Gå til innhold

Svartmaling av leieboere som får støtte fra NAV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg utelukker ikke automatisk de som har depositumsgaranti o.l. fra NAV. En slik utelukking må komme av hvordan personene framstår. Men jeg er helt klart mer skeptisk til det, fordi det gjerne er folk med andre utfordringer enn rent økonomiske. 

Jeg vil ikke ha bråk, ødeleggelser og mas om tull eller gjennomtrekk med leietakere. Det er et rent forretningsmessig forhold hvor jeg vil ha minst mulig risiko og størst mulig profitt. Om det da kommer en oppegående person med NAV garanti så får han leie. Jeg har dog ikke sett en slik person enda. De jeg derimot har sett, har gjerne to barn (til tross for at jeg kun leier ut med ett soverom) eller en halv dyrepark (til tross for at jeg har oppgitt at dyr er uaktuelt). Det er ikke oppegående mennesker som innebærer liten risiko for meg.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (18 timer siden):

Jeg ble 100% ufør for noen år siden. Men har møtt såpass mye stigma i hverdagen at jeg ofte lyver og sier at jeg er helsefagarbeider. Noe som for så vidt også er sant - bare at jeg ikke er i jobb. Så da "går jeg på NAV" antar jeg; siden de utbetaler pensjon til meg.

Det er forskjell på pensjon og trygd. Uføre får uføretrygd. Gamle får pensjon, alderspensjon. Sånn bruker NAV uttrykkene, og sånn brukte sikkert du de også før du ble ufør. Det er ikke vanlig å omtale det å være pensjonist som å "gå på nav", kanskje derfor du omtaler din trygd trygd som pensjon? Uansett skal alle selvsagt behandles likt og riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å bomme litt på målet i debatten, som ser ut til å stamme fra en annen tråd;

NAV-garanti har ingen annen garanti for utleier enn at man får leien fra NAV. Tips til dem som skal leie ut med NAV-garanti - sett bestill utleieforsikring som dekker det man gjerne trodde at man får dekket av NAV-garanti. Da har man en forsikring som fanger opp mislighold og skader ut over normal slitasje. 

Kjenner en som har balansert ventilasjon hvor leietaker over 2 år hadde slått av ventilasjonsanlegget "fordi det bråkte og gjorde at man brukte mye strøm på oppvarming". Resultatet var alt for dårlig utlufting og fuktskader både på soverom (hvor en antakelig hadde tørket klær) og på baderom. Gulvet hadde også fått store fuktskader på kjøkken, hvor en tydelig hadde sølt og ikke tørket opp flere ganger. For å toppe det hele var det en sterk krydder lukt i leiligheten som ikke forsvant etter langvarig lufting og dampvasking av vegger. NAV-garanti sørget utelukkende for dekking av leie. På grunn av NAV-garanti hadde utleier også ingen depositum. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 12.3.2021 den 12.49):

Jeg utelukker ikke automatisk de som har depositumsgaranti o.l. fra NAV. En slik utelukking må komme av hvordan personene framstår. Men jeg er helt klart mer skeptisk til det, fordi det gjerne er folk med andre utfordringer enn rent økonomiske.

Det er helt greit å nekte NAV-garanti, nettopp fordi en NAV-garanti ikke er en depositumsgaranti men en leiegaranti. Videre er en NAV-garanti tidsbestemt. En NAV-garanti vil aldri dekke skader en leieboer måtte gjøre, og er derfor ikke verdt papiret vedtaket er skrevet ut på.
De fleste som leier og er trygdede vil aldri prøve å gi en NAV-garanti som depositum.

Mag ne skrev (På 12.3.2021 den 13.12):

Det er forskjell på pensjon og trygd. Uføre får uføretrygd. Gamle får pensjon, alderspensjon. Sånn bruker NAV uttrykkene, og sånn brukte sikkert du de også før du ble ufør. Det er ikke vanlig å omtale det å være pensjonist som å "gå på nav", kanskje derfor du omtaler din trygd trygd som pensjon? Uansett skal alle selvsagt behandles likt og riktig.

Frem til 01.01.15 var uføretrygd uførepensjon, og var sidestilt alderspensjon. Når uførereform trådde i kraft i 2015, mistet uføre mange goder som lavere skatt, og de fleste tilleggsytelsene som er basert på bruttoinntekt (f. eks. bostøtte). Uføretrygd følger heller ikke forhandlingene til det årlige pensjonsoppgjøret, med unntak at satsene ikke skal følge KPI.
Dette var da vi fikk Robert Erikssons kjente sitat "alle har råd til å tape 500 kroner i måneden".

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (På 12.3.2021 den 13.12):

Jeg ser hva du mener. Men pensjon og trygd er noe av det samme. I alle mine papirer står det "uførepensjon". 

Fra Wikipedia:

Sitat

Pensjon er en betegnelse for en rekke offentlige og private ytelser som har det til felles at de skal gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt eller mangel på slik inntekt enten ved varig yrkeshemmende sykdom eller ved oppnådd avtalt alder.

På utbetalingen min står det "NAV Pensjon".

Jeg mottar uførepensjon. Eller uføretrygd som også kalles. I dagligtale er nok trygd mer brukt enn pensjon - som ofte brukes av den eldre generasjonen. (Et litt finere språk kanskje). Andre jeg har snakket med som mottar trygd/pensjon kaller det for lønn. Det er noe litt nedlatende å si "trygda". Kanskje jeg har sett for mye på trygdebeistet på NRK sin serie "Trygdekontoret". 😜 

Uansett hva jeg sier føler jeg det blir feil. "Trygda" klarer jeg ikke helt slå meg til ro med. På alt av papirer jeg har, samt avsender på utbetalingen står det "Pensjon". Slik jeg tolker det er innafor å bruke pensjon i dette tilfelle. Selv om jeg kanskje går litt mot strømmen

I dagligtale er nok pensjon koblet til pensjonister.... og trygd, alle andre. Selv om alderspensjon også er en trygd.

Men når det er sagt. Jeg skjønner hva du mener - og helt ærlig blir jeg ikke helt enig med meg selv heller.

Edit: Sjekket litt mer nå.
På vedtaket står det "Uførepensjon", på utbetalingsslippen står det "Uføretrygd" - og i nettbanken står det "NAV Pensjon". Selv ikke NAV er enig med seg selv i om dette er trygd eller pensjon virker det som.

Men dette er en avsporing fra trådens emne.... så kanskje greit å holde seg til det tråden handler om. :)

Endret av Kris85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...