Redaksjonen. Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Brukte munnbind kan bli fundament for nye veier Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 (endret) Hjelpes, hvor er miljøkunnskapen?? Munnbind er plast og kan ikke brukes i veier (fundament, overflatebelegg = ender i mikroplast, mm). Det som foreslås her er forurensning. Bruken av plast må reduseres. Brenn plasten opp og lag energi i samme slengen. Endret 6. mars 2021 av TorHansen 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 Enig, med unntak av "Bruken av plast må reduseres". Det er ikke bruk av plast som gir et miljøproblem, det er misbruk av plastavfall som gir et miljøproblem. Plast er ikke et miljøproblem så lenge plastavfallet håndteres på riktig måte. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) TorHansen skrev (16 timer siden): Hjelpes, hvor er miljøkunnskapen?? Munnbind er plast og kan ikke brukes i veier (fundament, overflatebelegg = ender i mikroplast, mm). Det som foreslås her er forurensning. Bruken av plast må reduseres. Brenn plasten opp og lag energi i samme slengen. Kvifor kan ikkje plast brukast? Eit kjapt google-søk viser at plast i vei og gangvei ikkje er noko nytt fenomen. Sitat “It’s important that our plastics all fully homogenise into the mix,” MacReber wrote in a company frequently asked questions section. “There are therefore no plastics present in the end asphalt – just a polymer modified bitumen. So no microplastics are in the end asphalt mix, and no leaching of any plastics can occur.” https://www.globalcitizen.org/en/content/plastic-road-california-environment/ No kjenner ikkje eg alle detaljane og måtane det er brukt, men det verkar litt hastig å avfeie til dette formålet heilt utan vidare. Sitatet over kjem frå ein vei...produsent(?), så ein må vel ta med nokre klyper salt. Det beste er sjølvsagt å eliminere mest mogleg eingangsplast og unødvendig plast, men enn så lenge dette finnes er det fornuftig å sjå på ulike måtar å gjere nytte av materialet. Plast kan brukast opp att nokre ganger, men etter kvart er kvaliteten for dårleg. Dette er kanskje eit potensielt bruksområde som kan vere eit alternativ til å setje fyr på den. Eit viktig spørsmål er i så fall om plast kan forlenge levetida til asfalten eller redusere bruk av andre stoff i blandinga. Endret 7. mars 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 (endret) Stortsett det meste kan blandes i asfalten som fyllmasse, munnbind er ikke mitt førstevalg, foreksempel fin måte og bli kvitt noen utslitte vindturbin- vinger på. Endret 8. mars 2021 av Nautica Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 (endret) On 3/7/2021 at 11:02 AM, Simen1 said: Enig, med unntak av "Bruken av plast må reduseres". Det er ikke bruk av plast som gir et miljøproblem, det er misbruk av plastavfall som gir et miljøproblem. Plast er ikke et miljøproblem så lenge plastavfallet håndteres på riktig måte. Det er jo bare en illusjon å tro at alle vil rydde opp etter seg hvis det hadde vært tilfellet så hadde vi ikke hatt noen forsøpling av verdenshavene og det er før jeg nevner slike ting som tapt fiskeredskap. Mye av plastbruken er foreksempel helt totalt unødvendig når det finnes alternativer Hummerteiner av plast for eksempel. Går fint å lage hummerteiner av hamp (tau av hamp) istedet for plastikk/nylon Endret 8. mars 2021 av Lodium 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Lodium skrev (14 minutter siden): Det er jo bare en illusjon å tro at alle vil rydde opp etter seg Plast kan brukes uten å havne i havet/naturen. Plast kan brukes sånn at den havner i havet/naturen. Det blir for enkelt å bare anta at bruk og forsøpling er proporsjonalt uten å ta hensyn til hvilke produkter plasten brukes i, hvordan produktet brukes, hvem som bruker det og hvilken forsøplingskultur vedkommende lever i. Jeg velger å kalle plastproblemet for et søppelhåndteringsproblem, ikke et bruksproblem. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 24 minutes ago, Simen1 said: Plast kan brukes uten å havne i havet/naturen. Plast kan brukes sånn at den havner i havet/naturen. Det blir for enkelt å bare anta at bruk og forsøpling er proporsjonalt uten å ta hensyn til hvilke produkter plasten brukes i, hvordan produktet brukes, hvem som bruker det og hvilken forsøplingskultur vedkommende lever i. Jeg velger å kalle plastproblemet for et søppelhåndteringsproblem, ikke et bruksproblem. Nei, ikke i denne virkeligheten Det du snakker om er ett alternativt univers der alle er lovlydige, pliktoppfyllene og ingen er miljøsyndere med å kaste søppelet sitt der det ikke hører hjemme. Men jeg er enig at noe av plastforsøplingen kan reduseres med tiltak og holdningskampanjer 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Lodium skrev (9 minutter siden): Det du snakker om er ett alternativt univers der alle er lovlydige, pliktoppfyllene Nei, jeg snakker om vår egen planet der plast brukes på et utall forskjellige måter, av et utall forskjellige folk med forskjellige holdninger og praksis til avfallahåndtering. Altså stor variasjon i hvor godt plast holdes unna naturen. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 (endret) 9 minutes ago, Simen1 said: Nei, jeg snakker om vår egen planet der plast brukes på et utall forskjellige måter, av et utall forskjellige folk med forskjellige holdninger og praksis til avfallahåndtering. Altså stor variasjon i hvor godt plast holdes unna naturen. Nå er det dokumentert at plast allerede har funnet veien i økosystemet Når det regner plast og man har funnet plast i dyr og fisk så har man ikke lyktes å holde det unna naturen og det er heller ikke brukt på nytt før det altså havnet der. Plast holdes altså ikke godt vekk fra Naturen. Men du har ett poeng om at man kan redusere plast i Naturen med forskjellige tiltak og holdningskampanjer men å tro at man dermed fjerner all plast fra naturen er jo ikke koblet til vårt univers for du vil alltid ha noen i vårt univers som driter i det og kaster søppel der det ikke hører hjemme. Endret 8. mars 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Alt over samme kam, ingen nyanser - neivel. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 (endret) 12 minutes ago, Simen1 said: Alt over samme kam, ingen nyanser - neivel. Nyansene her er altså poenget jeg ga deg at man kan redusere plast i naturen med holdningskampanjer og tiltak dette er forutsatt at plast fortsatt benyttes eller produseres Alternativet er å slutte med plast i det hele å store men det ser jeg ikke på som realistisk. Men det er mulig å redusere plastbruken ganske kraftig. Endret 8. mars 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Munnbind brukes allerede på veier Må gå i sikksakk for å ikke tråkke på de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå