Gå til innhold

Kreve større stilling - hva sjekkes?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har (med hjelp av Fagforbundet) krevd en større stilling. Dette er nå hos en konsulent til sjefen.

Det jeg lurer på, er hva de sjekker nå?

Jeg skjønner at de sjekker om det trengs folk. Men ser de på noe annet?

Endret av NiceHorse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5147c...f12
NiceHorse skrev (17 timer siden):

Hei!

Jeg har (med hjelp av Fagforbundet) krevd en større stilling. Dette er nå hos en konsulent til sjefen.

Det jeg lurer på, er hva de sjekker nå?

Jeg skjønner at de sjekker om det trengs folk. Men ser de på noe annet?

De sjekker antakeligvis om kravet er rettmessig eller om det er noen juridiske smutthull de kan benytte seg av? 

Anonymous poster hash: 5147c...f12

Lenke til kommentar

Eg antek at ettersom du får bistand frå fagforbundet så gjeld dette eit krav om større stilling som tilsvarer det du faktisk har jobba dei siste 12 månedane med heimel i arbeidsmiljøloven?

I så tilfelle består sjekken av å kontrollere at du oppfyller dei formelle krava til å kreve utvida stilling, deriblant om meirarbeidet er å ansjå som jamnleg arbeid, at arbeidet innafor berekningsperioda kan dokumenterast osv.
Ved eit slikt krav om utvida stilling så er det i utgangspunktet ikkje eit tema om arbeidsgiver meiner at det trengs meir folk, har du hatt 50% stilling men i praksis har jobba 100% siste året så er det i seg sjølv dokumentasjon på at arbeidsgiver treng meir arbeidskraft enn det som er tilsatt på papiret.

Dersom det er snakk om å kreve fortrinnsrett som deltidstilsett for ei utlyst stilling så er det litt andre ting som blir vurdert, deriblant om du er fast tilsett deltidstilsett, om du er kvalifisert til den fulle stillinga som har blitt utlyst, samt at du oppfyller dei øvrige formelle krava for å kreve fortrinnsrett.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

Allerede på det første ordet du skriver "kreve", går det av sirener og røde varsellamper.

Ja, du kan får mer av å kreve, men det er bare brødsmuler i forhold til hva du kan få hvis du bringer verdi i stedet for krav.

Her veit vi ingenting om omstendigheitene rundt kravet.
Det er ikkje noko i vegen for å kreve å få oppfylt sine rettigheiter etter arbeidsmiljøloven. Å kreve å få utvida stillinga slik at arbeidsavtalen stemmer overeins med det som ein faktisk jobber er like sjølvsagt som å kreve å få eit fullt ut forsvarleg arbeidsmiljø. Det er arbeidslivets spelereglar som tilseier at ein har krav på dette, ein står ikkje med lua i handa og spør fint om arbeidsgiver kan følge arbeidsmiljølova.
Det at arbeidsavtalen er beskrivande for arbeidsforholdet er viktig også for andre ytingar som arbeidsavklaringspengar og pensjonsrettigheiter.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Ja, jeg har krevd en større stilling da jeg har blitt lovt større stilling i ca. to år, men ikke fått det. Fått høre at det "kommer straks" flere ganger. Isteden får jeg vakter over min 70%-nattstilling, så at jeg jobber 100% hver måned.

Og forrige året når det ble utlyst en stilling i min enhet, sendte jeg en mail å skrev at jeg ønsket 30% av denne. Da hadde jeg hatt en full stilling. Men jeg fikk nei, da det skulle være vanskelig å forholde seg til to arbeidssteder og to sjefer. Fagforbundet sa at dette ikke var en bra nok grunn til å ikke gi meg 30% av den stillingen. Men jeg ville ikke krangle, uten ville vente når det kom en ny stilling i min bolig.

Men nå er jeg lei. Derfor har jeg nå krevd en 100%-stilling enligt loven.

Lenke til kommentar
Gjest 5147c...f12
BadCat skrev (13 timer siden):

Allerede på det første ordet du skriver "kreve", går det av sirener og røde varsellamper.

Ja, du kan får mer av å kreve, men det er bare brødsmuler i forhold til hva du kan få hvis du bringer verdi i stedet for krav.

I helsesektoren i Norge bringer du verdi til ledelsen ved å ha små faste stillinger og være tilgjengelig når det passer dem for ekstra vakter. Så nei, i den bransjen må man kreve. 

Anonymous poster hash: 5147c...f12

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...