larole Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Når jeg eksporterer en fil til harddisken i avi format får jeg denne feilmeldingen etter en stund: "Error writing disk (Disk full?)". Den dukker alltid opp etter like lang tid/datamengde, derfor lurer jeg på om jeg må stille inn en maks-størrelse noe sted. Finnes det et sted hvor jeg kan angi hvor store en fil kan være? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 tror jeg har hørt noe om at du bare kan rendre 10 minutter om gangen, men det er noen instillinger sånn at du kan redigere mer... Lenke til kommentar
larole Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Har du peiling på hvor jeg kan endre dette? Er "Rendring" og "Eksportering" det samme? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hvilket operativsystem og filsystem bruker du ? Du må bruke NTFS hvis du skal ha avi filer over 4 GB. Lenke til kommentar
larole Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 NTSC? Det er default i Premier på min maskin. OS= XP Filsystem??? jeg er litt grønn på akkurat dette. Hva mener du egentlig med "filsystem"? Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Når man formaterer en harddisk kan man velge FAT32 eller NTFS. Er den ikke formatert som NTFS takler den ikke mer enn 2 eller 4GB støre filer. Har du bare en harddisk må du formatere om å legge in windows og alt på nytt. Det beste er å ha 3 Harddisker på premiere. En til programmer. En til "film-filene" og en til rendering. I alle fall en disk til er å anbefalle å da kan man jo formatere denne som NTFS. Tror det skulle gå å ha en FAT32 og en NTFS, men det kan du høret med på forumet www.hardware.no Lenke til kommentar
larole Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 OK, jeg er med. Det som er litt merkelig er at det tilsynelatende crasher når filstørrelsen blir for stor. Det ville vel ha vært bedre om den laget en ny fil? Jeg kan eksportere ca. 2 gig før det crasher. Er det ikke merkelig at jeg ikke finner den halvferdige avi-filen? Til slutt: Er rendering og eksportering to sider av samme sak? Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 rendring og eksportering er ikke to sider av samme sak. Regner med at disken din faktisk ikke er full da?? Åssen data spesifikasjoner har du? Som sagt er det begrensing på filstørrelser i FAT32, men dette ville vel ha kommet opp når du 'capturet' filmen i så fall...husker ikke hva grensen ligger, men hvis du bare klarer å eksportere 2 gb kan jo grensen ligge der(selv om jeg personlig trodde den var høyere) Prøv å ikke eksporter så mye av gangen, dvs. Marker en mindre del av tidslinja og på eksport-settingene klikker du på noe sånt som at du ikke vil eksportere hele tidlinja, men bare det du har markert Lenke til kommentar
larole Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Nei jeg har 129 Gigabytes ledig plass. Windows XP kjører på c disken mens Premiere ligger på d. Jeg eksporterte en liten del av prosjektet og brente dette over på en dvd. Kvaliteten ble veldig dårlig, om jeg har forstått dere riktig så skyldes det at jeg ikke har rendret filmen? Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 filmen din er nok blitt rendret uten at du vet det, ellers hadde du ikke kunne eksportert den, men hvilke export-settings bruker du...altså hvilket video codec bruker du. Hvis du skal brenne det på dvd kan det være en ide å bruke mpeg-2, altså dvd-format...tar du export->adobe mpeg encoder kan du trykke på dvd og den vil lage en videofil i dvd-format du kan spille av på spilleren din, og skal være i ypperste kvalitet Lenke til kommentar
larole Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Takk KanonTerje Prosjektet mitt har nok ikke vært rendret. Det har, frem til nå, vært en rød linje langs hele prosjektet. Nå - som jeg rendrer - blir denne grønn. Da kan jeg vel ikke ha rendret, eller...? OK, etterpå skal jeg velge mpeg2, så får vi se Lenke til kommentar
larole Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 mpeg-2 er ikke et alternativ når jeg skal eksportere. Betyr dette at jeg mangler en encoder eller noe slikt? Kvaliteten blir ikke særlig imponerende i avi-format. Pixlete... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Ser du har startet en ny tråd på samme problemet. Du må oppgi mer data om maskinvaren din for å få mer hjelp. Er C og D partisjonen din på samme fysiske disk ? Har du mya andre programmer gående i bakgrunnen på maskina, antivirus etc ? Har du nettopp kjørt diskdefragmentering ? Er du sikker på at du er satt opp med NTFS filsystem ? Videofilene bør ikke ligge på samme fysiske harddisk som OS og Premiere programmet. Hvor lagrer Premiere dataene midlertidig ? Lenke til kommentar
larole Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 C og D er på samme fysiske disk ja. OS på C, Premiere på D. Ingenting som kjører i bakgrunnen. Ikke nylig kjørt diskfragmentering. Tror jeg har FAT32?? (er det riktig navn?) Premiere lagrer på ...? Ikke helt sikker, er på jobb nå. Jeg kommer til å kjøpe en ekstern harddisk i dag. Kan dere anbefale en til videoredigerings-bruk? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Har god erfaring med Maxtors eksterne disker (200 GB - 5000DV og 250 GB One-Touch) til videoredigering. Bruk firewire tilkoblingen selv om diskene også kan kobles til med USB 2.0. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl Du bør konvertere filsystemet ditt til NTFS. Det kan du gjøre med f.eks Partition Magic 8.0. Defragmentering av diskene bør du uansett gjøre ofte. Lykke til ! Lenke til kommentar
larole Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 OK, 300 gig kjøpes i dag. Fat blir til NTFS og defragmentering vil bli utført. Kan du forresten si noe om hvilke innsitillinger som bør velges når jeg skal capture fra dv-kamera og inn i Premiere? Jeg godtok ukritisk det som var foreslått, tror ikke det var så lurt. Skal jeg velge PAL? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Bruker aldri capture funksjonen i Premiere (eller andre redigeringsprogram). Bruker heller Scenalyser da hvert klipp da lagres som egen fil med datotidskode i navnet. Dette er mye mer effektivt når man skal rydde på diskene eller bruke klippene i andre programmer. http://www.scenalyser.com/main.html Lenke til kommentar
larole Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 PartitionMagic ble brukt med hell, FAT32 ble NTFS og problemet mitt er løst Jeg kan nå eksportere enoooooorme filer Takk alle sammen Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 bra du får det til ja, du skal bruke PAL når du capture'r i premiere, og 48kHz som lydkvalitet. Har du en god pc ville jeg og tatt Real-Time preview(alt dette ser du når du skal starte et nytt prosjekt og velge settings) Og til å eksportere i mpeg-2...da må du trykke file->export->adobe mpeg encoder(eller noe sånt), det går nemlig ikke an å gjøre det i vanlig export movie modusen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå