Gå til innhold

Er Elbil-Norge en illusjon? I halve landet øker andelen knapt. Sjekk din kommune her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Drunkenvalley said:

Han nemnte også fleire andre ting, og det fremstår som bevisst trangsynt å tolke utsagnet slikt.

Ingen andre ting i posten utelukker Oslo.

 

Og som sagt, dette er ikke et fenomen som kun gjelder Oslo. Bergen står fortsatt med 88%, Stavanger og Sandnes med 85%, Drammen med 85% osv. Helt greit at det ikke fungerer like greit nord for polarsirkelen eller på bygda, men der er ikke piggdekk et like stort problem.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Oslo har jo landets beste kollektivsystem. Ingen andre steder i landet er det like lett å bare la bilen stå de dagene det er nullføre. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.. ;)

De dagene det er 0-føre, sliter også kollektivtrafikken. Det er dagen man velger hjemmekontor om man ikke har skodd seg etter forholdene, OG kjører som en "trillingsjåfør på langtur"... 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

De dagene det er 0-føre, sliter også kollektivtrafikken. Det er dagen man velger hjemmekontor om man ikke har skodd seg etter forholdene, OG kjører som en "trillingsjåfør på langtur"... 😄

Har vel for det meste tatt tbanen når jeg har vært i Oslo. Den sliter vel ikke når det er glatt? 😅

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 hours ago, Snowleopard said:

De dagene det er 0-føre, sliter også kollektivtrafikken. Det er dagen man velger hjemmekontor om man ikke har skodd seg etter forholdene, OG kjører som en "trillingsjåfør på langtur"... 😄

Det der stemmer rett og slett ikke. Det er kanskje én dag i året hvor det er trafikkaos i Oslo på grunn av kaldt vær, og det er vinterens første snødag. På ny, løs snø sliter selv piggdekk, forøvrig. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Det jeg mener med nullføre er i hvert fall temperaturer rundt 0°C, uten å stille noe tilleggskrav til at det må være snødekke, is eller vått. Men nullføre kan innebære steder med våt is.

Min korte erfaring med piggfritt var at det fungerte helt fint 99% av tida. Helt grei sikkerhetsmargin osv. Men noen ganger noen steder var friksjonen helt annerledes enn ellers på veien. Det kom veldig overraskende på og det var ikke et engangstilfelle. Det var bare flaks at det ikke smalt. Jeg kan sammenligne det med å kjøpe en eller annen matvare som er helt fin i 99% av tilfellene, men en sjelden gang så får man salmonella med på kjøpet. Det er er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg kan ikke ha ting som setter meg og mine i fare. Det handler neppe om elendige dekk eller elendig sjåfør, men en iboende uforutsigbarhet i kombinasjonen piggfritt og nullføre. Jeg kan ikke kjøre i 20 km/t i 60-soner der alle andre kjører i 60, bare for å være forberedt på sjeldne tilfeller av svært farlige friksjonsforhold.

Høres veldig merkelig ut for meg. Kanskje du bare var veldig uheldig, eller har en biltype som ikke egner seg for piggfrie vinterdekk. Eller kanskje det er kjørestilen din... Kven kveit...

Jeg har kjørt på piggfrie vinterdekk i 30 år (kun med unntak av når jeg har kjøpt bruktbiler med piggdekk), og jeg har ikke hatt noen farlige situasjoner der hvor jeg ferdes (østlandet, vestlandet og Trøndelag.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg tror folk savner er en enkel "kalkulator" som viser tydelig forventede utgifter ved valg av forskjellige bilmodeller og drivlinjer. Man burde kunne legge inn en gitt bilmodell man er interessert i, og få ut et lettfattelig oppsett av forventede utgifter. På den måten kunne man lett sjekke de varierende økonomiske konsekvensene ved å velge bil X i forhold til bil Y, Z o.s.v.

Det er jeg overbevist om hadde gitt elbilsalget en skikkelig boost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Det jeg tror folk savner er en enkel "kalkulator" som viser tydelig forventede utgifter ved valg av forskjellige bilmodeller og drivlinjer. Man burde kunne legge inn en gitt bilmodell man er interessert i, og få ut et lettfattelig oppsett av forventede utgifter. På den måten kunne man lett sjekke de varierende økonomiske konsekvensene ved å velge bil X i forhold til bil Y, Z o.s.v.

Det er jeg overbevist om hadde gitt elbilsalget en skikkelig boost.

Skulle ønske jeg var app-produsent. Da skulle jeg laget noe sånt. Tast inn bilen man har og utgiftene man har på den. Legg så inn en eller flere aktuelle biltyper å sammenligne med og se hvordan ting vil endre seg. Kostnader til forsikring, bompenger, avgifter, drivstoff, verditap og ikke minst se hvordan det påvirker lade/fylle-mønsteret. Når og hvor man måtte stoppet for å hurtiglade, hvor mange timer i året det går med til lading/fylling etc. Med posisjonering aktivert selvsagt. Og temperatur hentet fra værmelding.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Har sett denne. Hybrider er en 100% løsning for mange flere enn rene ev biler.

LOL. Sammenlign lakken på de to bilene i videoen. Gjettekonkurranse: Hvem av de er "premium"?

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Skulle ønske jeg var app-produsent. Da skulle jeg laget noe sånt. Tast inn bilen man har og utgiftene man har på den. Legg så inn en eller flere aktuelle biltyper å sammenligne med og se hvordan ting vil endre seg. Kostnader til forsikring, bompenger, avgifter, drivstoff, verditap og ikke minst se hvordan det påvirker lade/fylle-mønsteret. Når og hvor man måtte stoppet for å hurtiglade, hvor mange timer i året det går med til lading/fylling etc. Med posisjonering aktivert selvsagt. Og temperatur hentet fra værmelding.

Nettopp! Da kunne folk lett ha vurdert NY elbil opp mot brukt bensin- / dieselbil, og fått oversikt over de forventede økonomiske konsekvensene som de forskjellige valgene hadde medført.

Håper noen tar på seg å lage en slik app eller webside med kalkulator. Herved går utfordringen ut til NAF, Elbilforeningen, Statens vegvesen etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det jeg tror folk savner er en enkel "kalkulator" som viser tydelig forventede utgifter ved valg av forskjellige bilmodeller og drivlinjer. Man burde kunne legge inn en gitt bilmodell man er interessert i, og få ut et lettfattelig oppsett av forventede utgifter. På den måten kunne man lett sjekke de varierende økonomiske konsekvensene ved å velge bil X i forhold til bil Y, Z o.s.v.

Det er jeg overbevist om hadde gitt elbilsalget en skikkelig boost.

Smartepenger har ein kalkulator som kan gje ein god inikasjon om ein får inn nøyaktige tal: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1998-el-bilkalkulator

Kor godt den treff vil nok variere ein del etter bilmodell og kor heldig ein er, men det er ein start.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Det jeg mener med nullføre er i hvert fall temperaturer rundt 0°C, uten å stille noe tilleggskrav til at det må være snødekke, is eller vått. Men nullføre kan innebære steder med våt is.

Min korte erfaring med piggfritt var at det fungerte helt fint 99% av tida. Helt grei sikkerhetsmargin osv. Men noen ganger noen steder var friksjonen helt annerledes enn ellers på veien. Det kom veldig overraskende på og det var ikke et engangstilfelle. Det var bare flaks at det ikke smalt. Jeg kan sammenligne det med å kjøpe en eller annen matvare som er helt fin i 99% av tilfellene, men en sjelden gang så får man salmonella med på kjøpet. Det er er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg kan ikke ha ting som setter meg og mine i fare. Det handler neppe om elendige dekk eller elendig sjåfør, men en iboende uforutsigbarhet i kombinasjonen piggfritt og nullføre. Jeg kan ikke kjøre i 20 km/t i 60-soner der alle andre kjører i 60, bare for å være forberedt på sjeldne tilfeller av svært farlige friksjonsforhold.

Ser det går litt mot deg på det området her så da stepper jeg opp og sier at jeg har samme opplevelsen. Med piggfritt har jeg også nesten «seilt» av veien sidelengst. Hastigheten var da 0 km/t. Så det handler ikke om å tilpasse farten etter forholdene heller. Det er bare at piggdekk er tryggere. 
Jeg er klar over at det sikkert mange som gjerne er uenig der men det må de jo få lov til.

Det er jo ikke så lenge siden vi kjøpte bil heller. En kan jo bare gjette hvor populær man er her inne på forumet hvis en på toppen av det hele sier at piggdekkene sitter på en brukt diesel bil 😀

Allskens løsninger folk har. Hjemmekontor når det er glatt. Hvordan fungerer dette egentlig for ei sykepleier som arbeider på sykehjem? Skifter de bleier på gamlingene over nettet? Leiebil når en trenger noe mer enn første utgaven av Leaf.. Vil si jeg er noe overrasket og legger på ingen måte skjul på det. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Har vel for det meste tatt tbanen når jeg har vært i Oslo. Den sliter vel ikke når det er glatt? 😅

Jeg bor i Oslo, og har vært avhengig av T-banen. og har dessverre opplevd dette mer enn nok ganger til at jeg kan slå fast at den absolutt ikke liker overgangen fra mild høst til vinterens første snøfall. Mulig det er noe med vedlikeholdet og forarbeidet, eller det har noe med linja og signalene å gjøre.

Og har vi flere slike overganger i løpet av vinteren, så skjer akkurat det samme. Men er være mer stabilt, så er det lite og intet av problemer. Men vanlig, glatt føre, er ikke noe større problemer. Men det var heller ikke det jeg skrev.

PingEnt skrev (3 timer siden):

Det der stemmer rett og slett ikke. Det er kanskje én dag i året hvor det er trafikkaos i Oslo på grunn av kaldt vær, og det er vinterens første snødag. På ny, løs snø sliter selv piggdekk, forøvrig. 

Det skjer ofte mer enn en gang i året, men da først og fremst hver gang det går fra mildt til kaldt og masse snø. De dagene det skjer, er jeg sjeleglad jeg bor i gangavstand til jobben min, for du kan være garantert at folk som er avhengig av kollektivt, sliter med å komme seg på jobb i tide om de ikke har vært forutseende nok, og dratt minst 30 minutt tidligere enn de ellers ville gjort.

Jeg har flere ganger tidligere stått på stasjonen og måtte vente til t-banen har kunne kjøre igjen, men samtidig sett hvordan kaoset er med busser, trikker og bilistene. Er man så heldig å få kapret en taxi,  så kommer man seg hjem i passelig tid, men som regel er det fullt opp av folk i taxikø, samt at linjene gløder hos Taxi-sentralene.

Da er det altså bare å ringe eventuell familie, og fortelle at man blir forsinket, og håpe at det ikke samtidig skaper kaos med unger som er i barnehage.

Når det gjelder piggdekk og løssnø, så lurer jeg virkelig på hva du mener med det? Har nok av år i Nord-Norge, på et sted som andre kalte et snøholl. Piggdekk sliter ikke mere enn piggfritt i løssnø, men det er veldig opp til dekk og bil hvor mye løssnø, eller snø forøvrig, den takler. Er det nok mye, så er det problematisk for alle.

Største problemet med fersk, tørr nysnø, er all den snøen som kastes opp i lufta og ødelegger utsikten for de bak. Er det våt snø, så er det igjen det med faren for sporing, og at man kjører så fort at man ikke selv klarer å styre gjennom snøen. Igjen, her har ikke piggdekk noe større problemer enn piggfrie. Der det saltes, er faren for sporing langt større, og snøen er ikke lengre snø når den treffer veisaltet. Det som er på veiene da, er langt værre å kjøre på, enn nysnø av enhver sort.

 Faktisk, det er få ting piggdekk er spesielt dårligere på enn piggfrie, utenom bar asfalt. For meg er det altså lydkomforten og ønsket om å ikke slite på bar asfalt som er hovedgrunnen til å kjøre piggfritt. Nå bor jeg i Oslo, og har ikke spesielt med bakker som kan være utfordrende. Men 90 % av tiden er altså veien bar, og piggfritt er derfor et soleklart valg. Hadde jeg bodd et annet sted, så er det så klart andelen dager med bart, og andelen med isete veier, gjerne i kombinasjon med vann oppå, som er det som avgjør dekkvalget.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 14.3.2021 den 15.44):

El biler har absolutt størst effekt i byer og tettbyggede strøk. Diesel motorer og avgass rensing fungerer dårlig i køkjøring og i lav hastighet. Her har el bilen en absolutt fordel. Om vi får el bil andel på 100% i byer er det et bra mål. 

At en person som bor langt inne i en dal og  pendler til jobb i en annen kommune og trenger en diesel bil og vil ta kostnaden for dette må være ok. 

Vi må elektrifisere der det gir størst gevinst for lokalmiljø og klima. Elektrifisering bør ikke være en prinsippsak. Det gagner ingen.

Nei, alle fossilbiler må byttes ut med elbiler. En person som bor langt inne i en dal og pendler til jobb vil fint kunne lade hjemme hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 14.3.2021 den 16.32):

Det beste er selvfølgelig  ladehybrid.

Nei, ladehybrider er det verste fra begge verdener.

Sitat

Her er Tesla-fan Jason med lovord om RAV4 Prime og en livsløpsanalyse som tilsier at totalutslippet er sammenlignbart med helelektrisk.

Er ikke dette samme person som pushet hydrogen for en stund siden, med masse tulleargumenter for hydrogen som hadde blitt tilbakevist for lengst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Nei, ladehybrider er det verste fra begge verdener.

Som vanlig noe rett fra ditt begrensede floskel-kartotek. Hvor mange ganger har du sitert et helt innlegg bare for å skrive innholdsløst tull som dette?

hekomo skrev (4 minutter siden):

Er ikke dette samme person som pushet hydrogen for en stund siden, med masse tulleargumenter for hydrogen som hadde blitt tilbakevist for lengst?

Han er en dyktig ingeniør med veldig mange gode og lærerike videoer om tekniske temaer.  Å lære ting er bra og anbefales på det sterkeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...