ITtraktor Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 (endret) Hanhijnn skrev (12 minutter siden): Hvilken rolle spiller det hvor STOR plass en MC tar når køen løser seg opp? Utenom at det tydeligvis er problematisk at de eksisterer.... Klart stillestående og saktegående kø blir mindre når ikke MC'ene også står i køen. Bare å ta fram målebåndet ditt det. Fordi det er nettopp punktet hvor køen løser seg opp som er kritisk og begrensningen i hele systemet. Og i dette punktet, typisk kryss eller rundkjøring, kan ikke MC kjører parallelt i mellom resten av trafikken slik som de gjør der køen står stille/går sakte. Dermed blir det nøyaktig som å legge ut i kollektivfeltet og presse seg inn igjen lenger fremme før neste kryss. Endret 9. mars 2021 av ITtraktor Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 ITtraktor skrev (2 minutter siden): Fordi det er nettopp punktet hvor køen løser seg opp som er kritisk og begrensningen i hele systemet. Og i dette punktet, typisk kryss eller rundkjøring, kan ikke MC kjører parallelt i mellom resten av trafikken slik som de gjør der køen står stille/går sakte. Dermed blir det nøyaktig som å legge ut i kollektivfeltet og presse seg inn igjen lenger fremme før neste kryss. Jeg lanesplitter helt fram i krysset, og akselerer MYE kjappere ut av krysset, og er forbi hele køen straks lyskrysset skifter til grønt, så tenk igjen. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Jeg lanesplitter helt fram i krysset, og akselerer MYE kjappere ut av krysset, og er forbi hele køen straks lyskrysset skifter til grønt, så tenk igjen. Men du lanesplitter ikke gjennom krysset, det er hele poenget. At du akselerer MYE raskere hjelper ikke på køen, blir bare dårlig flyt av slikt. Så tenk igjen. El-bilen min er også svært kvikk, uten at det hjelper særlig i kø. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Dubious skrev (På 9.3.2021 den 8.12): Kun erfaring fra Trondheim hvor MC har dedikerte gratis plasser Går ikke an å legge igjen billett på MC og derfor får de lov å parkere gratis Hva i all verden er det du rabler om? Du har jo åpenbart ikke peiling. Så hvorfor slenger du ut masse villedende påstander? Ja, det finnes gratis parkering på enkelte dedikerte plasser, noen utvalgte steder i flere byer. (Forøvrig: Ikke mange av dem i Trondheim heller). Det er definitivt ikke gratis å parkere MC fordi "Går ikke an å legge igjen billett på MC". --- Lansplitting og kø For det første: Ulykker ifbm lanesplitting / filtrering er nesten ikke et tema. Men, med forenklet tilgang til A1, vil det nok bli det... Det er en myte at motorsyklistene "lager kø" når de kommer fremst i et kryss. Motorsyklistene lager kø, når de blir stående i og kjører i køen., men de tar heller ikke like stor plass i køen når de ligger på annenhver side av feltet. Forskjellen på motorsykkelen og elbilene det er snakk om er at motorsyklisten kan kjøre forbi køen mens den står stille, og hindrer da ikke den fremste bilen når de kjører videre. Hovedgrunnen til at det er kø på veiene er at vi (ja, både biler, MC, lastebiler, sykler og busser) er ELENDIGE på å holde avstand og å holde oss i feltet vårt. Det fører til at vi bremser og/eller reduserer farten vår, og VOILA: Kø kilometersvis bak deg. Kø hvor den 10nde bilen og de neste 100 i rekka i værste fall må bremse helt til stans.. 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 steinrawr skrev (2 minutter siden): Hva i all verden er det du rabler om? Du har jo åpenbart ikke peiling. Så hvorfor slenger du ut masse villedende påstander? https://www.trondheim.kommune.no/parkering/innhold/parkere/moped-mc/ Det er gratis å parkere på parkeringsplasser skiltet for MC. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Benelli skrev (På 5.3.2021 den 16.55): Ved å legge til rette for mer bruk av motorsykkel, scooter og moped kan en merkbar del av trafikkproblemene i byene løses. Som i mange andre land. I Norge? Snø, regn, vind? Nei. Det er ein grunn det er utbredt i Spania/Italia, men ikkje i Norge. Ved å lage god løysning på e-scooter (kanskje staten burde kjørt sin egen linje) kunne det vert løysninga. God kollektiv transport og e-scooter. Tiden du har med e-scooter på buss/metro bør ikkje telles mot betaling. Scootere kan hentes/parkeres kun på angitte plasser (der de blir laddet). Ein slik ordning ville vert gunstig for brukere og gi store miljøgevinst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå