Ludvig86 Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 (endret) Løst! Det var god hjelp i det avtrekkersettet som ble linket til her. Det gjorde susen! God kveld! Jeg sliter med en gammel klassiker, det å få løs en fastrustet bolt, eller to. Det gjelder to bolter på braketter til kaliperen. Hva er det folket bruker i dag som løser «alt»? Selv har jeg prøvd alt jeg har tilgjengelig. WD40, rustløser og hurtigrustløser (skal virke kjølende) fra Biltema, og til slutt varme fra propan, men det ble ikke brukt så lenge, sikkert ikke lenge nok, i frykt for å ødelegge noe ytterligere. Det er vanskelig å komme til med muttertrekker, og nå føler jeg at boltene muligens begynner å bli avrundet, noe som ikke gjør det lettere. Jeg fant en eldre tråd i ett forum som anbefalte Omega 636, er sen like aktuell? Kom gjerne med tips og triks! Takker for alle innspill! Endret 19. mars 2021 av Ludvig86 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Er det sekskanthode,unbrako eller torx? Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 10. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2021 Powertrainer skrev (18 minutter siden): Er det sekskanthode,unbrako eller torx? Hei! Det er snakk om sekskanthode. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Slet med det samme selv, og det ende med at jeg rundet bolten... Kjøpte dette på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk-2000020870 og det gjorde underverker. Gjorde at jeg fikk skikkelig tak på bolten, og fikk banket den løs med skralle og hammer. Dyrt sett, men billigere enn verksted. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 Induksjonsvarmer, og slag. Remedier fungerer knapt, men slag og høy varme funker. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 Ludvig86 skrev (9 timer siden): Hei! Det er snakk om sekskanthode. Har hatt godt erfaring med avtrekkerkoppene som Zash nevner her, det i kombinasjon med hurtigrustløser berget meg når den ene bolten på dempertårnet var skrudd fordervet og var helt rund i hodet 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2021 Zash skrev (9 timer siden): Slet med det samme selv, og det ende med at jeg rundet bolten... Kjøpte dette på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk-2000020870 og det gjorde underverker. Gjorde at jeg fikk skikkelig tak på bolten, og fikk banket den løs med skralle og hammer. Dyrt sett, men billigere enn verksted. Takk for tipset! Skal se på dette 👍🏿 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Slag og høy varme. Smør såklart sprayolje på også. Hvis ikke blir der vinkelsliper med tynt blad 😈 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 Labelle skrev (21 timer siden): Slag og høy varme. Smør såklart sprayolje på også. Hvis ikke blir der vinkelsliper med tynt blad 😈 Ved varme vil vel bolten utvide seg og sette seg mer fast? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Ludvig86 skrev (55 minutter siden): Ved varme vil vel bolten utvide seg og sette seg mer fast? Varme utvikler metallet som skaper ørliten bevegelse. Ofte ikke mye som skal til. Vi brukte nettopp varme på hjulboltene på lastebilen. Satt så faste man skulle tro de var sveiset fast. Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Varme. Helst så det gløder litt, varm rundt bolten og ikke selve bolten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå