Gå til innhold

Revurdering av kjøp og salg på forumet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter ikke dette forslaget

- Dårligere sikkerhet enn hos andre aktører, som Finn.no
Ingen verifisering av telefonnummer, BankID eller tilsvarende på diskusjon.no. Hvem som helst kan lage en anonym konto med VPN.
- Kunder som føler seg lurt og ikke oppnår enighet vil søke støtte hos moderatorer på siden
Dette setter moderatorene i en vanskelig situasjon; og det er vel heller ikke deres ansvar
- Diskusjonsforum er ikke en markedsplass
Jeg mener man bør tydeliggjøre rollene til slike nettsider, ikke blande inn masse tilleggsgreier
- Det er ikke et marked for det
Det mangler ikke på plasser man kan selge ting. Finn, Facebook, diverse apper.... osv
- Større risiko for svindel
Et forum som dette er tiltrekkende for svindlere på grunn av mindre spor man legger igjen

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Rudde said:

Hva er fordelen dere ser i det over eksisterende tilbud? Er det rykte til brukerne som gir en trygghetsfølelse?

Ja. Og alltid kjekt å selge til folk som jeg "kjenner" eller vet lurker her inne. 

Selge til folk med samme "hobby" vil jeg alltid prioritere. Selger heller "billig" til en jeg vet hvem er, fremfor å selge til en ukjent.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Kris85 said:

Støtter ikke dette forslaget

- Dårligere sikkerhet enn hos andre aktører, som Finn.no
Ingen verifisering av telefonnummer, BankID eller tilsvarende på diskusjon.no. Hvem som helst kan lage en anonym konto med VPN.
- Kunder som føler seg lurt og ikke oppnår enighet vil søke støtte hos moderatorer på siden
Dette setter moderatorene i en vanskelig situasjon; og det er vel heller ikke deres ansvar
- Diskusjonsforum er ikke en markedsplass
Jeg mener man bør tydeliggjøre rollene til slike nettsider, ikke blande inn masse tilleggsgreier
- Det er ikke et marked for det
Det mangler ikke på plasser man kan selge ting. Finn, Facebook, diverse apper.... osv
- Større risiko for svindel
Et forum som dette er tiltrekkende for svindlere på grunn av mindre spor man legger igjen

Det er jo frivillig å bruke det. 

Det har jo vist seg at man lett kan bli svindlet på finn.no nå også. Anmelder man, så skjer det jo ingen ting.

Man kan jo ha regler om at man må ha vært medlem minst ett år for å bruke bruktmarkedet. Da forsvinner mye dritt uansett bort.

Man kan også ha en regel om at man minst må ha 10 "likes" på poster ,for å få tilgang.

 

Slik har de jo hatt det på flere andre forum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Føler @Kris85 treffer litt spikeren på hodet her, ved at diskusjon.no fasiliterer kjøp og salg kan en risikere å gå i noen juridiske feller, samtidig siden forumet er moderert av frivillige med andre jobber og forpliktelser er det svært begrenset hvor mye kontroll vi vil klare å ha over ett eventuelt bruktmarked og eventuell megling mellom parter ved uenigheter.  Samtidig har jeg vært en pådriver for å prøve å liberalisere kjøp og salg til en viss grad uten å ha et direkte bruktmarked som må modereres, spørsmålet som da henger litt igjen er hvordan dette skal løses uten at en går i noen feller. 

Men det er bare mine tanker rundt det, jeg har ikke noe dypere innsikt i om det fortsatt er en pågående prosess eller ikke :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kris85 said:

Støtter ikke dette forslaget

- Dårligere sikkerhet enn hos andre aktører, som Finn.no
Ingen verifisering av telefonnummer, BankID eller tilsvarende på diskusjon.no. Hvem som helst kan lage en anonym konto med VPN.
- Kunder som føler seg lurt og ikke oppnår enighet vil søke støtte hos moderatorer på siden
Dette setter moderatorene i en vanskelig situasjon; og det er vel heller ikke deres ansvar
- Diskusjonsforum er ikke en markedsplass
Jeg mener man bør tydeliggjøre rollene til slike nettsider, ikke blande inn masse tilleggsgreier
- Det er ikke et marked for det
Det mangler ikke på plasser man kan selge ting. Finn, Facebook, diverse apper.... osv
- Større risiko for svindel
Et forum som dette er tiltrekkende for svindlere på grunn av mindre spor man legger igjen

Du er klar over at du ikke trenger å bruke ting dersom du ikke ønsker?

 

Forøvrig så oppsummerte egentlig Nizzen svakhetene i alle argumentene dine såpass greit at jeg ikke ser noe poeng i at jeg gjør det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Evil-Duck said:

Føler @Kris85 treffer litt spikeren på hodet her, ved at diskusjon.no fasiliterer kjøp og salg kan en risikere å gå i noen juridiske feller, samtidig siden forumet er moderert av frivillige med andre jobber og forpliktelser er det svært begrenset hvor mye kontroll vi vil klare å ha over ett eventuelt bruktmarked og eventuell megling mellom parter ved uenigheter.  Samtidig har jeg vært en pådriver for å prøve å liberalisere kjøp og salg til en viss grad uten å ha et direkte bruktmarked som må modereres, spørsmålet som da henger litt igjen er hvordan dette skal løses uten at en går i noen feller. 

Men det er bare mine tanker rundt det, jeg har ikke noe dypere innsikt i om det fortsatt er en pågående prosess eller ikke :) 

Kunne alltids vært en ide å ta en titt på hvordan utenlandske forum dealer med både det juridiske og de andre bitene.

Føler uansett Nizzen hadde en del gode forslag til hvordan man luker ut store deler av "ugresset"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (22 minutter siden):

Du er klar over at du ikke trenger å bruke ting dersom du ikke ønsker?

 

Forøvrig så oppsummerte egentlig Nizzen svakhetene i alle argumentene dine såpass greit at jeg ikke ser noe poeng i at jeg gjør det samme.

Ja, jeg vet at jeg ikke trenger å bruke ting jeg ikke ønsker. :)

Jeg syns ingen av mine argumenter har svakheter. De er alle gode argumenter og velbegrunnet grunner. Da syns jeg heller du skal påpeke hva som er de påståtte svakhetene med argumentene mine. Enn å slenge ut "svakt". At man har vært medlem i 1 år gir ikke automatisk forsikring mot svindel. Så vidt jeg vet slettes ikke kontoer ved inaktive og mange har nok en "sovende" konto som ikke er i bruk. Diskusjon.no er ingen liten nettside - så veldig mange i Norge har konto her.

Den største utfordringen er sikkerheten. Så vidt jeg vet gjør moderatorene her på Diskusjon.no en frivillig jobb som de ikke får betalt for. Ved å åpne for kjøp og salg på forumet - står dem ovenfor en ekstra utfordrende jobb ved å filtrere hva som skal tillates. Alt som angår kjøp/salg tiltrekker svindlere på en eller annen måte. Det er en ganske smal sak å åpne en ny profil, skrive noen seriøse innlegg et par uker på Diskusjon for å skape "likes" og troverdighet. Før man gjennomfører svindelen for deretter å stenge kontoen sin etterpå.

Uansett hvordan man snur og vender på det; så er det en klar sikkerhetsrisiko. Diskusjon.no har ikke verifisering som knytter bruker opp mot personopplysninger. Nordmenn flest er ganske tillitsfulle og godtroende. Det er ingen grunn til å tro at brukere på denne siden er noe annerledes enn den gjennomsnittlige Finn.no bruker. 

Moderatorene må vurdere hva som skal tillattes av annonser og kan oppleve "pes" fra kjøpere som føler seg snytt på en eller annen måte. De kan naturligvis ikke gjøre så veldig mye. Rent juridisk kan de stå ovenfor en konflikt dersom en bruker ønsker å få utlevert IP-adressen til en bruker, etter å ha blitt svindler/lurt. Dette er ikke informasjon som kan utleveres sånn helt uten videre - meg bekjent. 

I beste fall; om man skulle tillate kjøp & salg på forumet. Kunne det vært en mellomløsning at man MÅ linke til egenpublisert annonse på Finn.no. Men personlig mener jeg det er litt rart. 

Kjøp & salg er en kategori langt utenfor det som har med diskusjonsforum å gjøre. Jeg syns nettsider skal være "rene" - at man skal vite hva man går til. Dersom man tillater ting som ikke hører under nettsidens ideologi kan det skape troverdigheten og omdømmet til nettsiden. Dessuten har vi veldig gode plattformer for Kjøp & salg gjennom andre nettsider, slik som Finn.no - som i de fleste tilfeller også er gratis å bruke. 

Man kan selvfølgelig stille brukeren selv ansvarlig for hva vedkommende måtte foreta seg på nettsiden. Men igjen; kan det skape et dårlig omdømme og igjen sørge for lavere kvalitet på Diskusjon.no. 

En annen problemstilling er hva som skal tillattes av annonser. Kjøp og salg av elektronikk blir nok vanligst her inne - men så kommer "mye vil ha mer". Så vil noen ha en tråd for kjøp & salg av tjenester. Diskusjon.no eies av VG, som igjen er en stort mediehus som har et stort samfunnsansvar. Dersom Diskusjon.no blir en plattform for svart arbeid. Eller noe annet grums. Er ikke det spesielt hending. Så har vi kontaktannonser. Kanskje utenkelig nå. Men akkurat som på Craigslist er det mye rart innen som kan skje..... Når man først åpner døra litt på gløtt, så blir det igjen vanskelig.

Nei; hold Diskusjon.no ren som den er. :)

Så kan dere som hevder dette er "svake argumenter" utdype litt mer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 minutter siden):

Det var jo et bruktmarked før, men det kokte bare bort over tid, noe som vel var grunnet inaktivitet. Det er vel like enkelt å bare bruke finn.no så lenge annonsene er gratis.

Mitt ønske vedrørende kjøp og salg er en generell oppmyking i reglene ved at vi eksempelvis tillater folk som har skaffet seg en PS5 for mye eller et 30XX kort å få selge disse til innkjøpspris til andre forumbrukere som sitter i samme båt. Jeg ønsker således personlig ikke ett bruktmarked direkte men en oppmykning i føringene rundt kjøp og salg slik at vi kan tillate slike enkelt tilfeller som det, men ønsker i seg selv ikke et direkte bruktmarked. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Kris85 said:

*snip*

Tror du må tenke litt over hvor mange ganger du verbet synes, bare fordi du synes noe betyr ikke det at det er reelt. 

Quote

Kjøp & salg er en kategori langt utenfor det som har med diskusjonsforum å gjøre

Hvorfor? Den eneste begrunnelsen du kommer med her er synsing.

Bare fordi du synes finn.no er en god side så trenger ikke alle andre være enige i det.

 

Quote

En annen problemstilling er hva som skal tillattes av annonser. Kjøp og salg av elektronikk blir nok vanligst her inne - men så kommer "mye vil ha mer". Så vil noen ha en tråd for kjøp & salg av tjenester. Diskusjon.no eies av VG, som igjen er en stort mediehus som har et stort samfunnsansvar. Dersom Diskusjon.no blir en plattform for svart arbeid. Eller noe annet grums. Er ikke det spesielt hending. Så har vi kontaktannonser. Kanskje utenkelig nå. Men akkurat som på Craigslist er det mye rart innen som kan skje..... Når man først åpner døra litt på gløtt, så blir det igjen vanskelig.

Du vet at VG er eid av Schibsted? Altså de som eier finn.no og altså de samme som drev "småjobber"?

 

Slik det er i dag er det i alle fall håpløst, jeg kan ikke en gang lage en annonse på finn.no og poste den i en tråd og skrive "forumpris; Det som står på kvitteringen + evnt frakt"

 

EDIT; Forøvrig så hadde forumet vært en fin erstatning for hardware.no bruktmarkedet, som dessverre forsvant.

Endret av MariusJS
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (48 minutter siden):

Du vet at VG er eid av Schibsted? Altså de som eier finn.no og altså de samme som drev "småjobber"?

Jepp. Det var litt av poenget mitt også. Tror også det var årsaken til at "småjobber" forsvant ganske fort.

Beklager overdrevet bruk av verb. Rett setningsoppbygging og grammatikk er selvfølgelig veldig vesentlig.

Hvorfor jeg mener dette er langt utenfor rollen til et diskusjonsforum? Fra Wikipedia:

Sitat

Diskusjonsforum er betegnelsen på et sted  Internett der mennesker kan diskutere sammen. Det finnes mange ulike typer diskusjonsforum, basert på forskjellig teknologi.

Finn.no = avertere.
Diskusjon.no = diskutere. 

Joda, teknologien på Diskusjon.no kan benyttes til avertering. Nettopp fordi det er en form for oppslagsverk. Men avertering hører ikke inn under et diskusjonsforum fordi det er to vidt forskjellige ting. Det sier seg selv. Når en ting skal smelte inn i en annen - oppstår det en rekke problemstillinger man må ta høyde for. Det øker graden av kompleksitet. Dette er ganske objektivt og selvsagt.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Jepp. Det var litt av poenget mitt også. Tror også det var årsaken til at "småjobber" forsvant ganske fort.

Beklager overdrevet bruk av verb. Rett setningsoppbygging og grammatikk er selvfølgelig veldig vesentlig.

Hvorfor jeg mener dette er langt utenfor rollen til et diskusjonsforum? Fra Wikipedia:

Finn.no = avertere.
Diskusjon.no = diskutere. 

Joda, teknologien på Diskusjon.no kan benyttes til avertering. Nettopp fordi det er en form for oppslagsverk. Men avertering hører ikke inn under et diskusjonsforum fordi det er to vidt forskjellige ting. Det sier seg selv. Når en ting skal smelte inn i en annen - oppstår det en rekke problemstillinger man må ta høyde for. Det øker graden av kompleksitet. Dette er ganske objektivt og selvsagt.  

Det averteres jo allerede på diskusjon.no, så da kan man vel like gjerne legge ned forumet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...