Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må hovedeier være med på overtakelse av bil, og hvem står som kjøper?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 20 år og skal kjøpe en bil. Min mor har vært god nok til å tilby å ha forsikringen gjennom henne, siden det vil koste 20% av hva det ville kostet å ha det på meg. Jeg tenkte da å sette meg som medeier (tror ikke dette har noe negativt å si mtp forsikringspris?) slik at jeg kan få omregistrert den på meg senere gratis. 

Det jeg lurer på er 

1. Må hovedeier, altså min mor, måtte være med på overtakingen, eller holder det at jeg ringer henne eller lignende angående Bank-ID og salgsmeldingen, og omregistreringen? For dette sendes vel inn når man overtar bilen?

2. Kan jeg, som medeier, stå som kjøper i kontrakten, siden jeg betaler? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan trygt stå som kjøper. Jeg kan for eksempel trygt stå som "kjøper" på en bil jeg vil gi til min mor.

Og skulle det være noe problem med overtaking kan du trygt "registrere" den på deg selv når du henter den, og så kjøre hjem og gå inn på vegvesen.no sammen med din mor når du kommer hjem og registrere den på ønsket måte. Koster ingenting ekstra!

Lenke til kommentar
Isra S skrev (På 7.3.2021 den 9.50):

Hei, jeg er 20 år og skal kjøpe en bil. Min mor har vært god nok til å tilby å ha forsikringen gjennom henne, siden det vil koste 20% av hva det ville kostet å ha det på meg. Jeg tenkte da å sette meg som medeier (tror ikke dette har noe negativt å si mtp forsikringspris?) slik at jeg kan få omregistrert den på meg senere gratis. 

Det jeg lurer på er 

1. Må hovedeier, altså min mor, måtte være med på overtakingen, eller holder det at jeg ringer henne eller lignende angående Bank-ID og salgsmeldingen, og omregistreringen? For dette sendes vel inn når man overtar bilen?

2. Kan jeg, som medeier, stå som kjøper i kontrakten, siden jeg betaler? 

Så spennende med bil! Et lite tips: Hvis du kjører uten skade i X antall år på din mors forsikring (og har vært hovedbruker av bilen) er det et veldig godt forhandlingskort å ha på hånden når du en dag skal forsikre kjøretøy selv.

1: Nei, hun ikke det, men det vil nok gjøre det litt enklere, spesielt hvis du kjøper bilen privat. 

Det er ganske vanlig å betale og omregistrere bilen før man overtar den. Noen syns det er nok å se at pengene ligger til utbetaling, andre SKAL ha pengene på konto før bilen overdras. Anbefaler denne guiden fra NAF om bilkjøp :)

2: Du kan skrive hva du vil i kontrakten, det er salgsmeldingen som har betydning for hvem bilen er registrert på. Som foreslått over kan du uproblematisk kjøpe bilen selv, og så registrere den på din mor og deg selv som medeier.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...