Gå til innhold

Montasje av elbil lader så rimelig som mulig

Dolg_313

Anbefalte innlegg

Lager ny tråd om dette, siden det ikke er relevant til min andre tråd om elbil kjøp direkte.

Kommer nok til og kjøpe meg en smartlader fra Tibber, men jeg skal innrømme at jeg er idiot på dette temaet, så jeg må spørre her: er det somregel billigst å ta kontakt med en elektriker privat og be om å få den montert, eller er det som regel lurere og få tilbudet gjennom forhandleren som selger bilen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta kontakt med flere aktører og høre hvilke priser de har. Det er mulig de kommer med tilbud som dekker forskjellige behov, så se gjerne på hva du får av funksjoner.

Husk at laderen skal stå der i flere år, og i fremtiden kan det være lønnsomt med ladere som kan kjøre strømmen begge veier for å flate ut forbruket de delene av døgnet der strømmen er dyr. En tomannsbolig bruker kanskje 25-35 kWh på et døgn, så har du et stort nok batteri på bilen til å jevne ut forbruket er det mulig å spare mange kroner.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når du ber om tilbud, må du også informere om hvordan strømmen skal kobles, egen kurs fra sikringsskapet eller bruke eksisterende kurs til garasjen. Også viktig om du må grave ned ny kabel hvis garasjen står et stykke unna. "Tilbud" inneholder vanligvis billigst mulig løsning, dvs tilførsel kommer som tillegg. Finn ut eksakt hva du trenger av overspenningsvern, sikringer, kabler og annet, og be om tilbud på dette.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Kan være greit å høre med elektriker på forhånd også.

Jeg gjorde det andre veien og kjøpte alt jeg trengte hos Elektroimportøren.
Nå finner jeg ingen som vil montere det for meg siden jeg ikke har kjøpt det hos dem 😛

De som vil gjøre det for deg, er de du ikke vil at skal gjøre det
Som regel er dette folk med dårlig rykte som ikke får jobb, men det finnes unntak.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar. Fikk svar fra Tibber om at løsninger som sender strøm tilbake til nettet ikke er i Norge, men er ett pilotprosjekt i USA, men at de kommer til og implementere det når det er tilgjengelig. Skal visst bare være en software oppdatering som skal til og muliggjøre det.

Men de hadde og ladeboks med installasjon til, tror det var 6000 og det tror jeg er en veldig fin pris.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

6000,- for bare monteringen? Og så kommer boksen i tillegg ja?

Sorry, skumleste første gangen og siden summene var like tok jeg de for og være det samme. Det var 6900 for boks og 6900 for montasje, visst. My bad.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...