Gå til innhold

Sandy Munro i TU-podkast: Den tyske fabrikken vil løse Teslas kvalitets­problemer


Anbefalte innlegg

Det finnes ingen proprietær batteriteknologi. Alle kjøper fra de samme batteriprodusentene. Så da er det ingen overraskelse at de teknologiske forskjellene er små og at ingen har noe forsprang på drivlinjen verdt å nevne. 

Forskjellen ligger i hvilke hensyn man tar under implementasjon. Bil som er et uattraktivt såpestykke eller ofre noen km rekkevidde for litt bedre design? Konservativ utnyttelse av batteripakken eller eller tøye grensene og "gønnne på"? Billig batteri med høy energitetthet eller et dyrere, tyngre og med høyere C-verdi? Tøye grensene for egenprodusert EPA-rekkevidde eller "underpromise and overdeliver"?

Det det handler om til slutt er hvem som kan utvikle, produsere og vedlikeholde biler mest effektivt og hva som kan tilbys av bil utenom selve den elektriske drivlinjen. Og det er de såkalte dinosaurene i bransjen best på.

Tesla var tidlig ute og har hatt et forsprang, men de skal passe seg for å tro at veldig mange vil kjøpe Tesla uansett. Selv om man får det inntrykket fordi fansen er overrepresentert i sosiale media, så viser undersøkelser at det er kun 4% av nybilkjøpere som vil velge elbil fra Tesla uten å vurdere alternativene. Det bør være et tankekors når man vet at de inntil nylig omtrent har hatt elbilmarkedet alene.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

Prøv heller å se på hva de bruker av strøm.

EPA tall på taycan er halvparten av tesla S I praksis bruker de det samme. 

Alle tester viser at i forhold til vekt, frontareal, cw verdi er VAG helt på linje med de beste. Teslabjørn har testet alle 58kwh id3 modellene.

Polestar har litt avvik i forbruk i forhold til front areal og vekt. 

Tester av mustang mk e viser at i praksis bruker den rimelig likt med id4 tesla y og bmw ix3. Dette er helt logisk da alle har omtrent samme batteri og samme virkningsgrad på motorer.   

Så å tro at det er store forskjeller mellom el bilers virkningsgrad er tull. Karroseriene er ulike og at det her blir forskjeller er helt logisk og har ikke noe med virkningsgrad å gjøre. 

Setter du en vw platform under en tesla 3 vil du knapt merke forskjell i forbruk. Det er min påstand. 

 

En elmotor er ikke lik enhver elmotor, på samme måte som en 2000 kubikk bensinmotor ikke er lik enhver 2000 kubikk bensinmotor. 

For eksempel: BMW hadde ikke lansert deres 5. generasjon motor og girkasse i iX3 (som er deres 2. masseproduserte elbil), dersom det ikke var noen forskjell på teknologien. Hadde elmotor vært elmotor, så ville vi hatt den minst 10 år gamle i3-motoren i iX3. Om ikke enda eldre, siden drivlinjen i i3 ble brukt i et testprogram i flere år før i3 ble lansert.

Eller så kan vi gå til motorsportverden: Audi og BMW trekker seg fra øverste nivå i elbilmotorsport fordi reglene begynner å bli et hinder for dem i videreutvikling av elmotoren og resten av drivlinjen. De har nådd toppen av hva de kan gjøre innenfor regelverket til serien. Det i seg selv er et ganske tydelig bevis på at de som jobber med utvikling av elektriske drivlinjer, mener det er en forskjell på de.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (19 minutter siden):

En elmotor er ikke lik enhver elmotor, på samme måte som en 2000 kubikk bensinmotor ikke er lik enhver 2000 kubikk bensinmotor. 

For eksempel: BMW hadde ikke lansert deres 5. generasjon motor og girkasse i iX3 (som er deres 2. masseproduserte elbil), dersom det ikke var noen forskjell på teknologien. Hadde elmotor vært elmotor, så ville vi hatt den minst 10 år gamle i3-motoren i iX3. Om ikke enda eldre, siden drivlinjen i i3 ble brukt i et testprogram i flere år før i3 ble lansert.

Eller så kan vi gå til motorsportverden: Audi og BMW trekker seg fra øverste nivå i elbilmotorsport fordi reglene begynner å bli et hinder for dem i videreutvikling av elmotoren og resten av drivlinjen. De har nådd toppen av hva de kan gjøre innenfor regelverket til serien. Det i seg selv er et ganske tydelig bevis på at de som jobber med utvikling av elektriske drivlinjer, mener det er en forskjell på de.

Prøv å mål virkningsgrad på en manuell gearkasse på 70 tallet og en gearkasse i  dag.

Forskjell er det nok men at den vil påvirke bilens energiforbruk i stor grad er lite sannsynlig. Den store forskjellen på gear kasser er flere utvekslinger. Det har mye større betydning enn de mekaniske tapene.

Prøv å regn ut hvor mye du sparer ved å gå fra 94-96% virkningsgrad på motor eller gear. Hvilket lufttrykk du har i dekkene har større betydning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel bare å teste en Model S 2019 modell før Raven oppgraderingen mot en som har Raven oppgraderingen det vel? Og det gjorde Bjørn Nyland. Var det noe sånt som 4% lengre rekkevidde bare på å bytte ut drive uniten i front på en SP100D. Er 4% ikke verdt å nevne? Kanskje for deg. Men for Tesla så er det tydeligvis det :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Trestein said:

Prøv å regn ut hvor mye du sparer ved å gå fra 94-96% virkningsgrad på motor eller gear. Hvilket lufttrykk du har i dekkene har større betydning

Den praktiske virkningsgraden for en elektrisk motor i en bil er nok vesentlig lavere. Du ender gjerne mellom 80 og 90% ett sted (når man tar med tap i giring). Når man bare oppgir ett tall så snakker man om maksimal virkningsgrad noe som bare skjer på ett turtall og en belastning. Når en produsent skal velge eller designe en motor er det dermed en avveining mellom siterbar virkningsgrad (I.e. virkningsgrad tunet for EPA, WLTP eller lignende sykler), praktisk virkningsgrad (I.e. virkningsgrad slik produsenten regner med bilen faktisk blir brukt, noe som kan være likt med testsyklen eller anneledes avhengig av modell og hvilket marked den adresserer) , vekt, effekt, kostnad. elektriske karakteristikker etc.

En praktisk motor har en karakteristikk som kan se litt slik ut: Synchronous Reluctance motor_03 - Electric Motor Engineering

Man kan designe for å maksimere virkningsgraden på det optimale operasjonspunktet, men man kan også designe for å få et bredere operasjonsbånd som kanskje gir enn lavere peak virkningsgrad men bedre effektiv virkningsgrad.

Skal motoren yte mye moment (for å trekke henger, optimere for aksellerasjon o.l.) må den kanskje designes slik at virkningsgraden ved lavere moment må ofres noe slik at effektv virkningsgrad ved normal bruk går ned.

Så selv om det er lite forskjell i toppvirkningsgrad kan det være betydelige forskjeller mellom motorer i praktisk bruk, det finnes også et ikke uvesentlig rom for å 'game' testsykler ved å optimere motorene for de

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

For eksempel: BMW hadde ikke lansert deres 5. generasjon motor og girkasse i iX3 (som er deres 2. masseproduserte elbil), dersom det ikke var noen forskjell på teknologien.

Nå er det flere parametre enn bare virkningsgrad som teller. To motorer kan ha veldig lik oppgitt virknignsgrad, men likevel være svært forskjellige.

Eksempler: Designet maks forsyningsspenning, maks effekt, vekt, kostnad, pålitelighet, operasjonsområde

Lenke til kommentar

Nå hevdet vel Munro selv i en tidligere video at det var svært liten forskjell på de ulike elmotorene til de forskjellige produsentene. De fleste hadde veldig lik konstruksjon, og virkningsgraden skilte bare noen få prosent.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Det tekniske forspranget er vel tatt av andre leverandører. VAG og Hundai er vel fullt på høyde med tanke på batterier/lading/elmotor biten.

De kan kanskje matche Tesla på enkeltparametre men de er ikke i nærheten av å tilby samme totalpakka.

Trestein skrev (19 timer siden):

Tror tesla trenger bedre kvalitet ikke bare karosseri men også ting som støydemping og hjuloppheng.

Tror du må oppdatere deg litt. Nettopp Munroe skrøt av hjulopphenget til Model 3 i sin første teardown video. Støydemping har også blitt mye bedre siden de første Model S kom. 

Trestein skrev (19 timer siden):

De lager faktisk biler etter T ford prinsipp. Det holder ikke i 2020.

2020 er over og Teslas salgstall er ikke enige med deg. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 timer siden):

Det det handler om til slutt er hvem som kan utvikle, produsere og vedlikeholde biler mest effektivt og hva som kan tilbys av bil utenom selve den elektriske drivlinjen. Og det er de såkalte dinosaurene i bransjen best på.

Tesla har blitt verdens høyest verdsatte bilprodusent blant annet fordi de har fokusert på den elektriske drivlinjen. Nå som de bygger fabrikk i Tyskland er det en brukbar sjangs for at de får oppjustert kvaliteten på karosseri osv. Merk at de fortsatt ikke trenger å bli 'best' på det, det holder lenge om de klarer å øke kvaliteten fra 'middelmådig' til 'bra' eller 'bra+'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

De kan kanskje matche Tesla på enkeltparametre men de er ikke i nærheten av å tilby samme totalpakka.

Tror du må oppdatere deg litt. Nettopp Munroe skrøt av hjulopphenget til Model 3 i sin første teardown video. Støydemping har også blitt mye bedre siden de første Model S kom. 

2020 er over og Teslas salgstall er ikke enige med deg. ;)

Litt rart at Ford ønsker å lisensproduserte vw sin plattform om den er dårlig.

Jeg ser mange Tesla FSD videoer. Som en «bonus» får jeg med lyder i bilene. Enten har samtlige fsd testere dårlige opphengskuler  eller er hjuloppheng ekstremt dårlig dempet. 

VAG solgte vel ca 10 000 000 biler i fjor. Tesla ca 500 000biler. Er det det du mener? 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 minutter siden):

Litt rart at Ford ønsker å lisensproduserte vw sin plattform om den er dårlig.

Hva har det med noe som helst å gjøre? Bare nok et 'hva med'? Også artig hvordan du snur 180 grader, først latterliggjør du Tesla for å bruke 'T-ford'-metoder, så er plutselig Ford bra nok allikevel. :D

Trestein skrev (25 minutter siden):

VAG solgte vel ca 10 000 000 biler i fjor. Tesla ca 500 000biler. Er det det du mener?

Så mange biler og allikevel er Tesla verdt mer på børsen.. Men jo, jeg vet jo at du setter uendelig mye mer pris på eksosbiler enn andre biler og derfor elsker de som produserer mange mange mange eksosbiler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

Hva har det med noe som helst å gjøre? Bare nok et 'hva med'? Også artig hvordan du snur 180 grader, først latterliggjør du Tesla for å bruke 'T-ford'-metoder, så er plutselig Ford bra nok allikevel. :D

Så mange biler og allikevel er Tesla verdt mer på børsen.. Men jo, jeg vet jo at du setter uendelig mye mer pris på eksosbiler enn andre biler og derfor elsker de som produserer mange mange mange eksosbiler.

Tror du må google litt T ford. Tips Produksjonsperiode.

Hva tesla er verdt på børsen har lite å si for den reelle verdien. Den settes som regel ut fra overskudd pr aksje. sist jeg sjekket var ikke tesla særlig gunstig.

Stråmann argumenter kan du spare deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Trestein said:

Hva tesla er verdt på børsen har lite å si for den reelle verdien. Den settes som regel ut fra overskudd pr aksje.

Det er riktig, men tidsaspektet er avhengig om selskapet er fullt etablert (kjørte business as usual i flere tiår) eller et ganske nytt vekstselskap.

VW vurderes ut fra neste kvartals forventninger, vekstselskaper ut fra forventninger over en mye lengre periode inn i fremtiden.

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Stråmann argumenter kan du spare deg for.

Om du ikke har noe bedre å komme med så...

Kan du ikke forklare hvilke andre elbilprodusenter som tilbyr en bedre totalpakke enn Tesla på den elektriske delen av drivlinjen, med omkringliggende herligheter? Det 'glemte' du i sted.. :p

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Det er riktig, men tidsaspektet er avhengig om selskapet er fullt etablert (kjørte business as usual i flere tiår) eller et ganske nytt vekstselskap.

VW vurderes ut fra neste kvartals forventninger, vekstselskaper ut fra forventninger mye lenger inn i fremtiden.

Som sagt. Hva tesla er vert aner ikke jeg. i går svingte verdien 20% på en dag. 

Det er mye. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Om du ikke har noe bedre å komme med så...

Kan du ikke forklare hvilke andre elbilprodusenter som tilbyr en bedre totalpakke enn Tesla på den elektriske delen av drivlinjen, med omkringliggende herligheter? Det 'glemte' du i sted.. :p

 

Taycan? Audi E tron? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Taycan? Audi E tron? 

Dyre, ineffektive, mye dårligere tilgang til ladere med høy effekt. Produseres dessuten i langt lavere antall, men du driter vel i CO2 så akkurat det argumentet venter jeg ikke at du legger vekt på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (51 minutter siden):

Dyre, ineffektive, mye dårligere tilgang til ladere med høy effekt. Produseres dessuten i langt lavere antall, men du driter vel i CO2 så akkurat det argumentet venter jeg ikke at du legger vekt på.

Taycan har en startpris på linje med modelS. Etron noe billigere enn X

De lader hurtigere, de lader tilsynelatende raskt i et vesentlig større temperatur område, de mister ikke kraft som funksjon av batterinivå og de har tilsynelatende mindre tap. 

Resten av kommenteringen din er fjas

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...