Gå til innhold

Hvorfor velger Youtube alltid laveste kvalitet?

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldgammel MacBook Air (2013), hvor Youtube automatisk velger 1080p, men på min nyere Mac Mini (M1) med 27" 1440 blir videokvaliteten alltid satt til laveste tilgjengelige.

Jeg bruker Safari på begge maskinene, og har 300/30 internett.

I tillegg har en en middels rask Windows-laptop på hytten (1080 skjerm, 50/50 internett) hvor oppløsningen på Youtube virker helt tilfeldig, men aldri 360p som jeg får på Mac Mini'en.

Søker jeg på problemet på internett forteller de fleste svarene at jeg kan endre dette i innstillingene til Youtube, men jeg mangler mange av de  beskrevne alternativene under "performance and playback".

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (13 minutter siden):

Øker den oppløsningen Chrome viser? Vet at tidligere så har ikke Chrome støttet noe høyere enn 720p. Da måtte man bruke Explorer, Edge, eller Safari.

Jeg tror du forveksler Youtube med Netlix? For det har aldri vært tilfelle med Youtube.

• Liker 1
Lenke til kommentar

YouTube regulerer vel ned oppløsningen hvis den merker at det ikke er nok båndbredde, så da må man vel inn manuelt å sette høyere oppløsning på videoen man skal se, så holder det i alle fall til neste gang YouTube merker at båndbredden strupes.

Bruker Opera som er basert på Chrome og den har ikke noe problemer med 2160p (4K). Mener jeg også har kjørt en 8K video, men de er sjeldne.

Lenke til kommentar
vidor skrev (18 timer siden):

YouTube regulerer vel ned oppløsningen hvis den merker at det ikke er nok båndbredde, så da må man vel inn manuelt å sette høyere oppløsning på videoen man skal se, så holder det i alle fall til neste gang YouTube merker at båndbredden strupes.

Her velges konsekvent laveste oppløsning på Mac Mini'en, mens Air'en alltid får 1080p om det er tilgjengelig. 300/30 skal etter min viten være nok til at flere kan streame 4k samtidig.

Lenke til kommentar

300/30 bør ikke ha noe som helst problem normalt sett. Det er sannsynligvis belastning en eller annen plass fra server til deg som forårsaker dette. YouTube pleier som regel å gi beskjed til meg de gangene det er noe trøbbel i intern-nettet eller på maskinen min. Står YouTube på auto vil oppløsningen tilpasses hva den mener er best slik forholdene er.

Du kan jo teste nettet ditt med browseren mot speedtest.net eller fast.com

Bruk alltid kablet nett om du har mulighet til det. Kvaliteten er mye mer konsistent hjemme hos deg da om dette er problemet ditt.

Trådløst nett vil mer eller mindre alltid skape ujevnheter.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...