Gå til innhold

Brann i hybrid turistskip: Kom røyk fra batterirommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batterier pakkes tett for å bli lite plasskrevende, da spres varmen lettere, og det blir vanskelig å komme til med ekstra kjøling.

Spørsmål:

Kunne ikke batteriene vert montert i en, eller

flere kassetter som kunne trekkes rett ut/opp av båten, slik som på el-sykler, da ble båten forøvrig mye lettere å redde?

Og utskiftning til friske batterier mye lettere!

Kanskje også for lading med batteribytte, på rutegående fartøyer?

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Eventuelt kan battericellene senkes ned i vann. Vannet kan være innkapslet i et rørsystem sånn at det ikke får elektisk kontakt med battericellene. Har man en god vann til batteri-ratio så vil ikke energien fra ett batteri kunne varme opp omkringliggende celler til antennelsestemperatur.

Lenke til kommentar

Da måtte dette skje automatisk og umiddelbart, så det ikke fikk tid til å eskalere.

En annen faktor er servicevennlighet på skipsbatteriene, det er heller tvilsomt om man som hovedregel ønsker å "skrape" en båt med bare defekte batterier(?)

I utgangspunktet har båter betydelig lengre levetid enn biler, og kunne i større grad ha fordelen av elektrisk oppgradering.

Oppgradering er jo slett ikke noe nytt for båter.

Selv om man kjølte ned batteriene, måtte man også skifte ut defekte batterier/celler i etterkant.

Gjør man som med biler, og bygger batteriene helt fast til strukturen vil det gå helt galt.

Da blir man for sen, for mye ødelegges, og må kanskje kondemnere hele båten, 

det blir jo unødvendig, og dyrt.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...