LMH1 Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 (endret) Noen som vet hvorfor grafisk design skal være så bra betalt? Noen som har erfaringer med: Jeg vet ikke hvorfor flere heller vurdere å satse på Gimp eller inkscape da det er litt vanskelig for nybegynnere, for er mye feilmeldinger man får i photoshop. Paint er mere enklere en mye annet. Hvordan lager man flash ligdene video animasjoner som gjør ting kan bevege på seg? Endret 10. mars 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Les det som står her: https://www.uia.no/studier/multimedieteknologi-og-design Kom med spørsmål etterpå. 1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2021 Nå trenger man ikke nødvendigvis utdannelse eller kurs for å bli ekspert men noen klarer fint å lære seg selv. Men det er vel problemet når man står fast er det ikke nok med bare youtube og ligdene. Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 De tingene du står fast med her lærer du i løpet av det første studieåret. Hvis man skal lære faget på egenhånd så krever det en enorm innsats, lesing og temmelig god forståelse for kommunikasjon, virkemidler, symbolikk, form og farge. Hvis du ikke gidder å gå et studie så kan jeg anbefale Lynda og Skillshare. Når du har de rette basiskunnskapene så er det mye enklere å finne frem til en løsning på problemer som oppstår. YT kan være en god kilde for tutorials også. Det nytter ikke å være utålmodig! 4 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2021 Det er helt vanlig nybegynner feil f.eks at man ikke får endret bildestørrelse eller at layers vinduet blir skjult, problemet hvis man ikke har kunnskap hvordan det funger blir det fort mere problemer en hjelp. Kan noen si hvorfor ikke gimp og photoshop har ligdene fremgangsmåte? Er mye enklere med gimp syns jeg men funksjonene er vel mindre. Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Det du prøver å gjøre her er blant annet det første du lærer på et kurs eller et studie. Du bør sette deg inn layers ettersom det er noen av de mest grunnleggende funksjonene i Photoshop, og senere når du skal begynne å animere. Jeg opplever det som at du ønsker å gå rett på sak og begynne med animasjoner med det samme. Jeg minnes at jeg forsøkte å hjelpe deg i gang med Raspberry Pi for lenge siden, men du var da også altfor utålmodig. Hvis jeg kan gi deg et vel ment tips så er det å lese deg godt opp på ting du lurer på før du stiller spørsmål. Vi hjelper deg gjerne her i forumet etterpå. Endret 11. mars 2021 av kaldviking 1 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Sitat Du bør sette deg inn layers ettersom det er noen av de mest grunnleggende funksjonene i Photoshop, og senere når du skal begynne å animere. Kan jo layers, er forskjellig lag, problemene er photoshop er ganske lite tilpassningsdytig tar 5 sekunder å endre bildestørrelse i paint, men prosessen i photoshop er litt mere komplisert da man må endre i prosent, ser også bildekvaliteten ofte virker dårligere i photoshop uten å kunne forklare det. Sitat Jeg opplever det som at du ønsker å gå rett på sak og begynne med animasjoner med det samme. Jeg minnes at jeg forsøkte å hjelpe deg i gang med Raspberry Pi for lenge siden, men du var da også altfor utålmodig. Ja slik det er nå er det ikke morsomt å vurdere noe helt nytt hvis ikke nav betaler kan jeg risikere utdannelsen er bortkastet, siden i programvare kan det skje en del etter noen år, så utdannelse er kun lønnsomt for de som er sikret jobb eller ikke trenger mye kurs for å klare å få 500 000 kr betalt i året, for de som gjør de dårlig kan det fort blir dyrere en å velge jobber som gir bedre betalt. Endret 11. mars 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 En utdanning er sjeldent bortkastet, og spesielt hvis det er noe du interesserer deg for. Hensikten med en utdanning er å gi deg basiskunnskaper om faget. Det er din oppgave å holde ferdighetene dine og kunnskapen om programvarene oppdaterte underveis i utdanningen og gjennom arbeidslivet. Du vil alltid være relevant for en stilling så lenge du følger med på det nye som skjer i bransjen og tilegner deg mer kunnskap underveis. NAV kan hjelpe deg hvis det er vanskelig å komme i gang eller du trenger spesielle tilpasninger. Universiteter og høyskoler har også plikt til å tilrettelegge hvis man har utfordringer. Nå vet jeg selvfølgelig ikke noe om din situasjon, men jeg sier dette på generelt grunnlag. Ikke gi opp før du har begynt! 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 Grafisk design er veldig mye mer enn teknisk kompetanse og kunnskap i programvare. Det er et fysisk fag, så det å lære grunnprinsipper og litt uttrykkshistorie samt ha faglig interesse er ekstremt nyttig. Man kan lære mye selv, men utdanning er selvsagt det beste. Begynner man i feil ende støter man bare på problemer som man ikke kommer rundt. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2021 Sitat En utdanning er sjeldent bortkastet, og spesielt hvis det er noe du interesserer deg for. Hensikten med en utdanning er å gi deg basiskunnskaper om faget. Det er din oppgave å holde ferdighetene dine og kunnskapen om programvarene oppdaterte underveis i utdanningen og gjennom arbeidslivet. Du vil alltid være relevant for en stilling så lenge du følger med på det nye som skjer i bransjen og tilegner deg mer kunnskap underveis. Ja men godt mulig IKT driftsfag er lettere både å få jobb og få mere varierte oppgaver, størst sansynlig hjelper utdannelse litt å få seg jobb men kan jo bli diskusjoner hvor mye lønn og hva som er lønnsomt på sikt, har ikke så mye behov for grafisk selv, men er jo spennende å lære noe nytt, hvordan er cura ultimaker? som går på 3d printing? Eventuelt blender? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) Snikpellik skrev (På 11.3.2021 den 12.52): Begynner man i feil ende støter man bare på problemer som man ikke kommer rundt. Ja har du erfaringer med illustrator 2021 vs 2020? elller grafisk design generielt? For merker at I5 750 med intel skjermkort og 8 GB ram (3 GB tilgjengelig) er litt i miste laget for 3d vet ikke om dere har erfaringer med om programmene er dårlig eller om det er lite bygget for intel skjermkort i den genrasjonen? Beste ville nok være Iris Pro grafisk eller GeForce GT 710 eller Nvidia GT 1030 eller hva mener dere? Bør man ha 16 GB ram? virker ut som i oppgavebehandling er det nok, men får feilmeldinger at ram er brukt opp eller for lite. Har kommet litt videre, med 3d men syns det er ganske vanskelig og lattelig hvis man ikke lagrer får man ikke beskjed 3d funksjonene ikke virker, så fleste kan si slike programmer ikke 100% optimalisert. Endret 12. mars 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 Snikpellik skrev (På 11.3.2021 den 12.52): Grafisk design er veldig mye mer enn teknisk kompetanse og kunnskap i programvare. Det er et fysisk fag, så det å lære grunnprinsipper og litt uttrykkshistorie samt ha faglig interesse er ekstremt nyttig. Man kan lære mye selv, men utdanning er selvsagt det beste. Begynner man i feil ende støter man bare på problemer som man ikke kommer rundt. Men hvor godt betalt får disse: Burde de som jobbe som spillutvikler grafisk designer og film tjene mye eller lite? For det er veldig tidskrevende og hvis man må jobbe 15 timer per dag eller mere? Eller hva er vanlig der? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Du får ikke lønn basert på om en jobb er tidkrevende eller ei, du får betalt i henhold til verdiskaping, kompetansenivået som trengs og tilgjengelighet på kompetansen. Normalt jobber man 7.5 timer hver dag i Norge, stort sett uansett hvilken type stilling man har, så lenge man ikke er godt oppe på ledernivå, starter eget selskap e.l. Det er faktisk ulovlig å jobbe 15 timer per dag. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) NoTrace skrev (1 time siden): Du får ikke lønn basert på om en jobb er tidkrevende eller ei, du får betalt i henhold til verdiskaping, kompetansenivået som trengs og tilgjengelighet på kompetansen. Tja er forskjellig fra gren til gren er vanskelig å tjene 1 milion kr i året eller 100 000 kr i måneden. Men må jo være firmaer som er villig å betale så mye, er noen som er heldigere en andre. Sitat Det er faktisk ulovlig å jobbe 15 timer per dag. Men hva du vil, uten over normal arbeidstid ville nok mange tjent mindre. Hvem vil betale 20 000 kr timen for direktører. De gjør vel ikke så mye bedre jobb en de som tjener 1000 kr timen. De får kun høy lønn fordi tittelen bør belønnes. Endret 15. mars 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) 16 hours ago, LMH1 said: Tja er forskjellig fra gren til gren er vanskelig å tjene 1 milion kr i året eller 100 000 kr i måneden. Men må jo være firmaer som er villig å betale så mye, er noen som er heldigere en andre. Men hva du vil, uten over normal arbeidstid ville nok mange tjent mindre. Hvem vil betale 20 000 kr timen for direktører. De gjør vel ikke så mye bedre jobb en de som tjener 1000 kr timen. De får kun høy lønn fordi tittelen bør belønnes. Det er alltid vanskelig å tjene 1 million kroner i året (ettersom snittlønn i Norge er rundt 550k), men om du kan vise til en verdiskapning på eksempelvis 5 millioner i året eller mer til firmaet er det vel heller garantert at du kan få dette. De fleste later bare ikke til å se sammenhengen mellom verdiskaping og lønn, og baserer seg på hva de føler er rett lønnsnivå eller hva andre tjener. Særdeles få (i verden), også direktører, tjener 20.000 kroner timen i fastlønn (tilsvarer ca. 40 millioner i årslønn). Mesteparten av lønn på disse nivåene basert på aksjetildeling og bonuser basert på oppnådde resultater. Disse får høy lønn fordi de skaper store verdier for selskapet, og ikke fordi "tittel bør belønnes". Endret 16. mars 2021 av NoTrace 1 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 En selvlært grafisk designer vil ikke få fast jobb noe sted. Da er det aller viktigste å være flink til å markedsføre seg selv. Man må skaffe alle oppdragene på egen hånd ved å være nettverksbygger og pågående selger. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) Subara skrev (8 minutter siden): En selvlært grafisk designer vil ikke få fast jobb noe sted. Da er det aller viktigste å være flink til å markedsføre seg selv. Man må skaffe alle oppdragene på egen hånd ved å være nettverksbygger og pågående selger. Ja er spessielt vanskelig nå som fleste steder permiterer: https://e24.no/naeringsliv/i/gWp5L5/over-1000-permittert-etter-ny-stengerunde?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_source=vgfront Så blir vel ektra vanskelig det neste måned til slutten av påsken å få særlig jobb. Hvis man ikke har jobb allerede? Sitat snittlønn i Norge er rundt 550k Tja med tanke på antall permiteringer og slik tror jeg vanskelig å få i nærheten av det fortiden. Tror ofte rundt halvparten er vanlig nå, i snitt. Men kan ikke si noe sikkert. Endret 16. mars 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Jeg skjønner ikke helt hvor relevant det er for en Grafisk Designer at Nille permitterer noen butikkansatte? 2 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 LMH1 skrev (19 timer siden): Men hvor godt betalt får disse: Burde de som jobbe som spillutvikler grafisk designer og film tjene mye eller lite? For det er veldig tidskrevende og hvis man må jobbe 15 timer per dag eller mere? Eller hva er vanlig der? Dette er jo ikke grafisk design, men 3D-modellering? Jeg vet ikke hva en 3D Artist, VFX eller Motion Artist tjener, men vil anta 40-45k i måneden dersom man er ansatt i et firma. Som freelancer varierer det sikkert mer, men satsene er nok gode i bransjen. Vil tro det er heller få som jobber med dette uten utdanning. Må si at jeg blir litt forvirra av denne tråden. 1 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 NoTrace skrev (57 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hvor relevant det er for en Grafisk Designer at Nille permitterer noen butikkansatte? Alle yrker må vel ha oppdrag, hvis ikke hjelper det lite å utdanne seg til noe, hvis det ikke finnes jobber? Hvis det blir mindre oppdrag et sted, blir konkuransen større et annet sted, hørte at en butikk f.eks kiwi får i snitt 500 søknader i året, ganske mye, så blir vanskelige å finne andre jobber som kan være godt betalt og trygge. Nå kan jo grafisk design jobbe på hjemmekontor, men vil tro er vanskelig på lengere sikt. Sitat Dette er jo ikke grafisk design, men 3D-modellering? Jeg vet ikke hva en 3D Artist, VFX eller Motion Artist tjener, men vil anta 40-45k i måneden dersom man er ansatt i et firma. Som freelancer varierer det sikkert mer, men satsene er nok gode i bransjen. Vil tro det er heller få som jobber med dette uten utdanning. Hva vil du anbefale slik det er i dag? Finnes noen jobber med grafisk design ikke så vanlig med 3d modellering så vidt jeg ser. Mange som jobber med det gjør det utenlands mistenker jeg. Men er nok en del som leier arbeidskraft fra kina eller polen så dermed kan være tøffere å få jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå