Gå til innhold

Reklamasjon av MacBook Pro som blir varm under bruk

Anbefalte innlegg

Kjøpte en MacBook Pro 2019 modell fra Power. Denne mener jeg blir unaturlig varm, men verkstedet til Power er uenig. 

Et par faner oppe (Chrome/safari) samtidig som man lytter til musikk på Spotify er nok til å få CPU-en til å nå 60-70 grader med tilhørende viftestøy. Et digitalt møte eller å koble maskinen til en ekstern skjerm er en garanti for viftestøy og temperaturer mellom 70-95 grader. Litt krevende oppgaver sender CPU-en rett opp til 95-98 grader. 

Dette gjør maskinen bråkete, varm (ubehagelig å bruke) og batteritiden blir lite imponerende. 

Har så langt prøvd å sette maskinen tilbake til fabrikkinnstillinger og kjøre en «clean install» av all programvare. Har også prøvd å resatt blant annet PRAM og SMC.

Leverte maskinen til Power der jeg kjøpte den og fikk en lånemaskin; en MacBook Pro 2014 modell. Til sammenligning har denne fungert feilfritt med samme belastning som jeg kjører på 2019-modellen uten å starte opp viften en eneste gang. Dessuten har den bedre batteritid. 

Fikk svar fra verkstedet til power i dag: "Undersøkt maskinvaren internt og resatt PRAM og SMC(strømstyring mm.) En servicerens av maskinens kjølesystem er utført. Utført utvidet diagnosetest fra produsent uten at vi finner noen avvik med maskinvaren. Maskinen er testet under belastning uten å kunne finne noen avvik vedrørende temperatur. Ingen feil fremkommet under sluttest. Pris gjelder for undersøkelse, frakt og behandling av enheten."

Dette er et avslag og en regning på 500kr. Prisen er ikke så nøye, men at det ikke blir gjort noe er problematisk. Må ta stilling til om de skal vrake den eller om jeg godkjenner prisen. 

Har jeg noen rettigheter eller videre ledd jeg kan kontakte? Jeg vet ikke hva forventet temperatur er på disse maskinene. Men at viften til stadighet må starte opp under lav belastning og en driftstemperatur på 60 grader kan da umulig være forventet? At CPU-en flere ganger i løpet av dagen når nesten 100 grader ved lav belastning kan umulig være bra for maskinen. Videre har vi faktumet at batteritiden blir relativt dårlig av dette. 

Noen råd om videre kontakt med power og hva som er forventet av maskinen, eller hvilke rettigheter man har? 

Endret av Leifjerboa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leifjerboa skrev (41 minutter siden):

Fikk svar fra verkstedet til power i dag: "Undersøkt maskinvaren internt og resatt PRAM og SMC(strømstyring mm.) En servicerens av maskinens kjølesystem er utført. Utført utvidet diagnosetest fra produsent uten at vi finner noen avvik med maskinvaren. Maskinen er testet under belastning uten å kunne finne noen avvik vedrørende temperatur. Ingen feil fremkommet under sluttest. Pris gjelder for undersøkelse, frakt og behandling av enheten."

Ble servicerens utført før test under belastning?  Så kan det kanskje ligge der?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjette rensen har løst problemet og at det egentlig var støv som var årsaken.
Laptoper trenger en rense en gang i blant, spesielt om de blir brukt rett på duker, tepper, sengen osv.

Sjekk nå i det minste om problemet er det før du klager videre, ellers er vel forbrukerrådet veien å gå.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. 

Problemet er ikke helt nytt, men kan ikke med sikkerhet si når det oppsto eller om det "alltid" har vært der. Forhåpentligvis kan en rens for støv ha gjort susen. 

Hva er den ryddigste veien å gå frem da. Betale og hente den uten å klage noe som helst? For så å eventuelt ta opp tråden med dem om det ikke er bra nå heller?

Lenke til kommentar
Leifjerboa skrev (1 time siden):

Hva er den ryddigste veien å gå frem da. Betale og hente den uten å klage noe som helst? For så å eventuelt ta opp tråden med dem om det ikke er bra nå heller?

Jeg ville ha gjort det ja.
De har tross alt gjort noe som kan ha utbedre problemet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har vært en flittig Mac bruker siste tiåret, og har alltid brukt dem mye på fanget i sofaen uten problemer. Det har ikke gått med denne modellen. Enten blir den brukt på skrivebord eller med trefjøl/bok mellom fang og mac.

Så det var en mail jeg kunne kontakte hos Power med saken. Sendte en mail med hva de tenkte videre og hva de anså som rimelige temperaturer under normal drift. Antar det bare blir korte svar og jeg får maskinen i retur, så får jeg eventuelt se om problemet er løst i første omgang. 

Lenke til kommentar

Laptoper blir vel ganske varme? Min blir ihvertfall ganske varm hvis den er på fanget. 

Det som er irriterende kan være støy. Men grunnen til økt støy kan være støv eller at man anvender programmer som krever mye av pc'en, eller at pc'en er plassert på et sted hvor den ikke blir kvitt varmen særlig lett. 

Lenke til kommentar

Disse maskinene blir både svært varme og bråker svært mye. Det du beskriver høres dessverre normalt ut. Jeg har en tilsvarende som jobbmaskin, og det skal ikke mye til før "jetmotoren" starter. Den blir også urovekkende varm, men bruker den stort sett som stasjonær.

Lenke til kommentar

Apple kjører cpu temperatur helt om til max som er jeg tror er 100 grader på denne (Core i5-8257u). Så det er ikke nødvendigvis unormalt ved høy last. Heller ikke 60 grader ved lav last er unormalt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Oppimot 100 grader er normalt på de fleste notebooks om dagen. Det er først da de throttler, og de tar ikke skade av å kjøre på 100 grader. Grunnen til at de gjør dette, er for å få maks uttelling av ytelse. Det er har nærmest blitt norm ved maks belastning.

Chrome på Mac er døden. Det er fordi Chrome kjører alt i software, slik at det legger mer belastning på CPUen. F.eks. avspilling av YouTube i Chrome på en Mac, bruker ren software for avspilling og bruker unødvendig mye ressurser. Kjører du YouTube i Safari, så blir det avspilt med H.264-delen av CPUen, som er maskinakselerert. Da får man lavere CPU-bruk, lengre batterilevetid og en kjøligere Mac.

Teams er f.eks. helt forferdelig optimalisert etter det jeg kan se.

Har du tatt en titt på Aktivitetsmonitor når du opplever at det står på som verst? Her kan du liste prosesser etter enten prosessorbelastning eller f.eks. batteribruk.

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar og innspill. Må kanskje investere i en "bærbar plattform" for å kunne bruke den i fanget fremover. Forventer selvsagt noe varme, men ikke vært borti lignende før. Forskjell på ubehag og grenseland til vondt. Dessuten kjenner jeg meg veldig igjen i at "jetmotoren" starter, som kanskje er det mest sjenerende. 

Som dere sier og som jeg har lest etter litt googling er den nye generasjonen MacBook Pro generelt ganske varme maskiner. Synd at jeg må begrense meg mer på den nye maskinen enn den gamle traveren jeg hadde i 7 år før. 

Er egentlig en fast bruker av Chrome, men har eksperimentert en del med Safari da jeg leste det kunne hjelpe. Merket/observerte dessverre ikke noe særlig forskjell på temperaturen, så byttet tilbake. Kan godt hende mye av MS sin programvare er dårlige optimalisert, men har merket problemene på alt fra messenger-video, google-meet og zoom også uten at noen av dem nødvendigvis har optimal programvare selv. 

Har følgt nøye med på aktivitetsmonitor i både rolige perioder og varme perioder for å prøve å kartlegge problemet. Gjengangeren var at CPU ofte bare hadde 15-20% belastning, men temperaturen var på 70-80 grader med viftestøy. Tror nesten ikke jeg bikket 30% belastning noen av gangene jeg sjekket. Det var heller ingen programmer som brukte rare/unødvendige mengder datakraft. 

Snakket litt videre med Power som tar på seg kostnaden for turen til verkstedet og maskinen kommer i retur til meg, må si meg fornøyd med det. Fikk i tillegg et noe lengre svar fra dem, via verkstedet: 

"Viftestyringen fungerer parallelt med systemtemperatur for å kontrollere sistnevnte. Er systemtemperaturen lav slås den av eller spinner ved lavt turtall, ved moderat til høy belastning beroende på temperatur skrus viften opp mot fullt. Vi finner ingen verdier utenom spesifikasjon vedrørende systemtemperatur da vi har belastningstestet maskinen vha. produsentens verktøy. 

Innsendt maskin holder seg innenfor gitte temperaturkrav ved belastning ihht. testprosedyre for innsendt feilmelding angående temperaturproblemer."

Endret av Leifjerboa
Lenke til kommentar

Dette programmet ser ut til å gjøre det som jeg liker. Dvs å undervolte (ser nå at det ikke virker), slå av boost (men ikke på denne cpu) og sette en power limit på cpu. Men om det virker vet jeg ikke da jeg har ikke macbook selv. Jeg vet ikke hva som ellers finnes av muligheter til å begrense strømforbruket (og frekvens) på cpu på macbook.

https://volta.garymathews.com/

Edit: Jeg hadde følt meg tryggere og programmet hadde kommet fra Apple eller Intel.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Leifjerboa skrev (22 timer siden):

Takk igjen for svar og innspill. Må kanskje investere i en "bærbar plattform" for å kunne bruke den i fanget fremover. Forventer selvsagt noe varme, men ikke vært borti lignende før. Forskjell på ubehag og grenseland til vondt. Dessuten kjenner jeg meg veldig igjen i at "jetmotoren" starter, som kanskje er det mest sjenerende. 

Akkurat her så har Apple sitt på det rene. De kaller ikke maskinene sine laptops, men notebooks. Altså er ikke maskinen designet for å jobbe med i fanget. Ikke at det hjelper noe i ditt tilfelle men :)

Kona har en Dell ultrabook som hun bruker til Teams, den jobber seg i hjel hele dagen lang og vifta går på nesten maks konstant. Samme med en kompis som (ironisk nok) jobber for Dell. Dell Ultrabook. Vifta jobber på maks. Skal han vise fram et regneark i Excel, så tar det typ 5 minutter å laste det inn når han bruker videokonferanse (usikker på om han brukte Zoom eller Teams). CPUen blir rett og slett overbelasta.

Mao. det er mange som sliter med dette om dagen :) 

Forøvrig flott at Power dekket servicegebyret.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Er redd for at dere har rett i at dette er den nye normalen for "notebooks". Så får vel bare si meg meget fornøyd med Power denne runden. 

Skal for sikkerhets skyld se litt mer om jeg finner kriteriene som nevnes i linus tech sin video, bare for intel-Prosessor og kontrollere om det er noen avvik. Men antar løpet er kjørt her, dessverre. 

Takk for tips angående programvare som undervolter  prosessoren, men ser ikke for meg å begynne med dette. Er avhengig av en stabil maskin som bare funker uten at jeg må "tukle" i ny og ne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...