarer selskapet om at sporadiske avbrudd i tjenesten kan forekomme. Navnet på det første abonnementet, «Better than nothing», er i så måte et ganske treffende navn.

Om for Tesla er man nødt til å betale et depositum for å forhåndsbestille - for Starlinks del er det snakk om 99 dollar.

Så er vel pingtider opp mot 20 som ikke er bra for gaming,  Så dette blir vel neppe konkurent til fiber. Vi kan jo håpe prisene ikke vil stige, samme med mobilt brebånd men basert på prisvekst og slik er det stor risiko desverre.  Er enig at 100 mbit og 500 mbit skal være like dyrt er helt på feil men er slik når alternativene er få.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...