FortvilaFaenskap Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 (endret) Oppdaterte for 2 Uker siden med Ryzen 5800x og MSI MAG Tomahawk x570. PCen Win 10 AMD Ryzen 5800x MSI MAG Tomahawk x570 WIfi Crucial Ballistix DDR4 2*16Gig 3600mhz Evga G3 1000W PSU nVidia Asus 1070 TI 1T SSD Crucial 175G SSD Intel 3T HDD Første problem var at jeg ikke fikk PWM og Smart Fan Curve til å fungere i Biosen, dette viste seg å være en brukket kabel på CPU kjøleren som tydeligvis korrupte alt av FAN styring. Fikk det fikset. Men oppdaget så et nytt problem, innimellom når jeg spiller Apex, Battlefield eller WoW ville den kræsje rett til desktop uten noen feilmelding eller hendelser dukkende opp i "Hendelsesloggen". I WoW fikk jeg en generisk #132 feilmelding hvor det stod "memory could not be read/written" som fikk meg til å tro at det kanskje var noe problem med rammen, men sjekket også temperaturene for å sikkre at ingen ting overopphetes. GPU ligger ved 59-62 grader og CPU 56-65 med noen peaks opp til 71 Grader. Slo av XMP - Fremdeles CTD (CTD = Crash To Desktop) 14 Timer Memtest64 - Ingen Feilmeldinger Byttet om ramstikkene (de står fremdeles i slot 2 og 4) - Fremdeles CTD Reinstallerte alle spill - Fremdeles CTD Nedgraderte nVidia Driver - Fremdeles CTD Nedgraderte Chipset Driver - Fremdeles CTD Dobbeltsjekket at alle kablene var skikkelig installert - Fremdeles CTD Begynner å føle at det kanskje er en HW feil, men siden det ikke er noen feilmelding og vanskelig å reprodusere så føles det litt rart å bare å prøve å bytte deler, og når jeg tar kontakt med butikkene skal jeg forholde meg til åpent kjøp eller reklamere ? Min potensielle plan er å levere tilbake minne på åpent kjøp, prøve nye brikker fra et annet merke G.Skill Ripjaws V (https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Ripjaws-V/2808941). Om problemet er det fremdeles og det lar seg gjøre benytte reklamasjon/åpent kjøp på CPU og hvis det ikke fikser problemet så prøve å erstatte hovedkortet. PSUen og Grafikkortet var begge brukt i min tidligere maskin, hvor de begge fungerte uten noe problem. Om noen her har noen som helst ide hvordan jeg skal gå frem hadde jeg vært svært takknemlig. Har en HWInfo log mens et spill kræsjet, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal lese den. Endret 5. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Hvis du misstenker RAM, så er det en fordel å kontrollere om - eller iallefall kunne utelukke RAM som feilkilde. Foreslår derfor at du bruker f.ex Memtest til å teste RAM. Enkleste måten å bruke Memtest er å benytte det som medfølger i Ultimate Boot CD, alternativt kan du laste ned en nær hvilken som helst moderne Linux distro (distrowatch) - og i oppstartmenyen vil du nesten garantert finne "test ram" e.l. i listen over boot options. Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 9. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2021 (endret) Prøvde alle disse testene og fikk ingen feil. Det som har gjort det så vanskelig å feilsøke problemet. Har kunne kjørt Cinebench 3-4+ (Har ikke prøvd lengre men virket stabilt) i timer uten noen feilmeldinger og errors, memtest i 12+ timer, Heaven Benchmark i 12+ timer. Prøvde å overføre spillene til en annen SSD i tilfelle det var noen problemer med SSD'en - Fremdeles CTD Prøvde å ta ut en minnestikke - Fremdeles CTD Flyttet GPU til PCI Slot 2 - Fremdeles CTD Bestilte noen litt dyrere men "bedre" ram brikker uansett. Lest mye om hvordan crucial sitt ram er veldig ustabilt med Ryzen 5000 serien. Endte opp med G.Skill Trident Neo 3600mhz cl 16-16-16-36, skal være samsung B-die og Rank 2. Får se om jeg kan låne en GPU og teste med en annen GPU for å utelukke at det er noe galt med min. Endret 9. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Får håpe at det bedrer seg med ny RAM. Fint om du gir tilbakemelding på det etter test. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 FortvilaFaenskap skrev (På 5.3.2021 den 15.05): Oppdaterte for 2 Uker siden med Ryzen 5800x og MSI MAG Tomahawk x570. PCen Win 10 Hvilken versjon (build) av Windows 10 har du på maskinen? Ser at det har vært noen utfordringer (crash) knyttet til enkelte spill på eks. Windows 10 20H2 (og Direct3D 12) — kan være at problemet ditt er relatert til OS, og ikke HW/drivere(?) Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 10. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2021 Kjører Windows 10 Home 20H2 (Men problemet oppgitt samsvarer ikke helt med mitt, da jeg ikke får noen feilmeldinger) Siden det kan ta 2-3 timer før den kræsjer har jeg dessverre ikke tid til å teste så mange flere spill enn: WoW, BF5 og Apex Usikker på om det kan være et DX11/DX12 problem. Ganske sikker WoW kjører DX12 og BF5 DX11 og begge kræsjer så da er det kanskje ikke problemet. Kommer "snart" ut ny bios til hovedkortet, ser det er en beta bios ute nå. Kanskje den vil løse noen av problemene Min tankegang er at problemet hovedsakelig ligger i den nye hardwaren jeg har kjøpt da ingen av disse problemene var på mitt gamle system som brukte samme PSU, GPU og SSDer som den nåværende. De nye ram-brikkene kommer i morgen så får teste de, om det ikke funker er neste steg å kanskje ta en prat med Netonnet og se om det er verdt å prøve en ny CPU eller hovedkort, eller er det noen andre steg dere anbefaler at jeg prøver først. Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Har du sjekket om det blir rapportert noen feil i loggen til windows? Den kalles "Hendelsesliste". Enkleste måte å komme til den på er å høyreklikke på Startknappen og velge det fra menyen som dukker opp. Alternativt kan du søke deg fram til den. Sjekk under "Windows-logger - Program". Hendelseslisten er et viktig verktøy for å feilsøke forskjellige problemer i Windows. Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 10. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2021 covah skrev (4 minutter siden): Har du sjekket om det blir rapportert noen feil i loggen til windows? Den kalles "Hendelsesliste". Enkleste måte å komme til den på er å høyreklikke på Startknappen og velge det fra menyen som dukker opp. Alternativt kan du søke deg fram til den. Sjekk under "Windows-logger - Program". Hendelseslisten er et viktig verktøy for å feilsøke forskjellige problemer i Windows. Som sagt tidligere er det ingen feilmeldinger i hendelsesloggen, kun DistributedCOM 10016 advarsler (Men slik jeg forstår er dette helt normalt) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. mars 2021 Del Skrevet 10. mars 2021 Her gambler jeg litt fordi jeg vet ikke - men sjekk om spillene i seg selv lagrer log-filer. Godt mulig du kan finne noe i appdata-mappen. Hva skjer om du kjører stress-test med OCCT ? Se om du kan ta skjermdump av temperaturgrafer og spenninger. Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 10. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2021 (endret) OK har ikke brukt OCCT før. Noen spesiell test jeg burde kjøre, noen verdier jeg burde følge med på ? Skal også se om jeg finner en log fil i appdata neste gang et spill kræsjer. Endret 10. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 12. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) OK startet nettopp CPU stress test, etter å ha kjørt Memory test og GPU test i 1 time. Tok kun 4 sekunder før jeg fikk disse meldingene. Alt kjøres på stock settings, tyder på defekt CPU ? Restartet PCen og kjørte en gang til, denne gangen i en hel time. Tok 25 min så ga den masse error på Core 5 (Virtual 10 og 11), etter 5 min virker det som det slutter og så kom det tilbake etter 10-15min. Slik fortsatte den til testen var ferdig. Sjekket temperaturen mens testen var i gang lå for det meste stabilt rundt 70-73 grader, men så den hadde en peak ved 82 grader. Endret 12. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) Første du gjør nå er å sjekke nettstedet til hovedkortprodusent og se om det ligger ute en bios-fiks for dette her. Ta uansett godt vare på skjermbildene, hvis det viser seg at du må sende cpu i retur. [edit] Ser du nevner at det ligger ute en betaversjon av ny bios, men gå uansett igjennom liste over feilfiks og se om dette problemet er nevnt. Du kán sikkert sende mail til utgiverne av OCCT (eller enda bedre om de har et eget forum for) og stille mer konkret spørsmål om den aktuelle feilmeldinga og dens betydning. Endret 12. mars 2021 av geir__hk Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 flash bios og deretter velge optimal settings, test systemet igjen med 1 minnebrikke, jeg tipper 10kroner på at problemet er relatert til hk Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 13. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2021 (endret) Har nyeste non beta bios for hovedkortet, har flashet på nytt for å forsikre at det ikke var problemet. Fremdeles opplevde jeg CTD. Har nylig byttet RAM, pga feilkodene i WOW pekte mot ram, men verken gamle eller nye ram gir noen feilmeldinger i memtest84, OCCT memory test og windows egne memory diagnose verktøy. Prøvde å kjøre kun 1 minnebrikke på gamle Crucial ram og fikk fremdeles CTD, er det noen vits å ta ut en av G.skill rammene bare for å se om det skjer noe nytt i OCCT. Kjørte også en Time OCCT CPU i dag, hovedsakelig Core 5 (Virtual 10 og 11, men mest på 11) som gir error. Noen få errors fra Core 0 (Virtual 0 og 1) - Fra Begge disse de "foretrukne" Fremdeles kjører den Cinebench i en time uten noen problemer Det er ingen PBO eller OC aktivt på systemet. Og ved å google dette problemet mener de fleste at det tyder på ustabil overclocking. Ikke not voltage eller for høye temperaturer. Legger ved skjermdump av HWinfo mens OCCT kjørte. Gjennomsnittlig Core volt ligger på 1.342 V, noe som virker relativt høyt om du spør meg, men temperaturen er fremdeles godt innafor marginene. Er det noen verdier her som stikker ut og er helt feil ? Burde tro at alt skulle være 100% stabilt ved stock. Har for så vidt en 5900x bestilt tidlig januar som står forventet 3. april på komplett (Lov å håpe at den kommer da). Tenker det kanskje kan være en mulighet overleve til da og bestille MSI x570 Unify hovedkort (Litt dårligere VRM-temperaturer, men har hørt at kvaliteten på dette hovedkortet er en del bedre, antar en av grunnene til at x570 Tomahawk er så billig, mens ytelsen er såpass god er at de har kuttet noen hjørner) Lasted ned Prime95 og kjørte blend stress test. Ga Error relativt tidlig Endret 13. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Oppdatering: Leste på et forum for en stund siden noe om at man kunne evt prøve å øke SOC volten hvis ustabil ved høyere ram hastigheter. Tenkte at dette ikke var noe å prøve siden jeg fikk CTD selv når XMP ikke var aktivert. Prøvde i dag å øke til 1.115 (Synes jeg har lest mye at dette er anbefalt for 3600mhz ram og zen 3) - Bios satt den da til 1.125, litt høyere en ønsket med i følge nettet så er det alt under 1.2 relativt trygt. Fikk kjørt en time OCCT og 30min Prime95 uten en eneste feilmelding. Problemet derimot er at verken HWinfo eller Ryzen Master viser samme volt som bios. HWinfo viser 1.1 (Stock verdier viser 1.087) Ryzen Master viser 1.2 på VDDCR SOC (Stock verdier viser 1.1) Også usikker på hva forskjellen mellom CPU NB/SOC Voltage og Chipset SOC Voltage is Endret 14. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 8 minutes ago, FortvilaFaenskap said: Problemet derimot er at verken HWinfo eller Ryzen Master viser samme volt som bios. HWinfo viser 1.1, isteden for 1.084 som den var før mens den var satt til auto. Ryzen Master viser 1.2 på VDDCR SOC Avrundingsproblematikk ? Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Enda en oppdatering: Nullstilte BIOS igjen og kjørte OCCT bare for å bekrefte at det var SOC voltage. Så langt 30 min uten en eneste feil med STOCK values. Veldig forvirrende. Ingen Bios oppdateringer, ingen driver oppdateringer ingen ting har endret seg. Tidligere har den spyttet ut masse vis av error innen 10 min ' Endret 14. mars 2021 av FortvilaFaenskap Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Siste Oppdatering: Virker som det kommer ann på dag til dag. Noen ganger kan jeg kjøre OCCT i flere timer uten error, andre ganger tar det bare 1-2 min. Har ikke fått en eneste "write/read" error siden jeg byttet ram da. Planen nå er å vente til Netonnet butikken åpner å så bytte CPU og MB Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) prøv noe annet utenom noen av xmp minnebrukkkene tilkoblet og se om systemet er stabil, satser 2 jordbærkurver på at årsaken til ustabilitet ligger i kompatibilitetsproblemer relatert til xmp brikkene Endret 18. mars 2021 av ex-jordbærplukker Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Ingen CTD i spill i de siste dagene, men prøvde tidligere å kjøre rammen ikke i XMP og fikk kræsj i likevel. Både G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 16-16-16-36 og Crucial Ballistix 3600mhz 16-18-18-39 har blitt testet. G.Skill er dual rank, curcial var single rank. Begge 2 x 16 Gig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå