Gjest 56640...5ed Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 Hei, Jeg kjøpte i juli en helt ny bil (2020). Nå har den vært på verksted i 2 måneder, pga feil med batteriene (Dette er en elbil). Jeg leverte inn bilen i starten av januar. Eneste beskjed jeg får fra forhandler er at vi venter på svar fra importør for å finne ut av feilen. Slik har det nå vært i 2 måneder. Har jeg noen rettigheter? Kan jeg heve kjøpet? Hvordan skal jeg presse forhandler? (Jeg er kompensert i form av at jeg har fått en lik leiebil, men det holder ikke mtp. at min egen har vært inne i 2måender) Anonymous poster hash: 56640...5ed Lenke til kommentar
pedr0a Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) Hvis selgeren ikke får fikset batteriene innen "rimelig tid" så kan du heve. Det er vanskelig å si hva som konkret utgjør "rimelig tid". Varens art, forbrukerens formål med å anskaffe varen, mangelens art og om man har fått en erstatningsgjenstand er relevante momenter i en slik vurdering. Det at man har fått en erstatningsgjenstand kan ikke brukes som en unnskyldning til å hale ut tiden med å få mangelen fikset. Ved kompliserte mangler tar man utgangsunkt i hva som er vanlig reparasjonstid i bransjen for den type feil. Du har levert inn en ganske ny bil. Mangelen virker å være en komplisert feil på batteriene. Jeg vet ikke hva som er vanlig reparasjonstid, dette må man evt undersøke. 2mnd er i utgangspunktet lang tid. Spørsmålet er om det allikevel er "innafor" pga mangelens art, altså at den er vanskelig å utbedre og at man derfor må godta å være uten produktet litt lenger. I FKU-2019-153 var retting av skjermkort innen 2mnd ikke innen "rimelig tid". I FKU-2018-1339 https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2019000780&dokid=394685&versjon=1&variant=P& Tok det 2mnd før forbrukeren mottok reservedelen for å fikse bilsetet. Den innklagde skyldte på forsinkelse fra leverandøren. FKU uttalte at forsinkelse fra leverandøren er noe innklagde må bære risikoen for. Angående utbedringen la FKU vekt på at reservedelen var generisk og kom dermed fram til at utbedring ikke var gjort innen rimelig tid. Endret 7. mars 2021 av pedr0a Lenke til kommentar
Gjest 56640...5ed Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 pedr0a skrev (19 minutter siden): Hvis selgeren ikke får fikset batteriene innen "rimelig tid" så kan du heve. Det er vanskelig å si hva som konkret utgjør "rimelig tid". Varens art, forbrukerens formål med å anskaffe varen, mangelens art og om man har fått en erstatningsgjenstand er relevante momenter i en slik vurdering. Det at man har fått en erstatningsgjenstand kan ikke brukes som en unnskyldning til å hale ut tiden med å få mangelen fikset. Ved kompliserte mangler tar man utgangsunkt i hva som er vanlig reparasjonstid i bransjen for den type feil. Du har levert inn en ganske ny bil. Mangelen virker å være en komplisert feil på batteriene. Jeg vet ikke hva som er vanlig reparasjonstid, dette må man evt undersøke. 2mnd er i utgangspunktet lang tid. Spørsmålet er om det allikevel er "innafor" pga mangelens art, altså at den er vanskelig å utbedre og at man derfor må godta å være uten produktet litt lenger. I FKU-2019-153 var retting av skjermkort innen 2mnd ikke innen "rimelig tid". I FKU-2018-1339 https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2019000780&dokid=394685&versjon=1&variant=P& Tok det 2mnd før forbrukeren mottok reservedelen for å fikse bilsetet. Den innklagde skyldte på forsinkelse fra leverandøren. FKU uttalte at forsinkelse fra leverandøren er noe innklagde må bære risikoen for. Angående utbedringen la FKU vekt på at reservedelen var generisk og kom dermed fram til at utbedring ikke var gjort innen rimelig tid. Først og fremst, takk for svar. Problemet er at jeg ikke aner dette med tiden. Som du sier hva er lang tid for å få ordnet et slikt batteri. Videre vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem i prosessen. Ganske lei hele bilen - og 2 måneder på verksted begynner å bli drøyt uten å få noe ordentlig respons fra forhandler. Har du noen tips? Anonymous poster hash: 56640...5ed Lenke til kommentar
pedr0a Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) Du kan heve og foreta dekningskjøp. Dette innebærer en risiko fordi det kan hende at selger går til sak og at du evt taper saken og dermed ikke kan heve. Det eneste man kan gi er momenter som taler for at du bør kunne heve. Det er umulig å si for sikkert at du faktisk kan heve på grunn av sen utbedring. En ting å gjøre er å sjekke om batteriproblemer på el-bil vanligvis tar så lang tid. Her vil jeg anta at du kan forhøre deg med andre tilbydere som tilhører bransjen. Hvis de løser disse problemene på kortere tid, så vil dette være et moment for at du kan heve. Du kan også ta kontakt med forbrukerrådet, kanskje de har hatt lignende saker og kan gi mer råd om 2mnd er urimelig lang tid. https://www.forbrukerradet.no Du kan klage til forbrukertilsynet men saksbehandlingstiden her er lang. Å heve vil nok uansett bli en veldig lang prosess med mindre selgeren godtar at du hever. En ting du kan gjøre er å gi selger en "siste frist". Feks si at han får 2 uker til på å løse problemet og hvis ikke så ønsker du å heve. Blir dere ikke enige må saken gjennom forbrukertilsynet. Et annet alternativ er å foreslå omlevering. Da får du det samme produktet, også kan du håpe på at batteriproblemene ikke er vanlige ved bilen. Det er kanskje ikke optimalt for deg, men kan være en raskere løsning på konflikten. Edit: Angående omlevering står det i forarbeidene:"Bestemmelsen er ikke til hinder for at kjøperen, etter at selgeren har tilbudt en bestemt beføyelse, utnytter sin valgrett etter § 29 første ledd. Selgeren må i et slikt tilfelle bøye seg for kjøperens valg, med mindre valget er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader" Det er klart at hvis selgeren tilbyr retting, så kan du si at du heller vil ha omlvering. Om du har rett på omlevering, imens selgeren bedriver retting er jeg mer usikker på. Altså om valget, når det først er truffet er "låst" jf ordlyden "tilbudt" eller om det kan endres så lenge det ikke er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Jeg vil anta at et slikt valg er "låst". Endret 8. mars 2021 av pedr0a 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Gjest 56640...5ed skrev (På 7.3.2021 den 21.47): (Jeg er kompensert i form av at jeg har fått en lik leiebil, men det holder ikke mtp. at min egen har vært inne i 2måender) Kvifor ikkje? Når du har fått lik leigebil så slepp du å køyre kilometer på din bil. Jo lenger det går før du får din bil reparert og utlevert med lav kilometerstand jo meir lønnsomt er det for deg. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Trådstarter har ikke fått bruke sin eiendel på grunn av Tesla, og siden lånebilen er nettopp en lånebil så kan ikke trådstarter bruke den som sin egen. Trådstarter er også erstatningsansvarlig for eventuelle skader som måtte oppstå under lånetiden, sånn som for eksempel småriper i lakk. Hvis Tesla ikke tilbyr omlevering og krever at du venter på at hovedkontoret skal gi svar, så ville jeg gitt en konkret frist for heving. Og for de som lurer på hvorfor jeg spesifikt bruker Tesla her, så er det fordi dette er standard prosedyre for Tesla i reklamasjonssaker. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Rimelig tid for avhjelp er under 6 uker på PC'er og lignende, om man får lånegjenstand. For en bil vil jeg tro det er betydelig lengre, siden ulempene/kostnadene til selger og kjøper skal tas med i beregningen (om jeg husker loven riktig). Batterifeil er både avansert og dyrt, og det er omlevering av en bil også. Jeg vil tro rimelig tid er ihvertfall det dobbelte, og kanske mer. Dvs 3 måneder. Fasiten finnes på forbrukerklageutvalget sine sider, der du kan søke etter lignende saker. Evt spørre forbrukerrådet. Du burde gi selger en advarsel i god tid før du krever heving. Henvis gjerne til forbrukerkjøpsloven (google), der det står en paragraf om avhjelp og rimelig tid. Gi selger en frist, og evt hva du gjør om feilen ikke er fikset til da. Når rimelig avhjelpstid er gått ut, så har du mulighet å kreve omlevering (tilsvarende bil), eller du kan heve kjøpet (pengene tilbake). Om du hever kjøpet kan du foreta dekningskjøp av tilsvarende bil og få evt ekstrakost dekket av selger. Du har også krav på renter av kjøpesum siden kjøpet skjedde. Endret 11. mars 2021 av Axefjord Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Ikke godt å si hva som er "vanlig" i forbindelse med slike bilkjøp, men man skulle vel tro at forbrukerrådet er en bra plass å spørre om det. Man skulle vel kansje tro at prisreduksjon også var en mulighet hvis reparasjonen tar uforholdsmessig lang tid. https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Tror man må klage i rimelig tid for at ikke klageretten skal gå tapt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå