Marianne2020 Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 (endret) Styret i sameiet vårt består av styreleder (meg, jeg har vært styreleder i 10 år), 2 styremedlemmer, og 2 vara. De 2 styremedlemmene er tilsynelatende sure på meg for en sak jeg har håndtert feil (jeg tok en beslutning om å bestille utskifting av noen vinduer som ikke lot seg lukke uten å involvere styret). Dette har jeg beklaget og gjort mitt beste for å rydde opp i. Men situasjonen som har oppstått nå er at de begge to ignorerer meg (tar ikkje tlf, svarer ikke på noen spørsmål, svarer ikke på innkalling til arbeidsmøter) uten at jeg vet bakgrunnen for dette. Har spurt dem begge hva det er, men får ikke noe respons. De har derimot løpende kontakt bare de to. Dette er utrolig belastende for meg da de både nekter meg å ta beslutninger alene, OG nekter å jobbe sammen. Varaene er også temmelig lei. Vi har et stort prosjekt på gang (felles oppussing av bad), uavhengig av saken de er sure for, og nå er vi en måned på etterskudd i planleggingen med innleid prosjektleder fordi de ikke går med på å møtes for å diskutere viktige dokumenter (de bare ignorerer meg). Vi får ikke jobbet overhodet og alt står på vent. Jeg vurderer å forsøke å få inn noen andre i styret, men hvordan kan jeg gå fram? Varaene støtter meg, med siden styremedlemmene har flertall i alt som stemmes over (2 mot 1), så er jeg låst? Hvordan kan jeg gå fram for å få dem ut av styret? Andre råd? Endret 6. mars 2021 av Marianne2020 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Hvis ikke det løser seg ved at styremedlemmenes valgte periode er over nå (før juni i år)/de ikke gjenvelges, vil jeg tro at veien å gå er at det stemmes over forslag om at de skal fratre ved årsmøtet. Siste alternativ er ved å innkalle til et ekstraordinært årsmøte hvor da problemstillingen du tar opp i denne tråden er eneste sak. Sitat Ekstraordinært årsmøte Ekstraordinært årsmøte finner sted når styret finner det nødvendig, eller når minst to seksjonseiere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene ønsker det, og samtidig oppgir hvilke saker de vil ha behandlet. Kilde Sitat Årsmøtet kan når som helst med vanlig flertall vedta at et styremedlem skal fratre. Kilde 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Å være i permanent mindretall er en svært ubehagelig posisjon, særlig når man er styrets leder. Slike forhold må løses på årsmøtet, som er arenaen for å løse problemer knyttet til sammensetningen av styret. Problemet er at du som styreleder ikke har noen myndighet til å kreve ekstraordinært årsmøte - det er det styret som har. Hvis du ikke får gjennomslag i styret for et ekstraordinært årsmøte må du enten alliere deg med seksjonseiere som har mer enn 10 % av stemmene på årsmøtet eller vente på neste ordinære årsmøte. Det finnes flere muligheter her. Som nevnt har man løsningen å skifte ut styret. Man bør også vurdere å gjøre styremedlemmene oppmerksomme på at å forsinke og neglisjere styrets arbeid kan føre til at styremedlemmene blir erstatningsansvarlige overfor sameiet, hvis forsinkelsene ender opp med å føre til merkostnader på prosjektet. Møter de på innkalte styremøter? 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 I en slik situasjon kan du også ha anledning til å melde egenfratreden, jf eierseksjonslovens §55: "Når særlige forhold foreligger, har et styremedlem rett til å fratre før tjenestetiden er ute. Styret skal ha et rimelig forhåndsvarsel om fratredelsen. ". 1 Lenke til kommentar
Marianne2020 Skrevet 7. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2021 On 3/6/2021 at 12:48 PM, krikkert said: Å være i permanent mindretall er en svært ubehagelig posisjon, særlig når man er styrets leder. Slike forhold må løses på årsmøtet, som er arenaen for å løse problemer knyttet til sammensetningen av styret. Problemet er at du som styreleder ikke har noen myndighet til å kreve ekstraordinært årsmøte - det er det styret som har. Hvis du ikke får gjennomslag i styret for et ekstraordinært årsmøte må du enten alliere deg med seksjonseiere som har mer enn 10 % av stemmene på årsmøtet eller vente på neste ordinære årsmøte. Det finnes flere muligheter her. Som nevnt har man løsningen å skifte ut styret. Man bør også vurdere å gjøre styremedlemmene oppmerksomme på at å forsinke og neglisjere styrets arbeid kan føre til at styremedlemmene blir erstatningsansvarlige overfor sameiet, hvis forsinkelsene ender opp med å føre til merkostnader på prosjektet. Møter de på innkalte styremøter? De møtte omsider på forrige styremøte etter press fra varaene, da hadde det gått flere uker med forespørsler om møte som de ikke besvarte. Jeg ba om et nytt møte forrige måned for å behandle dokumenter relatert til oppussing av badene, har spurt når det passer og forslått datoer, alle henvendelser fra meg har blitt ignorert i flere uker nå. Det er satt opp et styremøte neste måned som de tidligere har sagt de kommer på, men hvem vet. Hvordan gjennomføres et eksraordinært årsmøte dersom styremedlemmene er i mot det? Du skrev at 10% må gå sammen å kreve møtet, kan det gjøres ved at enten styreleder eller vara samler signaturer, eller hvordan bør man gå fram? Og må man ha andre kandidater klar for å ta over vervene? Varene har neppe kapasitet til å ta på seg flere arbeidsoppgaver. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Det er ikke holdbart. Dette er grunnen til at man har varamedlemmer. Med tre styremedlemmer og to varamedlemmer er det nødvendige oppmøtekravet to stykker. Her må du være mer myndig som styreleder. Du setter datoer som i utgangspunktet passer for deg, og hvis det passer for minst ett annet styremedlem/varamedlem så er møtet spikret. Folk som ikke kan eller ikke svarer på henvendelser kan ikke få trenere styrets arbeid. Prosessen for å få til et ekstraordinært årsmøte er i korte trekk at saken fremmes på et styremøte (forslag om ekstraordinært årsmøte og hvilke saker som skal behandles). Hvis det forut for styremøtet finnes signaturer som svarer til 10 % av stemmene (dog minst to seksjonseiere) eller mer har styret plikt til å innkalle. Hvordan disse 10 % samles inn er uten betydning. Hvis det ikke finnes så mange stemmer har styret bare rett til å innkalle. Innkallingen gjennomføres vanligvis av styreleder. Hvis styret ikke vil beslutte årsmøte til tross for at stemmekravene er oppfylt går man til tingretten (styreleder kan ikke gjøre det på egen hånd). Tingretten vil da bemyndige en person til å forestå innkallingen (vanligvis en advokat, men også styreleder kan få slik bemyndigelse). Denne personen (styreleder eller den bemyndigede) har ansvar for innkalling og gjennomføring av årsmøtet. Hvis det er aktuelt å kaste styremedlemmer må vedkommende påse at det i tilfelle positivt mistillitsvedtak fortsatt gjenstår et lovlig styre (dvs. at det gjenværende styret fyller kravene i eierseksjonsloven og vedtektene). Normalt vil varamedlemmer rykke opp til fast styreplass hvis et styremedlem kastes uten å bli erstattet. Ofte vil det være hensiktsmessig å ha nye kandidater klare, eller i alle fall oppfordre personer til å melde seg. De færreste er villige til å melde seg på selve årsmøtet. Hvis man ikke finner nok frivillige i sameiet til å få et lovlig valgt styre må man enten endre vedtektene eller se utenfor sameiet. Andre enn sameiere kan sitte i styret, men vil vanligvis forvente et styrehonorar for å gjøre dette. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Marianne2020 skrev (11 timer siden): De møtte omsider på forrige styremøte etter press fra varaene, da hadde det gått flere uker med forespørsler om møte som de ikke besvarte. Jeg ba om et nytt møte forrige måned for å behandle dokumenter relatert til oppussing av badene, har spurt når det passer og forslått datoer, alle henvendelser fra meg har blitt ignorert i flere uker nå. Som krikkert seier så må du bli flinkare til å sette en møtedato, då vil du også ha meir konkrete ting å "ta" styremedlemmane på. Det er enklare å hente støtte for å bytte ut styremedlemmar som ikkje gjer jobben sin enn det er å kaste styremedlemmar som du berre samarbeider dårleg med. Setter du ein dato så kan du kalle inn ein vara om styremedlemmet ikkje møter (her kan det vere litt forskjell alt etter kva vedtektene seiee om varamedlemmane sin rolle). 1 Lenke til kommentar
Marianne2020 Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 On 3/8/2021 at 8:24 AM, krikkert said: Det er ikke holdbart. Dette er grunnen til at man har varamedlemmer. Med tre styremedlemmer og to varamedlemmer er det nødvendige oppmøtekravet to stykker. Her må du være mer myndig som styreleder. Du setter datoer som i utgangspunktet passer for deg, og hvis det passer for minst ett annet styremedlem/varamedlem så er møtet spikret. Folk som ikke kan eller ikke svarer på henvendelser kan ikke få trenere styrets arbeid. Prosessen for å få til et ekstraordinært årsmøte er i korte trekk at saken fremmes på et styremøte (forslag om ekstraordinært årsmøte og hvilke saker som skal behandles). Hvis det forut for styremøtet finnes signaturer som svarer til 10 % av stemmene (dog minst to seksjonseiere) eller mer har styret plikt til å innkalle. Hvordan disse 10 % samles inn er uten betydning. Hvis det ikke finnes så mange stemmer har styret bare rett til å innkalle. Innkallingen gjennomføres vanligvis av styreleder. Hvis styret ikke vil beslutte årsmøte til tross for at stemmekravene er oppfylt går man til tingretten (styreleder kan ikke gjøre det på egen hånd). Tingretten vil da bemyndige en person til å forestå innkallingen (vanligvis en advokat, men også styreleder kan få slik bemyndigelse). Denne personen (styreleder eller den bemyndigede) har ansvar for innkalling og gjennomføring av årsmøtet. Hvis det er aktuelt å kaste styremedlemmer må vedkommende påse at det i tilfelle positivt mistillitsvedtak fortsatt gjenstår et lovlig styre (dvs. at det gjenværende styret fyller kravene i eierseksjonsloven og vedtektene). Normalt vil varamedlemmer rykke opp til fast styreplass hvis et styremedlem kastes uten å bli erstattet. Ofte vil det være hensiktsmessig å ha nye kandidater klare, eller i alle fall oppfordre personer til å melde seg. De færreste er villige til å melde seg på selve årsmøtet. Hvis man ikke finner nok frivillige i sameiet til å få et lovlig valgt styre må man enten endre vedtektene eller se utenfor sameiet. Andre enn sameiere kan sitte i styret, men vil vanligvis forvente et styrehonorar for å gjøre dette. Takk for nyttig informasjon. På et ekstraordinært årsmøte som har til hensikt å erstatte styremedlemmene, må man legge fram to separate forslag (altså et forslag om å avsette styremedlemmet og deretter et forslag om ny kandidat) og kanskje separat for hvert styremedlem? Og hvorvidt skal man beskrive årsaken til at man ønsker styremedlemmene fjernet i selve innkallingen? Må man ha 2/3 flertall under avstemmingen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 I innkallingen til årsmøtet må det være minst tre punkter (i tillegg til standardpunktene om valg av møteleder, godkjenning av innkalling og dagsorden, etc): 1) Avsette styremedlem X 2) Avsette styremedlem Y 3) Nyvalg for å erstatte styremedlem X og Y Simpelt flertall er nok. Man trenger ikke beskrive saken i innkallingen (det er bare nødvendig i 2/3- og 1/1-saker). Generelt sett bør det ikke gjøres fordi årsmøtet fort ender opp med å diskutere om det som står i innkallingen er 100 % korrekt i stedet for å gjøre en fri og uavhengig diskusjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå