Gå til innhold

Danmark stanser bruk av AstraZeneca-etter dødsfall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og her er vi ved kjernen til at jeg vurderer å vente med å ta vaksine den dagen jeg blir tilbydd. Vaksinene er hastet gjennom, og er ikke testet godt nok. Da kan slike ting oppstå.

Jeg håper jo selvsagt at det tilfellet viser seg at ikke var pga vaksinen, men om det er vaksinen som er årsaken, så må man og kjenne til om det bare er fare umiddelbart etterpå, eller om dette kan dukke opp senere.

Og så må vi jo og vite mer om hyppigheten. Om dette var en per 250 000 (Danmark har vel vaksinert flere enn dette til nå), eller kun det ene tilfellet de er nokså sikker på at skyldes vaksinen og har flere tilfeller der de ikke kjenner til om man kan skylde på vaksinen, så vil jo det være avgjørende å få avklart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Og her er vi ved kjernen til at jeg vurderer å vente med å ta vaksine den dagen jeg blir tilbydd. Vaksinene er hastet gjennom, og er ikke testet godt nok. Da kan slike ting oppstå."

.

.

.

Lite relevant. Vaksinen har gått gjennom like mange og like omfattende testing som alle andre vaksiner. Eneste forskjellen er at langtidseffekter selvsagt ikke er testet over flere år, men tror vel neppe blodpropp kommer inn der....

Lenke til kommentar

Er en av 120 000 som har tatt AstraZeneca. Dose 1 for litt over tre uker siden. Merket ikke noe særlig til bivirkninger (litt øm i arm og litt kroppsverking et par dager).
Spørs om jeg får dose 2 da , eller ikke på oppsatt dato i April 🙄

Det ble slått stort opp med rapporterte dødsfall av 13 personer som fikk Pfizer vaksinen også. Og ble konstatert i ettertid at det ikke hadde direkte sammenheng. 

Det er en selvfølge at dette utredes.

Pressemelding fra FHI
https://www.fhi.no/nyheter/2021/vaksinasjon-med-astrazeneca-vaksinen-mot-covid-19-settes-pa-pause/

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Lite relevant. Vaksinen har gått gjennom like mange og like omfattende testing som alle andre vaksiner. Eneste forskjellen er at langtidseffekter selvsagt ikke er testet over flere år, men tror vel neppe blodpropp kommer inn der....

Testing for langtidseffekter er blant det jeg sikter til.  Og det er faktisk overraskende hvilke typer bieffekter selv "uskyldige" medisiner har.

Men selvsagt er hyppigheten avgjørende. Er det 1:10.000.000 som nevnt over posten din, så er dette et ubetydelig problem, og kan sees bort fra. Men om det viser seg at det er 1:50.000, så er det selvsagt en helt annen vurdering.

Jeg er ikke vaksinemotstander, men heller en realist som anser at en viss fare vil det være uansett. Man kan ikke ta høyde for alle tenkelige og utenkelige særtilfeller. Men det er selvsagt noen grenseverdier som ikke bør krysses, ihvertfall for de alvorligste tilfellene. En vaksine skal tross alt være mere til beskyttelse enn fare for mottaker.

Tallene ble tross alt noe høyere enn godt er for de aller eldste, noe som førte til en endring i vurderingen av hvem man skulle gi, og muligens størrelsen på dosene og hvor raskt dose 2 skulle gis.

Jeg er i motsatt tilfelle mer bekymret for alle di som ukritisk hopper til og tror at alt er perlefint når vaksiner kommer så raskt at man kan stille spørsmål om testingen har vært god nok og langvarig nok. Samtidig ser jeg at når det treffer oss, så går tålmodigheten ned.

Ved langt mer alvorlige tilfeller som Ebola, der dødeligheten var tilnærmet 100 %, så er selvsagt  enhver økning av overlevelses-sjansene god nok grunn til selv en viss eksperimentering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (13 timer siden):

1:10 000 er død av covid i Norge siste år, i mange land er det 1:1 000. Så selv din hypotetiske 1:50.000 for dødelig bivirkning av vaksine gir ikke nødvendigvis en helt helt annen vurdering.

Død med covid19. I Norge har vi ingen statistikk for hvor mange som har covid som dødsårsak, kun covid-relaterte dødsfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
_Brukernavn_ skrev (7 minutter siden):

Død med covid19. I Norge har vi ingen statistikk for hvor mange som har covid som dødsårsak, kun covid-relaterte dødsfall. 

På en måte har ingenting Covid-19 som dødsårsak, man dør av komplikasjoner som følge av alvorlig immunrespons på viruset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

På en måte har ingenting Covid-19 som dødsårsak, man dør av komplikasjoner som følge av alvorlig immunrespons på viruset. 

Ikke en relevant teknikalitet, for en lege vil likevel angi covid-19 som dødsårsak. Utfordringen oppstår når personer er gamle, skrøpelige, har mange kompliserende faktorer eller dør av naturlige årsaker med rester av viruset i kroppen. Vi ser samme utfordring med vaksineutrullingen. Normale bivirkninger kan være dødelige for gamle og skrøpelige, men det gjør ikke vaksinen til dødsårsak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dødsraten er så lav på covid-19 at vaksinene kanskje ikke bør brukes, for da dør risikogruppen. Det har jo vært tilfeller hvor dødeligheten går opp etter vaksinasjon, fordi eldre ikke tåler vaksinen. Det viser hvor latterlig dette sirkuset er. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (9 minutter siden):

Dødsraten er så lav på covid-19 at vaksinene kanskje ikke bør brukes, for da dør risikogruppen. Det har jo vært tilfeller hvor dødeligheten går opp etter vaksinasjon, fordi eldre ikke tåler vaksinen. Det viser hvor latterlig dette sirkuset er. 

(Min utheving)

Høres veldig rart ut. Noe du kan dokumentere dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (21 timer siden):

Dødsraten i trafikken i Norge er også så lav at man bør vurdere å droppe alle deiise trafikkreglene som begrenser hva folk kan gjøre. Ihvertfall fartsgrensene kan vi droppe...

Kanskje verdt å huske på at vi har lav dødsrisiko på Covid-19 i Norge nettopp på grunn av at mange følger smittevernregler som igjen fører til få syke og lav belastning på sykehus.

Og vi har egentlig ikke noe valg, selv om vi er en velstående vestlig nasjon så er vi blandt landene her med lavest sykehuskapasitet, spesielt intensivsenger og respiratorer.

Vi har en kapasitetspolitikk som er basert på kort liggetid og at nesten alle senger skal være i bruk til enhver tid...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...