Gå til innhold

Er Elbil-Norge en illusjon? I halve landet øker andelen knapt. Sjekk din kommune her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Ville tro dette er til en stor grad korrelert med inntekt, spesielt på de mindre stedene. 

Medianlønnen i Norge i 2019 var 686 000 NOK

Ser man på de på bunnen ser man:

  • Namsskogan    593 000
  • Karasjok 694 000
  • Røyrvik    666 000
  • Kautokeino 681 000
  • Kvænangen 574 000
  • Hasvik  526 000
  • Gamvik  518 000
  • Lebesby  572 000
  • Beiarn 566 000
  • Lierne  678 000


Til sammenlikning har kommunene på topp:

  •  Askøy  836 000
  • Bergen 675 000
  • Bærum  877 000
  • Austevoll 870 000
  • Oslo kommune  648 000
  •  Randaberg  834 000
  • Malvik    831 000
  • Nordre Follo ??
  • Sola    876 000
  • Øygarden 755 000
  • Lørenskog 745 000

For de små-til-mellomstore kommunene er det en ganske klar forskjell i inntekt mellom topp og bunn. For Oslo og Bergen, kan man nok vel så godt forklare det med at det er relativt sett få husholdninger som har bil (37% er uten bil i Oslo), så det vil naturlig nok forskyve statistikken noe.

Karasjok og Kautokeine sier vel kanskje mer om avstandene i Finnmark, og at ladenettverket der ikke er helt på høyde med resten av landet.

EDIT: Nå skal man selvføgelig ikke glemme at flere av kommunene på topp er typiske pendlerkommuner til kommuner med sterke bompengeincentiv for elbiler, men det er også her man finner inntektstoppene i Norge. Man har sterke bompengeinsentiver i andre byer og tettsteder også, uten at de er på topp

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Synes det er markant økning av nullutslippsbiler her jeg bor, men det er til dels mange bruktbiler som kommer så det er kanskje ikke synlig i nybilstatistikken ennå. Nybilsalget tror jeg nok kommer, siden vi nettopp har fått ladenettverk som kan brukes i gamle Finnmark fylke. Til sommeren blir det bedre da øst-vest forbindelsen bedres.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det eg finn karakteristisk er at mange av dei som investerer i el-bil, gjerne har fossilt dreven bil i tillegg. Ei slik utvikling hjelper lite om  me er oppteken av å betre miljøet. Me må arbeide for ein overgang frå privatbilisme til andre framkomstmiddel.

Ei anna sak er at avgiftspolitikken, både no og  heilt frå starten, har vore med til å auka dei økonomiske forskjellane i samfunnet.

Partiet Venstre vil gjerne verta oppfatta som eit miljøparti, men å gå i samarbeid med Høgre og ikkje minst FrP, slik dei gjorde. Styrkar ikkje nett tiltrua til deira prosjekt, korkje som eit parti som set korkje miljø eller rettferdig fordeling øverst på lista.

Lenke til kommentar

Dette er nok enkel logikk. Utenfor sentrum i de store byene er ikke forurensing fra en moderne bilmotor noe målbart problem.

Utslipp fra store industri kraftverk har vert et problem. Mange vann og elver blir fremdeles tilført kalk for å nøytralisere sur nedbør fra div land. Folk tenker vel at det er bedre å bruke en moderne bil med katalysator enn å få skog og mark ødelagt av sur røyk fra Europa? Dessuten er det distriktene som betaler for strømmen med vannkraft utbygginger og nå vindkraftverk.

Dessuten er det få fordeler med el bil i distriktene. Parkering er stort sett gratis,få kollektiv felt, lite bomringer.

Må man hurtiglade er det omtrent samme pris som en diesel bil. Dessuten er det få rimelige el biler med høy bakkeklaring og 4wd

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er rett og slett så billig bensin og diesel i Norge i forhold til inntekten at noen ikke vil tjene på å bytte ut fossilbilene. Hadde den steget til f.eks 30 kr pr liter, hadde vi vel sett en mer drastisk nedgang i salget, og etterhvert nedlagte bensinstasjoner som resultat etter noen år.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe rart det er slik med 6% elbilandel i Mjøsdistriktet der jeg bor. For det første tar det tid å få andelen opp. Folk bytter ikke bil bare for det er elbiler tilgjengelig, det er også lite miljøvennlig bare å bytte hvis man har en fungerende og ikke alt for gammel bil på fossilt drivstoff. For det andre så er de veldig lite praktiske for mange, og andelen elbiler som er "skikkelige" biler av en viss størrelse som kan dra en tung henger er fortsatt lav. Og de elbilene som faktisk er OK er fortsatt relativt dyre. Det er veldig mye spørsmålstegn til antall ladepunkter i distriktene, og ladetiden på disse ladepunktene teller veldig negativt. De dårlige vinteregenskapene trekker også ned her i innlander der det er veldig kaldt om vinteren. Jeg tipper at her er Hybrid-SUVer mye mer populære og anvendbare enn rene elbiler, og det er også det jeg sannsynligvis vil se etter hvis jeg skulle kjøpe ny bil nå.

Nå har jeg en relativt bensingjerrig Audi A3 og vil ha denne en stund. Kjører man relativ lite så er denne i praksis ikke så veldig mye mindre miljøuvennlig enn en tilsvarende elbil. Denne bilen blir nå bare solgt ny i hybridutgave, men ville neppe ha kjøpt denne heller, fordi plug inn hybridvarianten av denne stjeler enda mer bagasjeplass i en på forhånd liten bil. Det er også ulempen med hybridbiler, de må være større enn biler som er rene bensin eller diesel biler for å være like praktiske, og bruker dermed i utgangspuktet mer energi. Har prøvekjørt Volvo V60 hybrid, og kom til konklusjonen at denne var ikke verdt pengene. Kunne også bare kjøre 30-50 km på strøm, alt for lite. En bil som jeg har mer tro på og vil vurdere med nybilkjøp er Rav4 plugin hybrid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norges befolkning er stort sett drittlei av elbilgnål, og har ingen interesse av å være forsøkskaniner for dårlig og uferdig elbilteknologi. Elbiler har for kort rekkevidde, for kort levetid og for dyre deler til at de er interessante for folk flest.

Elbilboomen i byene skyldes utelukkende et ønske om å spare bompenger, og svært få ønsker elbil hvis ikke de kan spare betydelige beløp. Nå er dette markedet i stor grad mettet, og da faller naturlig nok elbilandelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (16 minutter siden):

Kjører en veldig mye langtur skjønner jeg at det ofte blir dyrt med mindre man kjører Tesla. Blir stadig mer imponert over totalpakken Tesla tilbyr og jeg kjører e-tron. Det grenser til tragisk når jeg ser på satsingen til de BKK, Fortum, Grønn Kontakt, Ionity og resten av de "seriøse" tilbyderene. Tenker det bør bygges 20-30 ladepunkter på hvert sted, ikke 1-2. Bensinstasjonkjeden har sovet minst like mye i timen, men de skal jo egentlig pushe bensin og diesel så dette blir bare en pynteagenda for deres del. De vil egentlig ikke tilby et bra produkt. Tesla ligger stadig lenger foran og de andre aktørene virker bare som de står måpende på sidelinja.

På Østlandet har de klart å bygge opp noe de kaller Energistasjoner som de faktisk skal ha honnør for!
De har gjort et godt stykke arbeid for å legge til rette for flere forskjellige leverandører når det kommer til elbil-lading, samt at de tilbyr bensin/diesel. I tillegg er det ofte benker hvor man kan sitte seg ned og spise seg en is i sommervarmen mens man lader. Jeg håper virkelig at dette er den nye standarden for "bensinstasjoner". Men har enda til gode å se det andre steder enn en times kjøring fra Oslo..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

mrxx – 26 minutter siden

《Det er rett og slett så billig bensin og diesel i Norge i forhold til inntekten at noen ikke vil tjene på å bytte ut fossilbilene. Hadde den steget til f.eks 30 kr pr liter, hadde vi vel sett en mer drastisk nedgang i salget, og etterhvert nedlagte bensinstasjoner som resultat etter noen år.》

Ha,... Ønsketenkning

Tror du virkelig ikke at prisen på hurtiglading

hadde økt tilsvarende....?

Å øke pumpeprisen øker også samtidig inntjeningspotensialet til ladestasjonene.

Sånn er det bare.

 

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (11 minutter siden):

mrxx – 26 minutter siden

 

Tror du virkelig ikke at prisen på hurtiglading

hadde økt tilsvarende....?

 

 

Det hadde i så tilfelle hatt liten betydning, siden undersøkelser viser at kun 9% av strømmen elbilene går på kommer fra hurtiglading. Med økende rekkevidde på elbilene vil hurtigladebehovet etterhvert bli enda lavere, så kanskje det kommer ned til 5-6% om noen år.

Lenke til kommentar

Nå er det bare få som kjøper nye biler i det hele tatt. Det er stort sett kun svært velstående mennesker og pensjonister som tar seg råd til å sløse bort penger!

Om en se på elbilanden av nye biler solgt i 2020 og tar bort høyeste og laveste fylke (Vestland og Nordland), finner en Oslo på topp med 62,9% og Innlandet på bunn med 45,8%. Snitt 52%. Dette viser at interessen for elbiler er veldig likt fordelt over hele landet.

Vestland ligger 63,2% og Nordland på 41,1%. Troms og Finnmark på 49,5% (desember 2020). Alle andre tall for hele 2020.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Knøttlille Norge med kun 5.5 millioner og 2 promille av verdens utslipp, fortsetter å stri med å bli flinkest i klassen med å selge kun elbiler. Afrika, India og Kina tilsammen huser 4.6 milliarder!!!! mennesker så d er nok noe....mer å hente der, mtp utslipp😅😅😅

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...