Gå til innhold

Kenneth utvikler verdens første offgrid-batteri for byggeplasser. Forventet kapasitet: 500 kWh [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt ekstremt å måtte frakte disse batteriene frem og tilbake fra byggeplass. En gravemaskin trenger fort 200-400kWh pr dag vil jeg annta. Det vil si en tur retur pr dag. Kan kanskje eggne seg for en plass der det skal settes opp et hus oppe på fjellet der det ikke skal kobles til strøm i ettertid, men de fleste plasser må ha strøm på et tidspungt uansett, så hvorfor ikke helt fra starten? Eneste dette kan være godt for er å kunne lastbalansere. Si at nettet bare tåler og belastes med 100kW. Da kan denne bateripakken trekke 100kW fra nettet og kanskje suplere med 500kW selv slik at man kan ha kran, et par gravemaskiner, ellastebiler og anleggsbrakke tilknyttet uten å knele nettet. Dette kan selfølgelig skje når mange tar lunsj samtidig. Deretter lader pakken opp i løpet av natten fra 0-100% på kun 5t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sparer man hundretusner på å slippe å leie en sånn container, ved et så enkelt og billig tiltak som å ha forskjøvet lunsj for maskinførerne, så gjør man heller det. Eller for å si det på en annen måte: Hadde maskinførerne fått til sammen 50 000 ekstra for å signere kontrakt på forskjøvet lunsj, kontra kontrakt uten forskjøvet lunsj, så hadde nok mange maskinførere takket ja. Så kan de oppover i systemet dele differansen mellom det maskinførerne får og det containerleien hadde kostet.

Lenke til kommentar

Det ser lyst ut for bruk av ny batteriteknologi! MEN hvor kommer råvarene til alle disse batteriene fra. Er det nyutviklet batterityper med råstoff fra Norge, industriutviklede iland, eller er det fortsatt basert på utnyttelse av råstoff fra fattige land med dertil bruk av barnearbeid og utarming av de landene vi tar råstoff fra? Skal elektrifisering være en bærekraftig utvikling og erstatning for fosil brensel må vi også stille med lokalt råstoff til batterier. Kanskje den beste løsningen i de nærmeste 20 årene vil være å utvikle teknologi for å splitte co2 til oksygen og karbon og fortsatt benytte fosilt brensel? Skulle gjerne hvite hvor annonsøren for de aktuelle batteriene i denne annonsen vil hente råstoffene fra!!

Lenke til kommentar
DHMMXE2L skrev (15 timer siden):

Nåbegynner virkningsgraden å bli lav, frakte batterier frem og tilbake på EL-lastebil for å bruke et batteri til å lade opp batterier

Batteriet kan støtte et svakt kraftnett og oppkonvertere effekt. Da fraktes containeren til byggeplassen én gang. Videre så trenger man ikke bruke det til å lade andre batterier. Det kan også brukes til for eksempel forsyning av stasjonære verktøy, vifter, belysning, kaffekokeren på pauserommet osv.

Akkurat som du kan koble en skjøteledning i en annen skjøteledning som står i en tredje osv. Så er det ikke sånn at det nødvendigvis er lurt eller at det gjøres på den måten.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Lars70 said:

Det ser lyst ut for bruk av ny batteriteknologi! MEN hvor kommer råvarene til alle disse batteriene fra. Er det nyutviklet batterityper med råstoff fra Norge, industriutviklede iland, eller er det fortsatt basert på utnyttelse av råstoff fra fattige land med dertil bruk av barnearbeid og utarming av de landene vi tar råstoff fra? Skal elektrifisering være en bærekraftig utvikling og erstatning for fosil brensel må vi også stille med lokalt råstoff til batterier. Kanskje den beste løsningen i de nærmeste 20 årene vil være å utvikle teknologi for å splitte co2 til oksygen og karbon og fortsatt benytte fosilt brensel? Skulle gjerne hvite hvor annonsøren for de aktuelle batteriene i denne annonsen vil hente råstoffene fra!!

Ja, kanskje vi skal bruke det lokale råstoffet kull til å produsere den energien som trengs for å splitte CO2 og fortsette med den lokale dieselen fra det lokale borehull.

Det har ikke slått deg at batteriet lager du kun en gang for bilen (og råstoffene - lokal eller ikke - kan etterpå resirkuleres), mens CO2-splitting og dieselpumping foregår i hele bilens levetid? Og CO2-splitting får bare tilbake uforbrent C. For å omgjøre forbrenningen av dieselen må du også splitte H2O som kommer fra forbrenning av HYDROkarboner.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...