Gå til innhold

Tm803 vs NX7000 vs NC6000 vs [ditt forslag]


ponke

Anbefalte innlegg

Hei Kjello2

 

Det har vært meget interresant og følge denne tråden. :D

 

Det store spørsmålet: Har maskinen du til slutt havnet på, stått til forventningene dine?

 

Det er sikkert flere som lurer på dette.

Sitter nå på en N800w med:

UXGA-skjerm

Ati Radeon FireGL Mobility 9000

P4m 2,2Ghz

1GB Minne

60GB HD

CD-RW/DVD-R (alltså, leser for dvd og skriver for cd)

Med portreplikator (som gjør at tastaturet stiller seg litt opp, noe som gjør den bedre å skrive på til og med, denne kjøpte jeg til etterpå)

 

Først, batteritid; Testet maskinen for 2 dager siden, rundet 2 og 1/2 time, noe som er greit nok for meg. Den trådløse multiport-modulen har meget god dekning i huset i samarbeid med en trådløs router av merket SMC. Har også blåtann-modulen og GSM/GPRS-modulen, men har ikke testet de mer enn at de fungerer og er helt nye. :thumbup:

 

I bruk:

Maskinen er solid, en av de mest solide maskiner jeg har brukt. Ingen knirk eller plastikkknekk her. Skjermen tror jeg nærmest er beskyttet for direkte slag. Hele kabinettet skal være i magnesium og annen metall = solide greier. For når denne er lukket, er den klar for action :p Lokket "smekkes" på plass og holdes der av en gigantisk lås, som er lett å åpne med ene hånda. Maskinen i seg selv er kjølig på tastaturområdet, og blir ikke ubehagelig varm når den er i fanget. Den optiske enheten er på venstre side, noe som er behagelig for høyrehendte, synes jeg. :thumbs:

 

Tastaturet syntes jeg var "OK" når jeg fikk den for noen dager siden, men etter å ha blitt vant med tastenes nye posisjoner, synes jeg at det er veldig bra og bedre desto raskere man skriver...! Linjeskift-tasten er dessverre bare "1-linjers", men det har bare gjort at jeg er klar over at jeg bare trykker på den nedre delen av linjeskift-tasten på vanlige tastatur også. Ellers er sticken og pad'n greie i bruk og med gode taster. Plassen hvor man viler håndleddene under tastaturet har en slags gummi-lignende konsistens, men ikke sånn ordentlig gummi, mer som den gummien på siden av MX700 og MX500-musene fra Logitech, sånn som er lett å tørke av om det skulle være noe klamt etter bruk. :thumbs:

 

Støyen er moderat, maskinen er ganske stille når den brukes med maks hastighet til tekstbehandling, og når man kjører den hardt, vel, da legger man ikke så mye merke til vifta da, man ofte har mer støy fra spillene man spiller enn vifta... Jeg synes den kunne støyet mindre når den ikke gjør noe spesielt, men det er så moderat at jeg ikke hadde noen særlige problemer med å sove til lyden. :ermm:

 

Ytelsen er god, meget god. 3dmark 2001SE suser for eksempel ivei til poengsummer tett oppunder 7000. Alt i alt går det meste fort og greit på denne maskinen. Og man kan spille spill i 800*600 uten at det ser stygt ut pga stor oppløsning på skjermen. :thumbs:

 

Alt i alt, en knallmaskin. Dog har jeg lagt den ut for salg i tilfelle noen andre har lyst på en knallmaskin med alt tilbehør (trådløst-nettverk, blåtann og gsm/gprs-modul med plass til sim-kort) fordi jeg kanskje ikke blir tilfreds denne i lengden.

 

Om dere har noen spørsmål, sleng de ut :)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synd du ikke driver med 3D programmer ala max og maya, da hadde du blitt imponert av det skjermkortet. Stor forskjell mellom radeon 9000 og fire GL 9000 på den fronten.

Sikkert nok. Drev litt med 3d-modellering før. Med et Ti4200, var forferdelig :p

Kanskje dags å leke litt igjen :p

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Jeg har selv en HP NX7000 og må si meg uenig i noe av det som blir sagt her.

 

Den har et Radeon 9200M skjermkort, og det er IKKE dårligere enn 9000 som noen påstår. Dette iht tester og iht egne benchmarks mot andre PC'er med 9000.

 

Skjermen er fantastisk, den er veldig praktisk både til programmering (flere vinduer ved siden av hverandre) og film/grafikk/spill. Selv får jeg 3 OpenOffice vinduer med 100% zoom ved siden av hverandre uten problemer.

 

Batteritiden ligger på ca 4h20min, og jeg kjøpte min før den egentlig kom i Norge - så det er mulig dette er forbedret. WLAN er flawless og DVD+RW er greit.

 

Det eneste jeg vil utsette er størrelsen, men det spørs jo på behovet. Vil du ha widescreen og tunge specs må du regne med noe annet enn ultramobile.

Endret av styles.no
Lenke til kommentar
Jeg har selv en HP NX7000 og må si meg uenig i noe av det som blir sagt her.

 

Den har et Radeon 9200M skjermkort, og det er IKKE dårligere enn 9000 som noen påstår. Dette iht tester og iht egne benchmarks mot andre PC'er med 9000.

 

Skjermen er fantastisk, den er veldig praktisk både til programmering (flere vinduer ved siden av hverandre) og film/grafikk/spill. Selv får jeg 3 OpenOffice vinduer med 100% zoom ved siden av hverandre uten problemer.

 

Batteritiden ligger på ca 4h20min, og jeg kjøpte min før den egentlig kom i Norge - så det er mulig dette er forbedret. WLAN er flawless og DVD+RW er greit.

 

Det eneste jeg vil utsette er størrelsen, men det spørs jo på behovet. Vil du ha widescreen og tunge specs må du regne med noe annet enn ultramobile.

Til min kjennskap har ingen i denne tråden ytret at R9200 Mobility er dårligere enn R9000 Mobility. Vi har faktisk ikke snakket så mye om denne maskinen, selv om det er en av de 2 jeg har her på pulten nå. Ellers stemmer dine erfaringer med denne maskinen angående skjerm og batteritid godt med mine her hvor jeg sitter og sjekker slikt nå. Den jeg har har en 1680*1050 skjerm, meget fargerik og klar, synes jeg. 2 hw.no-sider ved siden av hverandre er ingen problemer. Den er ganske stille, vifta starter litt her og der, men aldri noe særlig lenge om ikke man kjører noe tungt, og den stanser kjapt etter at man har stanset hva slags ilter aktivitet man drev med. Hyggelig maskin, ganske robust også, trykte godt på skjermlokket, og ingen forstyrrelse på bildet var å spore. Flotte greier :)

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

HP CPQ NX7000:

 

CPU: Pentium-M 1,6Ghz

WLAN: Ja (Intel, del av Centrino-pakken)

BT (Bluetooth/Blåtann): Ja (integrert)

Kortleser/diskettleser: SD-Minne kort-leser integrert i fronten

GFX: Ati R9200 Mobility (avslørt av flere som et overklokket R9000/modifisert fra Ati eller noe slikt, men tilsvarer R9200 og er derfor merket som det)

OS: Windows XP Pro No

Inndata-enheter: Tastatur (stor linjeskift-/mellomrom-tast og eller et såkalt 100% (sier CPQ) tastatur) og touchpad ( ingen pinne 8-| )

HD: 60GB 5400RPM

RAM: 512MB DDR

Høytalere: JBL Pro, en på hver side av tastaturet (på toppen faktisk)

Skjerm: 1680*1050-skjerm

Optisk enhet: Kombinert CD-brenner og DVD-brenner

 

 

3DMark 2001SE: 7750-7760 med Norton Antivirus kjørende i bakgrunnen og med SP1 installert

Ellers rask og responsiv maskin

 

Batteritid: Litt over 4 timer

 

I bruk:

Skjermen er godt beskyttet mot slag og støt, lokket går å trykke inn noe, men jeg fikk ikke til å lage forstyrrelser på bildet av den grunn. Man kan dog vri skjermen noe om man tar tok på hver side av skjermen og vrir motsatt. Men fortsatt ingen forstyrrelser, virker som om lokket er ganske romslig for skjermen. Tastaturet er midt på treet, syntes tastaturet på N800w var bedre, selv om det var mindre. Dette tastaturet har taster hvor tastene ikke har så lang dybdeforskjell mellom inntrykt og ikke som på N800w. Så selv om linjeskift- og mellomromstasten er større her, så oppleves tastaturet på N800w som noe bedre, mer solid og mer treffsikkert.

 

Maskinen er meget stille, jeg installerte et program som gjør at den kjører dynamisk prosessorhastighet på batteri og vanlig strøm, og vifta starter bare når jeg kjører noe tungt, og selv da støyer den ekstremt lite i forhold til N800w som man hørte godt. Viften er også noe dypere i støyen den produserer, noe som gjør at støyen forsvinner lettere blant andre lyder/annen støy som er i rommet. Men nå sitter jeg med 6 vinduer oppe og Winamp 5 kjørende, den produserer ingen støy, min viftefrie Maxtor 5000XT eksterne harddisk støyer faktisk mer (selv om den bare er 5400RPM til og med). Området under tastaturet er laget i plastikk med metallfarve. Stilig, men blir oppvarmet av mine egen kroppsvarme slik at det blir lettere klamt. Her var N800w bedre da den hadde en kjølig følelse pga metallkabinettet. Ellers blir det ikke noe særlig varmt å bruke maskinen, har ikke prøvd å bruke den på fanget enda, men den blir ikke like varm som N800w, så jeg regner med at den er bedre her. Skjermen er klar og skarp. Jobber med 2 vinduer ved siden av hverandre nå, og det oppleves som behagelig og ikke særlig trangt.

 

Spillytelsen og ytelsen generelt er meget god. En overraskende ting er hvor godt denne skjermen skalerer oppløsningerer. Spilte CS i går, i 1280*1024, og det ser selvsagt ut som om det ikke er ment for bredskjermsformatet, men langt fra så ille som jeg trodde. Siktet er for eksempel like fint og skarp som det skal være, noe den ikke var på en Acer TM634LMi jeg hadde (med SXGA+), dette kan være pga siktet lander i midten, men allikevel så viser dette at bredskjermer ikke er så ille til spill som noen kan ha trodd. Forholdene mellom høyde og side-bevegelse med musen og hva man ser på skjermen kan være ekkelt i begynnelsen, men dette er en vanesak. Tok 15 minutter så var jeg tilbake til mitt vante jeg, og å spille som snikskytter med scout var ingen problemer :)

 

Alt i alt en knallmaskin som faktisk kunne bruke samme portreplikator som min N800w da de har revidert designet på portreplikatoren og fjernet bøylen på høyre side (denne maskinen er bredere enn N800w og før så var det bare plass til 15" eller mindre på portreplikatoren av denne typen, hurra for revideringer og oppgradering :)). Et godt kjøp om du får tak på denne maskinen i alle fall. Jeg finner dessverre ingen andre NX7000 til salgs akkurat nå med 1680*1050 og BT/WLAN integrert... Finner du en, kjøp den :)

 

Maskinen HP CPQ NX7000 synes jeg passer best i klassen multimedia/hjemmeportabel (ikke helt portabel, men går å ta med seg rundt, plus den yter så godt og har en så god skjerm at den egner seg for multimediabruk).

 

Hadde jeg måtte gi denne maskinen en karakter, hadde det blitt 9.5/10

 

Den får trekk for:

Plassering av lydutganger merk at det er også et plus for noen at de er i fronten, men for meg og mange andre er dette helt forferdelig. (Strømkontakten er på høyre side = huffameg...) Men kjøp en portreplikator, og problemet er løst (Billig og bra!), og du får med et ekstra adapter = enklere å ta med maskinen når du skal bort. :)

Litt for lett å få vifta til å starte om man ikke stiller inn prosessorhastigheten vha et program ala SpeedswitchXP (enkelt og bra program)

 

Dette var det jeg kom på i farten, si ifra om det er noe spesielt dere vil jeg skal sjekke ut, eller om dere kom på noe jeg har helt glemt av :)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...