Elise12345 Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 Hei, da jeg gikk på videregående røk jeg fremre korsbånd, samt. fikk rift i menisk. Jeg ble operert, men fikk plager med mye hevelse og brusk i etterkant, og måtte inn å operere på nytt noen år etter. Jeg lurer på hvilke krav jeg har til erstatning? dette skjedde da jeg enda var under 18 og gikk på skole, og hendelsen skjedde i undervisning. evt. hvem bør jeg kontakte for å finne ut hvilke krav jeg har på erstatning? setter pris på alle svar :) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Jeg foreslår at du henvender deg til Pasient- og brukerombudet (PBO), i ditt fylke. De håndterer ukentlig spørsmål om NPE (Norsk Pasientskade Erstatning). PBO gir deg gratis juridisk bistand og kan i noen tilfeller også opptre som fullmektig. De eksakte reglene for utmåling av eventuelt erstatningskrav, er komplisert. Grovt forklart er hovedregelen er at du skal kunne vise til et konkret økonomisk tap som følge av feilbehandling. Tapet kan også være fremtidig, men da tas det utgangspunkt i en invaliditetsprosent. Du får ikke erstatning for "tort og svie" https://www.npe.no/Erstatningssoker/Soke-erstatning/Hva-skal-til-for-aa-faa-erstatning-pasientskade/ Endret 11. mars 2021 av Skandinav 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 Norsk Pasientskade Erstatning dreier seg vel mer om feilbehandling og lignende. Komplikasjoner etter operasjon er ikke uvanlig. Mulig du har krav på erstatning fra NPE, men da må det foreligge feil gjort av helsetjenesten. Jeg har selv en sak gående hos NPE. Forenklet sett fungerer dette slik: 1. Du fremmer erstatningskrav til NPE. Du må vise til et konkret økonomisk tap som følge av feilbehandling. (Det kan være at du ble ufør, delvis ufør - eller noe slikt...) 2. Dersom de åpner sak, henter de ut journalopplysninger og relevant dokumentasjon som er tilgjengelig. 3. Helsetjenesten (de som behandlet seg) får anledning til å gi en kommentar til saken. 4. Dokumentasjonen, sammen med ditt krav blir sendt en sakkyndig som skal vurdere om helsetjenesten har gjort feil. 5. Du får lese sakkyndig sin vurdering og komme med en egen uttalelse dersom du ønsker det. 6. NPE skal så ta stilling til om du har krav på erstatning. Dette er en lang og ofte svært komplisert prosess. Mange gir derfor fullmakt til advokat til å ta seg av hele denne prosessen. Man må regne med flere år med saksbehandlingstid før kravet blir ferdigbehandlet. Jeg står på punkt 4 nå; et år etter at jeg sendte inn krav. Jeg tenker Siden dette skjedde på skolen, er det en yrkesskade. Da er det NAV som skal ha saken: https://www.nav.no/soknader/nb/bedrift/yrkesskade/student Det er ikke slik at du automatisk har rett på erstatning dersom du blir skadet på skole/jobb. Det krever forsikringer (noe mange arbeidsgivere har.... usikker på om du har det når du går på skole), eventuelt at du ble feilbehandlet eller utsatt for en kriminell handling. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 At du må operere på nytt betyr heller ikke at du har blitt feilbehandlet og har krav på erstatning av den grunn. Hva er det du skal ha erstatning for? Hvilke konkrete tap har du hatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå