Gå til innhold

Trær til 300,000 per stk(!) i gågate i Oslo - akseptabel bruk av skattepenger?


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/osloogviken/12-nye-traer-kostet-3_8-millioner-kroner-1.15402404

Er 300 000 kroner per tre en akseptabel pris? Eller er dette sløsing av skattepenger av et "grønt" byråd? 


Vi kunne brukt disse 3 millionene på å kjøpe livsgivende kreftmedisin til kreftpasienter. 
Vi kunne brukt disse millionene til å redde synet til en ung nordmann som holder på å bli blind.

Men istedet fikk vi 12 trær for disse pengene. 
Jeg er jammen ikke sikker på at det var riktig prioritering. 


image.png.aa5bda53a27ddf9176de1bb00684f943.png
 

Den norske stat deler villig ut 3 mill i året til noen "kunstnere" som kaster avføring og urin på publikum.
Men 3 mill for å redde synet til en ung mann er altfor, altfor dyrt. 

Hvordan kan dette sies å være etisk riktig? 

Endret av debattklovn
La til litt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3,8 millioner for å beplante med trær og infrastrukturen det innebærer i en slik gate høres ikke spesielt dyrt ut? Det er det det koster for hele jobben ifølge artikkelen. Har en landskapsarkitekt i familien her som sier det høres ut som «vanlig pris» og «ikke noe spesielt dyrt eller billig».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Har en landskapsarkitekt i familien her som sier det høres ut som «vanlig pris» og «ikke noe spesielt dyrt eller billig».

Blir overrasket om dette stemmer. Høres vanvittig mye ut. 
Et annet spørsmål er jo om dette er bra nok verdi for pengene man bruker. 
Disse 12 trærne tilsvarer ca. 7 sykepleierårsverk i kostnad. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt er dyrt for en privatperson når vi snakker om statlige/kommunale utgifter. Man kan jo diskutere om det kunne vært gjort billigere, men det er også litt viktig å ha riktig perspektiv på ting da 3,8 millioner er lommerusk på et statlig/kommunalt budsjett.

For offentlige etater så koster enkle gjenstander gjerne 10 ganger så mye fordi de skal oppfylle kvalitetsstandarder og innebærer et ytterlige ansvar for produsenten, så det vanningsanlegget er ikke det typiske Gardenaopplegget vi kjøper til noen tusenlapper, fordi det skal gjerne vare i 30 år.

 

debattklovn skrev (2 minutter siden):

Disse 12 trærne tilsvarer ca. 7 sykepleierårsverk i kostnad. 


Da skulle du sikkert likt å visst hvor mange sykepleierlønninger en rundkjøring koster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er dessverre bare en liten del av den store mengden sløsing i Oslo med MDG i spissen. For ikke å glemme de håpløse prioriteringene og avgjørelsene som tas av de lokale myndighetene. Et eksempel er å drive symbolpolitikk der de måker sykkelstier men ikke fortau. Man finner eksempler i andre kommuner også, men Oslo ser ut til å peke seg ut ganske ofte. Det kan også ha noe med at byen er mye større enn andre bykommuner og dermed også har et større budsjett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her i distriktet ble det nylig brukt 1,4 milliarder på en 15 km lang sykkelvei. Her i Stavanger har vi også en rundkjøring for syklister (Tjensvollkrysset) til 120 millioner kroner. Jeg bor i en liten bydel kalt Hillevåg. Her brukte kommunen 17 millioner kr,- på et nytt torg som ingen bruker. Så offentlig sløsing. Tja, det ser man over alt. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Stupetårnet_på_Hamar

Hva med et stupetårn til 26 millioner kr? ^^

Jeg leste saken. 300 000 inkluderer fjerning av gamle trær, vannanlegg, vekstbed o.l. Høres helt normalt ut gitt at det er det offentlige. Et visuelt flott bymiljø har veldig mye å si for trivselen til de som går der. Som igjen kan bidra til å stimulere næringslivet i området rundt. Så jeg vil si det er en god investering. 

Det offentlige sløser penger på mye mer unødvendige ting enn trær og bed. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gavekort said:

For offentlige etater så koster enkle gjenstander gjerne 10 ganger så mye fordi de skal oppfylle kvalitetsstandarder og innebærer et ytterlige ansvar for produsenten, så det vanningsanlegget er ikke det typiske Gardenaopplegget vi kjøper til noen tusenlapper, fordi det skal gjerne vare i 30 år.

Godt poeng. 

Quote

Da skulle du sikkert likt å visst hvor mange sykepleierlønninger en rundkjøring koster.

Rundkjøringer ser ut til å variere i pris fra ett par hundre tusen opp til 100 mill alt etter omfang og andre hensyn. 
Vil jo si at trafikkobligatoriske installasjoner som rundkjøringer er nødvendige og mye viktigere å få oppført enn miljøtrær i byer, selv om disse også er fine og gir en verdi til byen. 

Quote

Hva med et stupetårn til 26 millioner kr? ^^

Helt sykt, spør du meg. 

Quote

Det offentlige sløser penger på mye mer unødvendige ting enn trær og bed. 

Er imot all sløsing 😁

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sløsingen innen offentlig sektor skjer vel fordi det er lett å sløse med penger som ikke er ens egne. Disse trærne er ikke det verste eksempelet. Da er det verre med bistandspenger som går til korrupsjon, stygg kunst, enda styggere arkitektur, unødvendig høye lønninger blant offentlig ansatte og en offentlig sektor som eser ut helt ute av kontroll under vår fantastiske høyre-regjering. Staten går ikke akkurat foran med et godt eksempel. Signalene til kommunene fører vel bl a til at disse synes det er helt greit å sette opp bomstasjoner for å bruke pengene på tull og tøys. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Sløsingen innen offentlig sektor skjer vel fordi det er lett å sløse med penger som ikke er ens egne. Disse trærne er ikke det verste eksempelet. Da er det verre med bistandspenger som går til korrupsjon, stygg kunst, enda styggere arkitektur, unødvendig høye lønninger blant offentlig ansatte og en offentlig sektor som eser ut helt ute av kontroll under vår fantastiske høyre-regjering. Staten går ikke akkurat foran med et godt eksempel. Signalene til kommunene fører vel bl a til at disse synes det er helt greit å sette opp bomstasjoner for å bruke pengene på tull og tøys. 

Kan gi noen "egne" eksempler på sløsing, siden jeg har jobbet i offentlig sektor.

Såpe, dasspapir og lignende skal kjøpes inn gjennom NorEngros - da de har vunnet et anbudsrunden på leveranse av slikt her i Stavanger kommune. 

Et eksempel: https://www.norengros.no/toalettpapir-plus-toilet-285-3lag-hvit/p/366977
Ganske kjipt dasspapir. Selvfølgelig står ikke prisen på nettsiden; men tror det var rundt 450 kr,- inkl moms for 42 ruller (!). Langt over dobbel, sett ut fra kvalitet - trippel pris. Fra Kiwi og Rema som eksempel. Samme gjelder såpe og annen utstyr.

Det samme hos Stamples. Som i sin tid vant anbudsrunden på kontorrekvisita. Jeg husker ikke helt hvordan anbudsrunden foregikk, men jeg mener noen på jobb sa det var vanlig å gi "lokketilbud" - som f.eks. kontormus til 1 kroner. Mens fortjenesten ble hentet inn gjennom andre produkter. Da jeg skulle bestille blekkpatron til printeren på jobb. Fikk jeg klar beskjed om at jeg måtte bruke Stamples (eget internt bestillingssystem for det offentlige). Patronen koster langt over 800 kr,- Samme originale kostet 150 kr,- på nett. 

Innkjøp som ble gjort - der gikk fakturaen til regnskapsavdelingen i kommunen, SK Regnskap. De godkjenner ikke fakturaer fra andre enn godkjente leverandører. Rett å slett fordi regler for offentlige innkjøp da ikke hadde blitt oppfylt. 

En annen gang var det behov for en switch for å koble til en ny printer til et kontorlandskap på tre maskiner. Printeren var leaset gjennom et firma til en latterlig høy pris (stor gigantisk sak, helt unødvendig selvfølgelig). Uansett - ny switch måtte vi få gjennom IT avdelingen i kommunen. De kom med en latterlig svær sak på 48 porter - disse som koster 20 - 30 000, med egen låsbar boks, brønnsystem og you name it. En switch til 200 kr,- hadde gjort samme jobben. Begrunnelsen var at det var "standard å legge til rette for fremtiden". For noe tull. 

Eller hva med et vanndispenser som var leaset til 599 kr,- pr mnd? 😜 

Jeg har så ufattelig mange lignende eksempler på dette. Dette var en omsorgsbolig med et årlig budsjett på 12 millioner, der 80% gikk til lønnsutgifter. 20%, altså 2,4 millioner i året - gikk på såkalte driftskostnader. 1 stk leaset bil (8000 pr mnd), husleie, strøm, vaktmestertjenester, abonnement for dørmatter, leasing av vanndispenser, printer, rekvisita til kontor, husholdningsvarer, vedlikeholdsutgifter på huset (type maling, spyling av takrenner osv....).

2,4 millioner i året på det ..... latterlig spør du meg. Hadde det vært en privat husholdning, hadde kanskje 400 000 vært nok. 

Nå bryter jeg sikkert taushetsplikten. Men jeg fikk sparken. Så jeg gir faen. 😆

Endret av Kris85
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når man snakker om sløseri i Oslo.

Jeg jobbet tidligere på Kalbakken og kjørte forbi her hver dag. Her har sykkelveien fått samme gul merking som veien, egen fortauskant med flotte steiner langs hele sykkelveien og merkinger for sykkel og gående langs hele strekka.

Når man ser hvor flott sykkelveien er, så virker det som at noen har lurt på hvor mye penger kan vi klare å bruke på en sykkelvei, også ser man her resultatet.

111.PNG

Lenke til kommentar

Her jeg bor bestemte kommunen for å bruke over 10m på å bytte ut en bro. De valgte å starte arbeidet noen uker før vintern kom. Så de rakk bare å fjerne den gamle broa før vintern kom og arbeidet stoppet. Så hele vintern var vi uten bro og måtte kjøre på gangfeltet sin bro.

 

Argumentet var at den gamle broa var for smal. Jeg kjørte fint en lastebil over den uten problemer. Når den nye brua endelig kom, så var det faen meg fortsatt bare plass til en bil om gangen.

Alle kommuner blir styrt ab idioter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...