Gå til innhold

Skal kjøpe videokamera

Anbefalte innlegg

Har ikke følgt så mye så skjer på det digitale videokamera marked i det siste, så kunne noen si meg hva jeg bør se etter i et kamera for at det skal være verdt og kjøpe det.

Skal bruke det til å filme turer, ferie osv... og filmer (manus) osv..........

Kan redigere, bruker et mer avansert kamera på skolen, nemelig Canon XM2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste digitale videokameraene er gode. Oppløsningen på tv-skjermen setter begrensninger på kvaliteten før kameraene gjør det. Det som jeg synes er viktig, er at en ikke får motorstøy fra kameraet inn på båndet når en filmer. Det får jeg på mitt kamera (Canon MVX2i). Det fikk jeg ikke på det jeg hadde før (Panasonic), for det var litt større, og hadde dermed større avstand mellom motor og mikrofon. Canon-kameraet har bedre bildeoppløsning (1.3 mill punkter), men jeg ser liten forskjell i kvalitet på tv (jeg brenner filmene på dvd). I tillegg er det greit med innebygget analogkonverter (analog - inn), slik at du kan digitalisere eldre vhs-opptak via dv-kameraet.

Lenke til kommentar

kan ikke hjelpe før du presiserer. Du skriver ferie og turer og sånn. Vil det si at det aldri blir mulighet for kortfilm? Prioriterer du video foran stillbilder? Er stillbilder i det hele tatt viktig (kanskje har du dedikert stillbildekamera)? Har du forhåpninger om å bli en bedre og mer avansert fotograf? Kommer du fra en speilrefleksfotobakgrunn? Har du widescreen-TV? Bryr du deg om datakompatibilitet á la bluetooth? Er du interessert i lyd såvel som bilde?

dersom du svarer nei på alle disse spørsmålene er vel det egentlige svaret at et hvilket som helst kamera av et hvilket som helst merke vil gjøre jobben utmerket! Det finnes ikke DV-kamera med DÅRLIG lyd- og bildekvalitet, kan man vel sånn relativt sett si pga de teknologiske nyvinningene man har på elektronikkfeltet.

men presiser gjerne litt ja.

Lenke til kommentar

Kortfilm - Ja

Video foran stillebilder - Ja

Stillebilde viktig - Ja

Eget kamera for det - Ja

Vil bli bedre og er bedre, får opplæring på skolen - Ja

Speilrefleks - har men er ikke proff

Widescreen - Nei, kommer

Blåtann til Data - Ja

Lyd - Ja, men tenkte på en ekstern enhet for det

Håper det svarte på spørsmålene dine Ursa.

;)

Lenke til kommentar

OK unnskyld at jeg var så kvass :) Jeg har vel bare svart litt for mange ganger på den derre "Hjælp mæ! Ingen kunnskap! Vil ha mest mulig for minst mulig!" (Litt på spissen, men ditt spørsmål var ikke helt sånn da :))

øhm.... BRA DU ER INTERESSERT i å gjøre mer enn bare å peke og lagre! Kjempeflott faktisk!

Så hmm.... Du skriver du vil lage kortfilmer også... Da tror jeg du MÅ ha widescreen.... Alle kamera har jo widescreen-funksjon. Men kun Sony har en del modeller med dette på "ekte" måte på konsumentkamera. Du skriver at du har speilrefleks, det er flott, for da kan du alle de manuelle funksjonene og veit at om du skal bruke det proft så MÅ du ha kontroll over fokus, blender, lukker, hvitbalanse og lydnivå....

Du skriver ikke så mye om hvilket prisnivå du vil ha? Men om du er i nederste sjiktet må du sjekke ut:

Sony TRV80 - har widescreen, masse manuelle kontroller og stor LCD

Sony PC330 - har widescreen, masse manuelle kontroller

Sony TRV33 - bra "nødløsning", har widescreen

Du som har lyst til å lage kortfilmer bør sjekke ut disse, som ligger en prisklasse over:

Sony DSR-PDX10 - har widescreen, alle manuelle kontroller, stor LCD, manuelle lydnivå OG medfølgende lydadapter og en halvbra ekstern mikrofon.

Sony DCR-TRV950 - har alt som PDX10, unntatt lydadapter og mikrofon, men det kan du kjøpe når du har råd (Men da mye dyrere)

JVC GR-PD1 - virker VELDIG spennende. Nylige tester av PAL-versjonen virker svært optimistiske.. Og de fleste nevner at 16:9-videoen fra dette kameraet er kanskje det beste man kan få tak i. Men dette kameraet trenger også en ekstern mikrofon (tilleggsutgift).

Canon XL1S - har desverre ikke skikkelig widescreen, MEN utskiftbar optikk... mmm lekkert.

Canon XM-2 - har alt av manuelle kontroller (inkl. lydnivåer) men desverre bare en slags kvasi-widescreen lik den i gamle kameraer.

Selvfølgelig har vi gamle travere som TRV-900, VX2000 og PD150 (og også VX2100 og PD170) men ingen av disse har ekstra widescreen, så du må kjøpe en ekstra linse til ca 5000 for disse om du skal ha dette.

ALLE kameraene jeg har nevnt her er dritbra, og vil gjøre jobben. Jeg sier at skal du lage film, så MÅ du bruke widescreen. Fullscreen er trangt og "ekkelt" når du har jobbet med widescreen en stund. Og alle fjernsynskanalene har jo begynt å sende i widescreen, så det er ikke lenge før alle fullscreenkamera føles gammeldagse.

MEN når det er sagt så har man jo ikke noe å gjøre med en film om man har en god historie. Og har man DET, så teller det langt mer enn noe annet. (Det er en klisjé, men det er en grunn til det).

Grunnen til at jeg er så usannsynlig opphengt i widescreen, er at det er den veien fjernsyn går, og film har vært laget kun i widescreen siden ca 1940 (smekk til de som fant ut at fjernsyns-billedrøret skulle lages i 4:3 - har laget MASSE klurr for filmfolk)

Bare send en privat e-post om du skal ha noe mer hjelp. Jeg er kanskje den største fanatikeren i Norge når det gjelder videokamera (Jeg PRØVER å slutte å interessere meg for det, men det går ikke! :))

lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen Takk Ursa.

Jeg kan endel om digitalkameraer, kanskje ikke så mye som deg, men jeg har hatt flaks med å kjøpe "dyrt" utstyr og vil ikke bomme på en så bra ting.

Elsker og rediger filmer, men det jeg mnete med widescreen er at jeg ikke har widescreen tv ennå, men støtter deg 100% og ha widescreen på kamera osv........

Lenke til kommentar

Til Ursa event andre Sony-kjennere

Du nevner en del Sony-kameraer som har ekte 16:9, men nevner ikke DCR-PC105 som Elkjøp selger til samme pris.

I produktguiden på Akamera er det ikke angitt om kameraet har ekte 16:9 i motsetning til for TRV33 som det er angitt at har det, jf.

Akamera

Vet du/dere om PC 105 har ekte 16:9?

Lenke til kommentar

PC105 har ekte widescreen ja..... mener det er PC105, PC330, TRV80, TRV33 (kanskje TRV19 og TRV22 også?), TRV950 og PDX10 som er alle kameraene med ekte widescreen.....

Jeg tror man finner ut om kameraet har ekte widescreen ved å skru mellom 4:3 og 16:9 og se om man får videre vinkel på 16:9... For dersom man gjør det, så har man ekte widescreen.... (Men benytter en bredere del av CCDen, og derav bruker man mer av linsa også... Og får skikkelig vidvinkel som en del av pakken).

lykke til!

Lenke til kommentar

kompis av meg kjøpte Sony PDX10 fra www.videoutstyr.no.

De eneste butikkene i Norge som handler proffutstyr er:

www.video4.no

www.videoutstyr.no

www.2mtv.no

du har også andre, som har litt, men som ikke er spesialisert:

www.donedeal.no

www.xd.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...